معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان خبر داد:
علیدادی به پروژه های معاونت آبرسانی برای مقابله با خشکسالی اشاره کرد و گفت: برای مقابله با خشکسالی در سازمان آب و برق خوزستان از قبل پیش بینی های لازم انجام شده است. پروژه هایی برای مقابله با خشکسالی در معاونت های مختلف سازمان آب و برق تعریف شده که 60تا 70 درصد پروژه ها در مقابله با خشکسالی به اتمام رسیده است و مابقی در حال تکمیل است.
کد خبر: ۶۱۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳ 27 May 2018

 

60تا 70 درصد پروژه ها در مقابله با خشکسالی به اتمام رسیده است

نشست خبری اجرای طرح های آبرسانی و مدل های محیط زیست سازمان آب و برق خوزستان در مقابله با خشکسالی با حضور دکتر صابر علیدادی معاون آبرسانی سازمان آب و برق پیش از ظهر امروز در سالن جلسات این حوزه برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ دکتر صابر علیدادی در این نسشت با اشاره به اینکه معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان وظیفه تامین آب برای شهرها و روستاهای استان را بر عهده داد اظهار کرد: در استان خوزستان 27 شهرستان، 75 شهر و 4 هزار روستا داریم، دو بخش اساسی وظیفه معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان ایجاد زیرساخت ها برای انتقال آب از سرچشمه ها به مبادی ورودی شهرها می باشد و همچنین از این تاسیسات نگهداری می کنیم.

وی با بیان اینکه این تاسیسات در حال توسعه است، ادامه داد: با توجه به رشد جمعیت و تغییر نیاز آبی این تاسیسات در حال تکمیل به روز رسانی است.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: کاهش نزولات جوی و خشکسالی و پدیده های مختلفی که به دلیل شرایط اقلیمی کشور و استان به وجود آمده است موجب شده آب یکی از مهم ترین نیازهای اساسی مردم استان خوزستان باشد، از این جهت تمام تلاش سازمان های ذیربط در جهت تامین آب با کیفیت و پایدار می باشد.

علیدادی به پروژه های معاونت آبرسانی برای مقابله با خشکسالی اشاره کرد و گفت: برای مقابله با خشکسالی در سازمان آب و برق خوزستان از قبل پیش بینی های لازم انجام شده است. پروژه هایی برای مقابله با خشکسالی در معاونت های مختلف سازمان آب و برق تعریف شده که 60 تا 70 درصد پروژه ها در مقابله با خشکسالی به اتمام رسیده است و مابقی در حال تکمیل است.

وی افزود: پروژه‌های آبرسانی به گونه‌ای است که تمام استان از آنها منتفع می‌شود و می توان گفت در اکثر شهرهایی که مشکل کیفیت و کمیت آب دارند و شاهد ناپایداری آب هستیم را تحت پوشش قرار می‌دهند.

علیدادی عنوان کرد: در معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در حدود 145 پروژه جاری در حوزه آبرسانی در استان در حال اجرا می باشد که از این تعداد حدود 19 تا 20 پروژه در زمینه مقابله با خشکسالی اجرا می‌شود.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان به پروژه های آبرسانی به شهرستان شوشتر اشاره کرد و گفت:شهرستان شوشتر به دلیل کاهش دبی رودخانه کارون، آب چاه‌های تراوشی نیز که تنها منبع تأمین آب هستند با کاهش افت ناگهانی شدیدی روبرو شدند که باید راهکاری برای این افت شدید آب پیدا می کردیم به همین دلیل حفر 3حلقه چاه در دست است که یک حلقه آن به اتمام رسیده است.اقدام اساسی دیگری که برای شوشتر در حال انجام است؛ سامانه برداشت و تسهیل آب سطحی برای شوشتر است که تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

وی در ادامه گفت: تعداد 91 روستا و 28 واحد صنعتی در روستاهای هفتکل و رامهرمز آب دار شدند. 3 حلقه چاه احداث و بهره برداری شد و آب به تاسیاسات سید حسن رسید، این پروژه ظرف مدت کوتاهی تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت.

علیدادی با بیان اینکه شهرستان هندیجان یکی از شهرهایی است که از آب‌های شیرین استان دور و سال ها است با تنش آبی روبرو است، اظهار کرد: سامانه اضطراری پمپاژ را از یک ماه گذشته آغاز و تا پیش از 15 خرداد وارد مدار کرده و ورودی آب را ظرف مدت 45 روز از کوت امیر و رودخانه کارون دوبرابر می‌کنیم.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان به پروژه های آبرسانی شهرستان امیدیه اشاره کرد و گفت: در شهرستان امیدیه یک مخزن 10 هزار مترمکعبی احداث شده بود اما به دلیل عدم تکمیل خطوط انتقال رفت و برگشت، ساختمان ایستگاه پمپاژ و ساختمان کلرزنی این پروژه به بهره برداری نرسیده بود. ما توانستیم مخزن را وارد مدار کنیم و خطوط رفت و برگشت را اصلاح کنیم، انشعابات بر روی خطوط را ساماندهی کنیم و ظرف مدت دو سه روز آینده مخزن ذخیره امیدیه که در ارتفاع قرار دارد به بهره برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه آغاجاری یکی از شهرهایی است که از بهره برداری آب باکیفیت و پایدار مغفول مانده بود، گفت: سیستم آبگیری کل شهرستان آغاجاری در 6 ماه نوسازی کامل شد، این پروژه تأسیس تصفیه خانه آغاجاری نیز در حال بهره برداری است، خط انتقال 2/5 کیلومتری برای آغاجاری اجرا کردیم که این خط درحال بهره برداری است. همچنین تمام تصفیه خانه های آب شرب شهرستان آغاجاری نوسازی می شود.

 

علیدادی با اشاره به پروژه‌های آبرسانی اهواز بیان داشت: حدود 50 تا 60 درصد آبرسانی اهواز از طریق پروژه الغدیر انجام می‌شود به همین منظور برای اهواز ایستگاه پمپاژ ام الدبس را افزایش می‌دهیم. طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در آینده ای نزدیک 80 تا 85 درصد نیاز اهواز را از آب غدیر تأمین می‌کنیم.

وی افزود: برای منطقه شیبان یک مخزن ذخیره ، ایستگاه پمپاژ و نوسازی تاسیسات برق و مکانیکی ایستگاه پمپاژ در حال بهره برداری است.

علیدادی گفت: با احداث 11 کیلومتر خط از محل سد تنظیمی حمیدیه به روستاهای گمبوعه توانستیم روستاهای این بخش و اطراف حمیدیه از نعمت آب برخوردار شدند.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه پروژه آبرسانی به چذابه کار بزرگی از سوی سازمان آب وبرق خوزستان و وزارت نیرو در سال 96 بود، یادآور شد: این پروژه 27 کیلومتر خط ، 2 ایستگاه پمپاژ و 500 متر مکعب مخزن بود که ظرف 55 روز احداث و به بهره برداری رسید.

علیدادی به تکمیل پروژه آبرسانی به شهر رفیع اشاره کرد و گفت: با خط انتقال آب 25 کیلومتری آب را از هویزه به رفیع انتقال می دهیم و بعد از آن تقریبا پازل پروژه الغدیر در دشت آزادگان تکمیل خواهد شد. از تیر ماه سال گذشته مقرر شد خط انتقال 90 کیلومتری به خط 2 هزار متری حدفاصل بین مسیر حسینیه تا ام الدبس تأسیس شود تا شهرهای آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، چذابه، شادگان، دارخوین، اهواز و همه روستاهای مسیر از این عملیات اجرایی منتفع شوند.

وی ادامه داد: حدود 85 کیلومتر از این پروژه به پایان رسیده که با انجام آن بالای 80 درصد نیاز آب شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان از طرح غدیر تکمیل می‌شود.

علیدادی گفت: در ایذه 2حلقه چاه با ظرفیت 60 لیتر بر ثانیه احداث و یک چاه را نیز برای آنها اوورهال، و تعداد 4 چاه در منطقه ای از شهرستان لالی که آب زیرزمینی خوب و باکیفیتی دارد در حال حفر و احداث است که با احداث این چاه‌ها حداقل تا 15 سال آینده مشکل آبرسانی در این منطقه وجود ندارند.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در پروژه آبرسانی شهرستان دزفول 10 حلقه چاه را وارد مدار کردیم، بیان داشت: در این پروژه 30هزار متر مکعب مخزن را به مخازن ضروری شهرستان دزفول در مدار آوردیم و اکنون این مخازن قابلیت بهره برداری دارد.

علیدادی در ادامه بیان کرد: حدود ۴۰ هزار مترمکعب به حجم مخازن اندیمشک اضافه و سه حلقه چاه نیز برای آنها در حال حفاری است و با بهره برداری کامل آنها بین ۸ تا ۹ هزار مترمکعب به حجم آب این شهرستان افزوده می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار