مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان عنوان کرد:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان پساب خام تصفیه نشده استان، معادل نیاز صنعت استان به آب است، گفت: حدود 300 میلیون متر مکعب در سال فاضلاب خام وارد محیط آبی و پیکره های آبی استان می کنیم.
کد خبر: ۶۱۶۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ 10 June 2018

صادق حقیقی پور در نشست صمیمانه استاندار خوزستان با مهندسان، پیمانکاران و عوامل اجرایی طرح های شرکت آب و فاضلاب استان که امروز 19خرداد ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت آب در خوزستان وضعیت بحرانی است. امروز EC رودخانه بهمنشیر 11هزار و 300 میکرو زیمنس بر سانتی متر و EC رودخانه کارون در بازه خرمشهر حدود 18هزار میکرو زیمنس بر سانتی متر است.

وی افزود: اکنون مردم آبادان، خرمشهر و پایین دست رودخانه کارون، آبی را با بیش از دو تا سه برابر حد استاندارد از نظر شوری دریافت می کنند. در خصوص آب تحویلی به مردم، بحث بهداشت آب خط قرمز شرکت آب و فاضلاب خوزستان است اما در خصوص کیفیت آب تحویلی به مردم، شرکت آبفا خوزستان نیز ناراحت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در خصوص بحث فاضلاب در استان تصریح کرد: از 63 شهری که در خوزستان زیر نظر شرکت آبفا خوزستان هستند، فقط 16 شهر ردیف اجرایی طرح های فاضلاب را دارند. با همتی که در این زمینه انجام گرفت، امسال توانستیم ردیف اجرایی را برای طرح های فاضلاب شهر مسجدسلیمان تعریف کنیم.

حقیقی پور با بیان اینکه به زودی اولین فاز از پروژه فاضلاب مسجدسلیمان را اجرایی خواهیم کرد، گفت: مناقصه اجرای این طرح برگزار و پیمانکار مشخص شده است و به زودی با کلنگ زنی اجرای این طرح شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: در بخش آبرسانی و اصلاح شبکه حدود 8 هزار کیلومتر شبکه توزیع و حدود 1500 کیلومتر خطوط انتقال در محدوده شرکت آب و فاضلاب خوزستان موجود است اما متاسفانه بیش از نیمی از این شبکه توزیع فرسوده است و باعث شده تا هدر رفت آب در شهرهای خوزستان بسیار بالاتر از حد نرمال باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اظهار کرد: هدر رفت آّب در شبکه توزیع آب استان حدود 40 درصد است. با توجه به قولی که در این زمینه داده ایم امسال قطعا 5 درصد کنترل هدر رفت را در شبکه توزیع استان خواهیم داشت و در مدت 3 سال میزان هدر رفت آب در شبکه توزیع استان را به 25 درصد کاهش خواهیم داد.

حقیقی پور گفت: در حال حاضر 44 پروژه در شهرهای مختلف در بحث اصلاح شبکه توزیع فعال هستند. برخی از این پروژه ها به اتمام رسیده و برخی نیز در مرحله تحویل موقت هستند. همچنین 21پروژه نیز در بحث آبرسانی و بازسازی تاسیسات فعال است. با توجه به پروژه های تعریف شده امسال حدود 460 کیلومتر از شبکه ها اصلاح خواهند شد و امیدواریم بتوانیم وعده اصلاح 1200 کیلومتر شبکه را در مدت سه سال محقق کنیم.

وی در خصوص بحث آبرسانی بیان کرد: اقدام مهمی که در این زمینه در استان انجام گرفته، بحث احداث آب شیرین کن ها است. در گذشته فقط دو آب شیرین کن در آبادان و خرمشهر به ظرفیت 25 هزار متر مکعب در شبانه روز و یک آبشیرین کن 5 هزار متر مکعبی نیز در هندیجان وجود داشت. با اقداماتی که انجام گرفته اکنون ظرفیت آب شیرین کن هندیجان به ظرفیت 7500متر مکعب در شبانه روز رسیده است.

حقیقی پور گفت: برای آّبادان یک آب شیرین کن جدید با ظرفیت 14 هزار متر مکعب در شبانه روز، برای شهر چوئبده یک آبشیرین کن با ظرفیت 2500 متر مکعب در شبانه روز، یک آبشیرین کن با ظرفیت 3500مترمکعب در شبانه روز برای شهر اروند کنار، دو آبشیرین کن با ظرفیت 10 هزار متر مکعب در شبانه روز برای شهرهای رامهرمز و شادگان و یک آبشیرین کن با ظرفیت 20 هزار مترمکعب در شبانه روز برای بندر ماشهر در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: همه این آب شیرین کن های در نظر گرفته شده برای شهرهای استان در مرحله مناقصه قرار دارند و با تکمیل مراحل اجرایی آن ها، امیدواریم شاهد رشد چشمگیر کیفیت آب در شهرهای خوزستان باشیم.

وی در خصوص شبکه های فاضلاب و توسعه تصفیه خانه ها اظهار کرد: حدود 300 میلیون متر مکعب در سال فاضلاب خام وارد محیط آبی و پیکره های آبی استان می کنیم که یک عدد بسیار زیاد است. کل نیاز آّبی صنعت استان خوزستان که یک استان صنعتی است، سالانه حدود 300میلیون متر مکعب در سال است و تقریبا پساب خام تصفیه نشده استان، معادل نیاز صنعت استان به آب است.

حقیقی پور ادامه داد: سرانه بهره برداری مردم از شبکه های جمع آوری و دفع فاضلاب در خوزستان حدود 38 درصد است، درحالی که متوسط کشوری آن 50 درصد است. امیدواریم با مصوبه هیات دولت و با حمایت های استانداری خوزستان تا پایان سال 99 این عدد را در خوزستان به 54 درصد برسانیم و بتوانیم حداقل خدماتی که به مردم ارائه می دهیم معدل میانگین کشوری باشد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Romania
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
دهها سال است که فاضلاب خانگی و صنعتی و حتی بیمارستای در اهواز و سایر شهرها به کارون می ریزد. از کنار کارون که عبور کنید بوی تعفن بیداد می کند. چه کسی پاسخگو است؟ چرا کسی از استاندار و شهرداری ها و سازمان محیط زیست خوزستان سوال نمی کند؟ چرا برنامه ای برای رفع این چالش تهیه و اجرا نمیشود؟ خوزستانی که در سالهای جنگ زیر بمباران صدام بود، امروز گرفتار آلودگی و ریزگرد و... است. و هیچ عزمی برای حل آن دیده نمیشود. از تابناک تقاضا دارم به رسالتش در پیگیری این موضوع و سوال از مسئولان محلی عمل کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار