معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد :
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: خسارات ۴۰ درصدی ناشی از افزایش دما را با آموزش های لازم به ۱۰ درصد کاهش داده شد.
کد خبر: ۶۱۸۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷ 13 June 2018

محمد قاسمی نژاد اظهار کرد: با تغییر اقلیمی رخ داده از نظر درجه حرارت (افزایش دمای یک و نیم درجه ای) تمام فیزیولوژی رشد گیاهان تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی افزود: گیاه بر اساس GDD رشد خود را دارد و با این افزایش دما باید تیمارهای لازم را داشته باشد که این مورد را پیش بینی و برای آموزش کشاورزان، کارگاه های آموزشی بسیاری برگزار و همچنین پنج نشریه علمی در حوزه گندم تهیه و توزیع کردیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه خسارات ۴۰ درصدی ناشی از افزایش دما را با آموزش های لازم به ۱۰ درصد کاهش داده شد، تصریح کرد: خوشحالیم که توانستیم پایداری تولیدات را در چنین سالی در استان خوزستان حفظ کنیم.

قاسمی نژاد با تأکید بر لزوم پذیرش تغییر اقلیم بیان کرد: سرانه مصرف آب تجدید پذیر در ایران ۱۳ هزار مترمکعب در سال ۳۵ بوده که اکنون به یک هزار و ۴۰۰ هزار مترمکعب کاهش پیدا کند.

وی عنوان کرد: در ستاد خشکسالی تصمیم گرفته شد تا فقط در حوزه دز و کرخه کشت تابستانه آن هم با اولویت کشت دائمی انجام شود؛ در این میان باید آب شرب و صنایع را درنظر می داشتند ولی جهاد کشاورزی استان با مقاومت های بسیار پای صورتجلسه را امضا نکرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: در صورت مصوب شدن تصمیم فوق ۷۶ هزار نفر بیکاری، ۴۵ هزار میلیارد ریال خسارت به تولید و ۳.۸ میلیون تن از دست دادن محصولات کشاورزی به وجود می آمد.

قاسمی نژاد در پایان گفت: با استدلال جهاد کشاورزی خوزستان در کنار حمایت استاندار و آب و برق استان در حوزه مارون، زهره و خیرآباد (بیشتر مارون) میزان خسارت به محصولات کشاورزی را تا هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و اشتغال را نیز تا ۱۵ هزار و ۳۶۴ نفر تعدیل کردیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار