مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت: با پایان کار برداشت و خرید گندم به نرخ تضمینی در استان خوزستان، یک میلیون و 132هزار و 580 تن گندم دورم و معمولی از کشاورزان خوزستان خریداری شد.
کد خبر: ۶۱۹۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹ 16 June 2018

سیاوش حسین پور افزود: میزان خرید گندم تضمینی در خوزستان در سال زراعی 97-96 با پیش بینی قبلی که 1.2 میلیون تن عنوان شده بود حدود 68هزار تن کمتر است.

وی نرخ تضمینی هرکیلوگرم گندم به نرخ تضمینی را 13هزار ریال و گندم دوروم را 13هزار و 300ریال بیان کرد و گفت:این قیمت در مقایسه با سال زراعی گذشته تفاوتی نداشت.

به گفته وی در سال زراعی گذشته حدود یک میلیون و 335هزار تن گندم به نرخ تضمینی از حجم کل تولید 1.7میلیون تن ، در خوزستان خریداری شد که دلیل کاهش تولید و خرید گندم در سال زراعی زراعی، خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر و تنش آبی در گندمزارهای این استان بود.

خرید بی سابقه 30 هزار و 438 تن کلزا

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور افزود: خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در خوزستان در سال زراعی جاری نیز به رقم بی سابقه 30هزار و 438تن رسید که اندکی بیش از میزان پیش بینی شده بود.در سال زراعی گذشته 18 هزار و 500 تن کلزا توسط کشاورزان خوزستان تولید و از آنها خریداری شد.

با وجود کاهش تولید و خرید گندم به نرخ تضمینی ، احتمالا استان خوزستان برای چهارمین سال متوالی عنوان نخست را در خرید گندم در کشور به خود اختصاص خواهد داد.با وجود اینکه کار برداشت گندم در دهه سوم فروردین در مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان شروع شده بود ولی پیک خرید گندم در این استان حدود 40 روز بود.

در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی و کاهش شدید بارندگی در فصول پاییز و زمستان ، 280هزار هکتار از کشتزارهای گندم دیم و 100هزار هکتار از گندم آبی خوزستان به دلیل نبود آب ، کمی بارندگی و بالا رفتن تنش آبی از بین رفت و تقریبا تنها برداشت گندم در سطح 350هزار هکتار گندم آبی انجام شد.

در استان خوزستان سالانه 15.8میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی از سطح 1.2میلیون هکتار برداشت می شود که در صورت اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب تا سال 1400 تولید کل محصولات زراعی و باغی خوزستان به رقم 25میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه 300 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می شود.

بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ، ارزش تولیدات فعلی محصولات باغی و زراعی این استان حدود 70هزار میلیارد ریال است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: خرید گندم ، کلزا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار