رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: افزایش بهره‌وری آب مهم‌ترین ضرورت استان فارس است و همه برنامه‌های جهاد کشاورزی این استان آب محور خواهد بود.
کد خبر: ۶۱۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳ 10 June 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:محمد مهدی قاسمی در نشست خبری با بیان اینکه همه برنامه‌های جهاد کشاورزی استان فارس آب‌محور است، اظهار داشت: با توجه به خشکسالی و بحران آب افزایش بهره‌وری آب مهم‌ترین ضرورت استان فارس است.

وی با بیان اینکه توانمندی‌ بهره‌‌برداران بخش کشاورزی از اولویت‌های جهاد کشاورزی است، افزود: راه‌اندازی زنجیره‌های تولید، ایجاد و توسعه بازار نیز یکی دیگر از اولویت‌هایی که امسال به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

رشد 170 درصدی اعتبارات مصوب بخش کشاورزی فارس

جعفر صبوری‌پور، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی فارس، نیز در این جلسه اظهار داشت: اعتبارات مصوب جهاد کشاورزی فارس در سال 96 نسبت به سال 95 حدود 170 درصد رشد داشته است به طوری که از 57 میلیارد تومان در سال 95 به 155 میلیارد تومان در سال 96 رسیده و در تخصیص این اعتبارات نیز از 17 میلیارد تومان در سال 95 به 55 میلیارد تومان در سال 96 رسیده است.

وی با بیان اینکه در تقسیم اعتبارات به اولویت‌ها توجه ویژه شده است، افزود: یک میلیارد تومان به کشت گیاهان دارویی، 18 میلیارد برای کمک به یارانه سود کارمزد تسهیلات بانکی، 5 میلیارد تومان برای افزایش سرمایه صندوق‌های کشاورزی اختصاص یافته است.

صبوری‌پور با اشاره به رشد 15 درصدی جذب تسهیلات ارزان قیمت در بخش کشاورزی، عنوان کرد: جذب تسهیلات ارزان قیمت از 320 میلیارد تومان در سال 95 به 380 میلیارد تومان در سال 96 رسیده است.

وی بیان کرد: در سال 96 حدود 5 هزار و 146 میلیارد تومان خسارت از طریق عوامل خطرزا مثل خشکسالی، سیل، سرما‌زدگی و غیره به بخش کشاورزی فارس وارد شده است که بیش از 4600 میلیارد تومان از آن از محل خشکسالی و مابقی از محل سیل، سرما‌زدگی و غیره بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه در طرح اشتغال پایدار روستایی 1126 طرح در بخش کشاورزی با اعتبار 461 میلیارد تومان به سیستم بانکی معرفی شده است که حدود 132 طرح آن با اعتبار 62 میلیارد تومان به مرحله عقد قرارداد رسیده است، گفت: در طرح اشتغال فراگیر نیز 140 طرح کشاورزی با اعتبار 104 میلیارد تومان به سیستم بانکی معرفی شده است.

روغن مورد نیاز فارس و استان مجاور در فارس تولید خواهد شد

محمد صادقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه با توجه به بروز خشکسالی در استان فارس در کشت گندم از تولید بیش از 2 میلیون تن در حال حاضر به تولید نزدیک به یک میلیون تن رسیده‌ایم، اظهار داشت: در تولید ذرت نیز از 800 هزار تن تولید در سال 85 در حال حاضر به تولید 250 هزار تن رسیده‌ایم.

وی بیان کرد: در کشت برنج نیز از تولید 300 هزار تن شلتوک در 60 هزار هکتار اراضی زیرکشت در حال حاضر به تولید 150 هزار تن شلتوک برنج کیفی در حدود 26 هزار هکتار سطح زیرکشت رسیده‌ایم و در یک برنامه 5 ساله این میزان سطح زیرکشت را به صفر می‌رسانیم.

صادقی با بیان اینکه استان فارس در بخش مرکبات و نخیلات محصولات خوبی تولید می‌کند اما گرایش ما بر این است که از کشت مرکبات به سمت کشت توسعه نخیلات برویم، افزود: به دلیل کاهش آب‌های زیرزمینی نگاه ما بر تغییر الگوی کشت است اما این نگاه یک نگاه فوری نیست بلکه نگاهی مطالعاتی و بررسی شده است.

وی با بیان اینکه در 5 سال گذشته در محصولی مانند کلزا که سطح زیر کشت آن در استان فارس صفر بوده است امسال به بیش از 15 هزار هکتار سطح زیر کشت رسیده‌ایم و امسال بیش از 30 هزار تن کلزا در این استان تولید خواهد شد، عنوان کرد: امسال روغن مورد نیاز استان فارس و استان مجاور بدون مصرف پالم در استان فارس تولید خواهد شد.

خودکفایی استان فارس در تولید تخم‌مرغ

سید عبدالله جزایری، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه استان فارس با تولید بیش از 65 هزار تن گوشت قرمز، بیش از 110 هزار تن گوشت سفید، بیش از 58 هزار تن شیر خام، 49 هزار تن تخم‌مرغ رتبه های اول تا پنجم کشور را در تولید این محصولات به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: برای پایداری تولید به 1400 تن نهاده‌هایی مانند ذرت دانه‌ای، گنجاله و غیره و معادل 4 برابر آن به علوفه نیاز است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 30 هزار تن سبوس و 040 هزار تن جو دامی بین دامداران توزیع شده است، گفت: 7 هزار تن ذخیره استراتژیک مرغ در استان فارس داریم و امسال با افزایش ظرفیت تولید تخم‌مرغ به 49 هزار تن به خودکفایی در تولید تخم‌مرغ خواهیم رسید.

سرانه 9.6 کیلوگرمی مصرف آبزیان در استان فارس

علی فلاحی، مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان فارس، نیز در این جلسه با اشاره به تکثیر 26 میلیون قطعه بچه ماهی در استان فارس و تولید 8 هزار و 939 تن ماهی سردابی، اظهار داشت: در 22 کارگاه فعال پرورش ماهیان زینتی نیز 10 میلیون و 100 هزار قطعه ماهی زینتی در استان فارس تولید شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در استان فارس 42 تن گوشت خاویار و 3.5 تن میگو تولید شده است، گفت: سرانه مصرف آبزیان در استان فارس 9.6 کیلوگرم است که در تلاش هستیم این سرانه را به نرم مصرف جهانی بالا ببریم.

رتبه نخست فارس در اجرای سامانه آبیاری نوین

اسلامی، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه اعتبار مصوب حوزه آب و خاک در سال گذشته 468 میلیارد تومان بوده است که 375 میلیارد تومان از این اعتبار مروبط به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری بوده است، اظهار داشت: از کل این اعتبار 193 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: استان فارس در اجرای سامانه آبیاری نوین رتبه نخست کشور را دارد به طوری که در حال حاضر در هر هفته حداقل 1200 هکتار طراحی سامانه ابیاری نوین و بین 300 تا 500 هکتار اجرای سامانه نوین آبیاری انجام می‌شود.

اجرای کشت فراسرزمینی در 5 هزار هکتار از اراضی گرجستان

شیبانی، مسئول کشت‌‌های فراسرزمینی جهاد کشاورزی فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه از سال گذشته بحث کشت‌های فراسرزمینی در استان فارس شروع و کشت فراسرزمینی در 7 کشور گرجستان، عراق، غنا، تاجیکستان، قزاقستان، اوکراین و روسیه دنبال شد، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 100 هکتار زمین در یکی از استان‌های شرقی گرجستان برای کشاورزان متقاضی اجاره کرده‌ایم و کشت گندم در این زمین‌ها آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برنامه اجرای کشت فراسرزمینی در 5 هزار هکتار از اراضی کشورهای عراق، غنا و گرجستان را دنبال می‌کنیم، افزود: به زودی 20 کشاورز که متقاضی کشت در 5 هزار هکتار از اراضی گرجستان هستند را به این کشور منتقل خواهیم کرد.

اجرای طرح کاداستر در 200 هزار هکتار از اراضی فارس

علی ارغون، مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه سال گذشته در 200 هزار هکتار از اراضی استان فارس قرارداد اجرای طرح کاداستر منعقد شده است، اظهار داشت: طی 45 روز آینده 100 هزار هکتار از اراضی فارس تحت پوشش طرح کاداستر قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: در سال گذشته 23 هزار هکتار از اراضی اختلافی بین زارعین و دولت رفع تداخل شده است، گفت: در سال گذشته 306 هکتار از اراضی ملی در قالب 49 طرح با اعتبار 12 هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی 1642 نفر به سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف واگذار شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه در سال گذشته برای 58 طرح سرمایه‌گذاری در 61 هکتار از اراضی مجوز تغییر کاربری صادر شده است، افزود: سال گذشته به 1330 مورد برای توقف عملیات تغییرکاربری اخطار داده شده و 330 مورد حکم قلع و قمع به استناد تبصره 2 و 60 مورد حکم قطعی دادگاه تجدیدنظر برای قلع و قمع صادر شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار