رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: اولین مجوز احداث باغ مادری گردو کشور به وسعت ۱۱ هکتار در تویسرکان صادر شد.
کد خبر: ۶۱۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴ 14 June 2018

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: اولین مجوز احداث باغ مادری گردو کشور به وسعت ۱۱ هکتار در تویسرکان صادر شد.

به گزارش ایرنا، منصور رضوانی جلال در شورای هماهنگی جهاد کشاورزی استان همدان افزود: طرح زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی استان همدان در روستای مراد آباد تویسرکان شامل احداث باغ مادری در مساحت ۶ هکتار، خزانه تولید نهال گردو به مساحت ۲ هکتار و گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی به مساحت سه هکتار است.


وی با بیان اینکه کل سرمایه گذاری طرح بیش از ۹۰ میلیارد ریال است افزود: ارزش کل تولیدات سالانه پس از رسیدن به حداکثر تولید بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال خواهد بود.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: مزایای این طرح کاهش دوره نونهالی باغ‌های گردو، افزایش چشمگیر کیفیت محصول، یکنواختی محصول تولیدی، کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید، افزایش ضریب مکانیزاسیون باغبانی، ایجاد زمینه صادرات محصول و ارز آوری و تامین نیاز کشور به پیوندک و نهال گردوی پیوندی است.


وی بیان کرد: شهرستان تویسرکان با برخورداری از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گردو و تولید سالانه حدود ۱۷ هزار تن از این محصول با مرغوبیت و کیفیتی در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.


رضوانی جلال ادامه داد: تویسرکان از سال گذشته با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی به عنوان آزمونه اصلاح باغ‌های گردو و سرشاخه‌کاری و پیوند این درختان در کشور برگزیده شده و بر این اساس مقرر شده تا سه هزار هکتار از مجموع پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌های گردوی این شهرستان در بازه زمانی پنج ساله اصلاح شوند.

 ۴۰ طرح کشاورزی در همدان آماده بهره برداری است


رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: ۴۰ طرح عمرانی و تولیدی در بخش کشاورزی این استان با اشتغالزایی برای ۱۷۰ نفر به صورت مستقیم آماده بهره برداری است.


رضوانی جلال افزود: برای آماده سازی این طرح‌ها ۱۹۸ میلیارد و ۳۱۸ میلیون ریال سرمایه گذاری شده است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اهمیت تنظیم بازار و جلوگیری از بالا رفتن گوشت گوسفندی از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۵ تن گوشت گرم گوسفندی وارد استان همدان شده است.


وی با بیان اینکه تعداد دام زنده در استان همدان به اندازه نیاز است افزود: کشاورزان از عرضه آن خودداری کرده و همین امر موجب بالا رفتن قیمت گوشت گرم گوسفندی شده بود.


گفتنی است استان همدان با مساحت یک میلیون و ۹۴۹ هزار هکتار دارای ۳۹ تا ۴۰ درصد کاربری بخش کشاورزی است که با یک میلیون و ۷۵۸ هزار نفر جمعیت در بخش زراعی سه میلیون و ۵۵۱ هزار تن محصول دارد.


در مجموع کل تولیدات محصولات زراعی، باغی و دامی در استان همدان چهار میلیون و ۷۵۹ هزار تن در سال است که در بخش باغی ۷۳۶ هزارتن و در بخش دام ۴۷۰ هزار تن محصولات دامی تولید می‌شود.

ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان همدان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.


هفته جهاد کشاورزی در کشور از ۲۱ تا ۲۷ خرداد نامگذاری شده و شعار این هفته در سال جاری ' مدیریت جهادی، خدمت مضاعف و تامین امنیت غذایی ' است.

 

اخبار تهران

دانلود تقویم سال 98

دانلود نقشه متر. تهران

زیارت عاشورا همراه با صوت زیبا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار