معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان از مرمت تعدادی از اشیای سنگی و منقوش پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه خبر داد .
کد خبر: ۶۱۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 27 May 2018

مرجان شوشتری در این باره اظهار داشت: در پی حادثه رخ داده برای تعدادی از اشیای پایگاه آیاپیر ایذه در بهمن ماه سال گذشته و لزوم مرمت آثار آسیب دیده، کارشناسان پایگاه جهانی تخت جمشید برای مرمت این آثار اعلام آمادگی کردند که در این رابطه توسط کارشناسان مربوط، کار بازدید و بررسی آثار، مستندنگاری و شناسایی آسیب های وارده به قطعات سنگی و ایجاد کارگاه مرمت آغاز شد.

او ادامه داد: کارگاه مرمتی مذکور با همکاری فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‎های سازمان میراث فرهنگی و مسعود رضایی‎منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‎جمشید راه‎اندازی شد و چهار متخصص مرمت سنگ شامل سیروس زارع (سرپرست گروه)، محمدرضا رفیعی، گل‎محمد زارع و سید ابراهیم موسوی به عنوان تیم مرمتی کار خود را در راستای مرمت اشیاء آغاز کردند..

شوشتری افزود: در این پروژه به منظور بندکشی و مقاوم‎سازی قطعات آسیب دیده، ترکیبی از ماسه و سیمان همراه با پودرسنگ با درصد اختلاط مشخص ملاطی تهیه شد.

معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: همچنین بوسیله ترکیب آب و گل رس به همراه پودرسنگ، ترکیب مشخصی برای همرنگ‎سازی قطعات بندکشی‎شده تهیه شد که این ترکیب همگونی ملاط را با بافت اصلی حفظ می‎کرد.

وی بازدید و بررسی قطعات پراکنده در محوطه، مستندنگاری و شناسایی آسیب‎های واردشده به قطعات سنگی، شناسایی قطعات پاره‎یابی، ایجاد کارگاه، تجهیز کارگاه، ایجاد فضای مناسب جهت محل کارگاه در پایگاه آیاپیر، جابجایی قطعات سنگ و انتقال روی سکوی تراز، پاکسازی قطعات سنگی و خشکه‎چینی و به دست آوردن ترتیب قطعات در اشیا را از جمله اقدامات حفاظتی و مرمتی این پروژه عنوان و خاطرنشان کرد: در این دوره مرمت اضطراری، 32 شیء آسیب‎دیده مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت که در یک مورد، قطعه‎سنگ منقوش به شکل درب که به بیش از 170 قطعه نامنظم تقسیم شده بود، مرمت و مقاوم‎سازی شد.

شوشتری با بیان این ‎که اشیاء مرمت‎شده، اشیائی هستند که در آینده به موزه در دست احداث ایذه منتقل خواهند شد، از تخصیص اعتبار برای راه‎اندازی این موزه خبر داد و افزود: محل این موزه در اداره میراث فرهنگی شهرستان خواهد بود و این آمادگی وجود دارد تا پس آماده‎سازی، اشیاء مرمت‎شده پایگاه آیاپیر به این مکان منتقل شوند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار