رئیس هیات مدیره پالايشگاه كرمانشاه از ساخت انواع كاتاليست‌های تزريقی لجن‌های نفتی در پالایشگاه کرمانشاه برای اولین بار در جهان خبر داد.
کد خبر: ۶۱۷۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶ 11 June 2018

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی پالایشگاه کرمانشاه، سهراب براندیشه اظهار کرد: با ساخت انواع كاتاليست‌های تزريقی لجن های نفتی، پالايشگاه كرمانشاه به عنوان تنها مجموعه توليدكننده اين محصول در دنيا، مرجع تمامی لجن های نفتی صنعت نفت در سراسر جهان شد.

وی با بیان اینکه صنایع نفت در سراسر دنیا روزانه بیش از 4.1 میلیون بشکه لجن‌های نفتی مخاطره آمیز برای محیط زیست تولید می‌کنند، ادامه داد: میلیون‌ها بشکه لجن نفتی بدون هیچ توجیه اقتصادی درون مخازن ذخیره موقت، گودال‌ها و حوضچه‌ها نگهداری می شود.

وی افزود: لجن‌های نفتی در کلیه محل‌های ذخیره نفت خام مانند مخازن ذخیره، ایستگاه‌های انتقال، کشتی‌های نفت کش، تانکرها و پالایشگاه‌ها تشکیل شده و مشکلات بسیاری را ایجاد می كند.

براندیشه با اشاره به اینکه در حال حاضر لجن‌های نفتی در دنيا به دو روش امحاء یا دفن در سایت‌های لندفیل و یا روش سوزاندن در کوره زباله سوز امحا می‌شود، یادآوری کرد: در هر دو حالت آلودگی زيست محيطی بسياری به بار می‌آید. به عنوان مثال دفن اين لجن ها در خاک، باعث نفوذآلودگی‌های آن به لايه های زيرين آب ها و سفره های آبی زيرزمينی می شود.

رييس هيات مديره شركت پالايش نفت كرمانشاه گفت: مديريت بخش خصوصي پالايشگاه كرمانشاه موفق شده با جذب نخبگان برجسته كشور، روشی نوين و كاملا «های تك» برای فرآوری لجن‌های نفتی ابداع كند كه اين اقدام برای اولين بار است كه در سطح جهان انجام می‌شود.

وي خاطرنشان كرد: اين گروه از مهندسين نخبه كشور با آغوش باز توسط مديريت پالايشگاه كرمانشاه پذيرفته و تمام امكانات و منابع مالی مورد نياز در اختيار آنها قرار داده شد كه در نهايت پس از ماه ها مطالعات و انجام نمونه های آزمايشگاهی، موفق به ساخت و توليد انواع كاتاليست های نوين تزريقی لجن های نفتی در پالايشگاه كرمانشاه شدند.

براندیشه افزود: اين مهم ضمن ايجاد ارزش افزوده برای پالايشگاه كرمانشاه موفقيتی كم نظير در حفاظت از محيط زيست به شمار می‌آید.

همچنين دكتر محسن يوسفی فر مشاور پالايشگاه كرمانشاه در حوزه فناوری و مجری اين طرح در اين باره اظهاركرد: برای اولين بار در سطح دنيا در شركت پالايش نفت كرمانشاه اقدام به توليد و ساخت انواع كاتاليست های نوين تزريقی لجن های نفتی كرده ايم.

وی افزود: لجن‌های نفتی از معضلات بسیار مهم زیست محیطی برای پالایشگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی محصولات نفتی در سراسر دنیاست و همیشه هزینه نگهداری بسیار زیادی برای آنها در جهت جلوگیری از آلودگی نفتی انجام می‌شود.

يوسفی فر اظهار كرد: بعد از سالها کار تحقیقاتی توانستیم با ساخت کاتالیست‌های فوق پیشرفته نانومتری در جهت بازیافت لجن‌ها و برگشت به چرخه مصرف گامی مثبت برداریم که این مهم در ایران با همکاری پالایشگاه کرمانشاه در حجم صنعتی عملیاتی شده است.

وی خاطرنشان كرد: با این روش، بر مبنای کیفیت و شرایط نگهداری لجن‌ها تا ۸۵ درصد آنها فرآوری و با پیوند مولکولی تغییر ترکیب شده و تبدیل به مازوت با کیفیت بهتر می شود.

مشاور پالايشگاه كرمانشاه در حوزه فناوری تصريح كرد: صرفه اقتصادی، جلوگیری از جریمه‌های سنگین محیط زیست در جهت آلایندگی شدید محیطی، هزینه کم کاتالیست در جهت فراوری لجن‌ها، سرعت بالا و ابزار ساده در جهت استفاده از کاتالیستها، فراوری ضایعات به سوخت با ارزش و ... از جمله مزايای منحصر به فرد اجرای اين پروژه است.

وی تاكيد كرد: از آنجايي كه اين پروژه به صورت انحصاری در اختيار ما و مجموعه پالايشگاه كرمانشاه است، هر كسی در هر نقطه دنيا كه بخواهد از اين كاتاليست‌ها براي فرآوری لجن های نفتی استفاده كند می تواند آن را از پالايشگاه كرمانشاه تهيه كند.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار