مدیرکل امور عشایر خوزستان خبر داد:
مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: امسال به علت بارش تگرگ با تلفات محدود دامی مواجه شدیم که با تشکیل پرونده کمک های لازم به دامداران آسیب دیده انجام می شود.
کد خبر: ۶۱۸۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ 13 June 2018

علی رحم کریمی در نشست خبری اظهار کرد: آخرین سرشماری رسمی عشایر در سال ۸۷ انجام شده و امسال نیز مقدمات سرشماری جدید فراهم و در آینده این نزدیک آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه خوزستان از نظر تعداد و آمار بعد از استان فارس مقام دوم کشور را در جمعیت روستایی دارد، افزود: بر اساس آخرین سرشماری رسمی ۲۳ هزار خانوار عشایر کوچنده در خوزستان داریم که برابر با ۱۱.۸ جمعیت عشایری کشور است.

مدیرکل عشایر خوزستان با اشاره به وجود دو میلیون رأس دام سبک معادل ۹ درصد دام سبک عشایر کشور در خوزستان تصریح کرد: خوزستان قشلاقی است و هفت ماه از سال را میزبان عشایر کوچنده هفت استان کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، همدان، لرستان، ایلام و کرمانشاه هستیم.

کریمی با اشاره به احداث راه های دسترسی برای عشایر ادامه داد: از جمله خدماتی که در حوزه عشایر کوچنده انجام می دهیم، تأمین آب شرب از طریق شبکه های انتقال آب است.

وی با اشاره به مهم بودن موضوع اسکان و ساماندهی عشایر بیان کرد: اسکان داوطلبانه بوده و عشایری که متقاضی کنار گذاشتن هستند از نظر تملک اراضی، ایجاد شهرک ها و اشتغالزایی مورد حمایت قرار می گیرند.

مدیرکل عشایر خوزستان با اشاره به توزیع و تأمین سوخت فسیلی برای عشایر عنوان کرد: در استان خوزستان ۱۱ تشکل عشایری و یک اتحادیه استانی وجود دارد که همه خانوارها در این تشکل ها و اتحادیه عضو هستند.

کریمی با اشاره به تأمین آرد بر اساس سرانه هر فرد ۱۲ کیلوگرم در ماه گفت: تأمین علوفه، افزایش درآمد و صیانت از مشاغل موجود در حوزه عشایر از جمله اقدامات اداره کل امور عشایری است.

وی با اعلام این خبر که سال گذشته ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حوزه اشتغالزایی به عشایر اختصاص داده شد، گفت: ۷.۸ درصد از این تسهیلات با کارمزد چهار درصد و حدود پنج میلیارد تومان هم تسهیلات ۱۰ درصد پرداخت شد.

مدیرکل عشایر خوزستان یادآور شد: ۲۱ صندوق خرد زنان عشایری داریم که بالغ بر یک هزار عضو دارند و تسهیلات مشاغل خانگی را نیز در اختیار آنها قرار می دهیم.

کریمی با اشاره به اینکه آموزش سواد و مهارت نیز یکی دیگر از برنامه های استان است، تصریح کرد: در میان عشایر خوزستان نرخ باسوادی مردان ۶۱ درصد و زنان نیز ۵۷ درصد است. همچنین برای رفع مشکلات فرهنگی، مذهبی، بهداشتی و درمانی آنها تلاش می کنیم.

وی در پایان با اشاره به عدم حصول گزارش تلف شدن دام ها بر اثر کمبود آب شرب ادامه داد: امسال با بارش تگرگ با تلفات محدود دامی مواجه شدیم که با تشکیل پرونده کمک های لازم به دامداران آسیب دیده انجام می شود.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار