قدمت گونه زرین درختان در اندیمشک به بیش از 800 سال می‌رسد اما این گونه درختی رو به زوال هستند و باید چاره‌ای برای حفظ آنها اندیشید.
کد خبر: ۶۱۶۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ 08 June 2018

زرین درخت گونه درخت کم‌یابی درشهرستان اندیمشک است که سازگار با اقلیم آب هوایی گرم و خشک است.

زرین درختان جدای از مسائل محیط زیستی میراثی گران‌بها برای محیط زیست به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و توریستی برای اندیمشک به شمار ‌می‌رود که مسلما غفلت از آن دیگر پذیرفته نیست چرا که غفلت در این ایام حساس می‌تواند به قیمت نابودی آن‌ها تمام شود.

زرین درخت در فصل گل دهی یعنی بهار با انبوه گل های زردرنگ شیپوری بزرگ (حدود پنج تا ده سانتی متری) که کلاله‌های زعفرانی شکلی را در خود جای داده، که زیبایی خاصی رو به وجود می‌آورند.

روایت‌ها از قدمت بالای این درختان و تک بودن در منطقه سخن می‌گویند، اما حقیقت اصلی از این درختان دور شده است و آن هم این است که زرین درختان رو به زوال هستند و باید چاره‌ای اندیشید.

یکی از انجمن‌های محیط زیستی اندیمشک با نام دارستان الوار بررسی‌هایی انجام داده و با توجه به اهمیت آنها بر حفظ این گونه درختان تأکید و اقدام به تکثیر و احیای این گونه کرده است.

مهرداد قلاوند از فعالان محیط زیست در این باره اظهار کرد: از سال ۹۵ برای تکثیر این گونه قدم برداشته‌ایم و امروز در سال ۹۷ با تحقیق و پژوهش های فراوان به تکثیر این گونه درخت پرداخته‌ایم.

وی افزود: تکثیر زرین درخت به سختی انجام شده، و حال نیاز به نگهداری نهال های تکثیر شده و تدوام پژوهش‌های بیشتر هستیم.

عضو هئیت موسس انجمن دارستان اندیمشک عنوان کرد: با دستان خالی این امر امکان‌پذیر نخواهد بود مگر اینکه مسئولان شهرستان در این راستا حمایت کنند.

وی بیان کرد: تنها ۱۶ اصل از زرین درختان در شهرستان باقی مانده و دلایلی همچون عدم حفظ و نگهداری مناسب و پیر بودن این درختان، سبب خشکیدگی زرین درختان شده است.

 

منبع: فارس

برچسب ها: محیط زیست ، اندیمشک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار