معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان می گوید مجوز يك خط توليد كاغذ از باگاس به ظرفيت ٢٠٠ هزار تن در خوزستان و در کشت و صنعت نیشکر صادر شده است و اميدواريم امسال عمليات اجرايي طرح آغاز شود
کد خبر: ۶۱۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ 27 May 2018

بر اساس آمار منابع طبیعی ، ٢٢ درصد از جنگل های ایران طی چهل سال گذشته از بین رفته است. عبدالرضا دانایی معاون برنامه ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری خوزستان در این باره می گوید: اعلام شده است که سطح جنگل ها از ١٨ هزار هکتار به کمتر از ١٤ هزار هکتار کاهش پیدا کرده است که متاسفانه این روند ادامه دارد.

دانایی می افزاید: در حال حاضر قانون تنفس جنگل های شمال کشور اجرایی شده تا بر اساس آن بهره برداری از جنگل ها محدود شود و از محصولات جایگزین به جای تنه درختان استفاده شود.

اگر کاهش سطوح جنگل ها به همین منوال ادامه پیدا کند تا ٥٠ سال آینده جنگلی در کشور وجود نخواهد داشت و آلودگی هوا، سیلاب و فرسایش خاک عرصه زندگی را بر مردم تنگ می کند. و اما چه ماده ی جایگزینی می تواند از قطع بخشی از تنه درختان جنگل جلوگیری کند؟

در همین رابطه مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی با بیان اینکه باگاس نیشکر ماده مناسبی برای جایگزینی به جای چوب است، گفت: با استفاده از باگاس یا تفاله نیشکر که در صنعت نیشکر تولید می شود، می توانیم از قطع درختان جنگل جلوگیری کنیم.

ناصر مجدی با بیان اینکه باگاس باقیمانده فیبری ساقه نیشکر پس از استحصال شکر است که این ماده ارزشمند صنایع زیادی را ایجاد می کند، افزود: تولید ام دی اف، خمیر کاغذ ، نئوپان و خوراک دام از محصولاتی هستند که توسط باگاس تولید می شوند. این محصولات بسیار مقرون به صرفه تر از نمونه های تولید شده از چوب هستند.

وی گفت: سالیانه در حدود ٧٠ هزار مترمکعب تخته ام دی اف از تفاله نیشکر تولید می شود که کیفیت آن بر اساس استاندارد ملی قابل پذیرش است.

باگاس ثروتی است که به دلیل نبود صنایع جانبی فقط از ١٥ درصد آن استفاده می شود و باقیمانده آن به دلیل مشکلات عمومی تولید در کشور هدر می رود.
مهرام روانبخش معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان نیز در این باره گفت: یکی از مسائلی که سبب طولانی شدن فرآیند استفاده از باگاس شده است هزینه بالا و لزوم دارا بودن دانش فنی برای این نوع از پروسه های تولید است.

وی گفت: مجوز یک خط تولید کاغذ از باگاس به ظرفیت ٢٠٠ هزار تن در خوزستان و در کشت و صنعت نیشکر صادر شده است و امیدواریم امسال عملیات اجرایی طرح آغاز شود و در یک بازه زمانی سه ساله این طرح به تولید برسد و بخش مهمی از نیاز کشور به کاغذ را تامین می کند.

روانبخش همچنین با نوید ایجاد کارخانه "ام دی اف " و خمیر کاغذ اظهار کرد: این کارخانه ها علاوه بر فراهم کردن فرصت های شغلی جلوی خروج ارز از کشور را می گیرند.

گفتنی است با استفاده از ظرفیت های باگاس می توان ٤٠٠ هزار تن خمیر کاغذ تولید کرد و تولید ٣٠ درصدی کاغذ را به ٥٥ درصد ارتقا داد و از قطع ٧ میلیون و ٢٠٠ هزار درخت جلوگیری کرد. از هر ٦ تن باگاس یک تن خمیر کاغذ تولید می شود که می تواند میزان واردات کاغذ به کشورمان را کاهش دهد.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار