استان فارس در تولید گوشت قرمز رتبه اول، تولید گوشت مرغ رتبه سوم، در تولید شیر رتبه 4 کشور و تخم مرغ رتبه 5 کشور را به خود اختصاص داده که نشانگر عملکرد موثر در این حوزه است.
کد خبر: ۶۱۷۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ 10 June 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: از 21 تا 27 خرداد هفته جهاد کشاورزی نامیده می‌شود که سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز پیش از آغاز این هفته، نشستی برای توضیح موفقیت‌های خود در این حوزه برگزار کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس در این نشست با اشاره به رشد استان در حوزه‌های مختلف کشاورزی می‌گوید: فارس بیش از 5.7 میلیون تن محصول زراعی و 5.3 میلیون تن محصولات باغی تولید می‌کند.

محمد صادقی ادامه می‌دهد: درست است که به دلیل کم آبی کشاورزی، محدود می‌شود اما رها کردن یک شغل و جایگزین کردن آن با مشاغل دیگر سخت و هزینه‌بر است.

وی با تاکید بر وابستگی فارس به صنعت کشاورزی بیان می‌کند: تولید محصولات باغی و زراعی نسبت به سال 85 به دلیل کم آبی در فارس کاهش یافته است اما تولید گندم به عنوان یک محصول استراتژیک همچنان به میزان یک میلیون تن است.

تغییر الگوی کشت

این مقام مسوول با تاکید بر تغییر الگوهای کشت برای تداوم محصولات کشاورزی اظهار می‌کند: در کشت گندم در استان به ارقامی توجه شده است که به آب کمتری نیاز داشته باشد و در کشت ذرت به سمت کشت ذرت علوفه‌ای که به آبیاری کمتری نیاز دارد، تغییر مسیر داده‌ایم.

صادقی می‌افزاید: گرایش جهاد کشاورزی فارس تغییر کشت از مرکبات به نخلیات است که به آب کمتر نیاز دارد و استفاده از اراضی شیب‌دار و کشت دیمی نیز از اولویت‌های این سازمان در فارس به شمار می‌رود.

وی با ابراز رضایت از کشت گسترده کلزا در فارس عنوان می‌کند: کشت کلزا به بیش از 15 هزار هکتار در استان رسیده است و پیش بینی می‌کنیم که امسال به بیش از 2 میلیون تن نیز افزایش یابد و روغن تولیدی مصرفی فارس و یک استان مجاور را نیز بدن استفاده از پالم تولید کنیم.

صادقی اضافه می‌کند: در ادامه تغییر الگوهای کشت به کشت گیاهان دارویی به میزان 4 هزار و 800 هکتار و راه‌اندازی 26 واحد صنعتی تولید قارچ دست یافته‌ایم که رقم قابل توجهی است.

پیشرفت فارس در تولیدات دامی

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان فارس نیز با ابراز رضایت از افزایش تولیدات دامی این سازمان بیان می‌کند: فارس در تولید گوشت قرمز، رتبه اول، تولید گوشت مرغ رتبه سوم، در تولید شیر رتبه 4 کشور و تخم مرغ رتبه 5 کشور را به خود اختصاص می‌دهد که نشانگر عملکرد موثر در این حوزه است.

سیدعبدالله جزایری می‌افزید: برای بهبود این تولیدات در حوزه اصلاح نژاد دام، تامین علوفه و تغذیه و مدیریت گله‌ها نیز توجه ویژه شده است.

وی اضافه می‌کند: سال گذشته نیز 457 راس مورد تلقیح مصنوعی قرار داده شده و در 23 شهرستان فارس نیز طرح امید به اجرا درآمده است و در تولید تخم مرغ نیز به خودکفایی رسیده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار