فوق تخصص جراحی ستون فقرات و مغز و اعصاب گفت: اغلب کمر دردها، خودبخود بهبود می یابند و نیاز به دارو، درمان یا جراحی ندارند.
کد خبر: ۶۱۱۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸ 26 May 2018

دکتر 'محمد رضا مهربانیان' افزود: همچنین مشکل اغلب مراجعان به متخصصین مغز و اعصاب، جسمی نیست بلکه افسردگی و روحی است. 
وی گفت: اغلب مبتلایان به دردهای مزمن، دچار افسردگی و مشکلات خلقی به صورت همزمان میشوند و لذا همکاری متخصصان روانپزشک در درمان آنها بسیار موثر است. 
به گفته عضو انجمن پزشکان مغز و اعصاب کشور، بیشتر مراجعه کنندگان به این بخش، کسانی هستند که سر درد، درد گردن و کمر درد دارند. 

*** کمر درد، دومین عامل مراجعه بیماران است 
فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب اضافه کرد: افزون بر 90 درصد بیمارانی که بعلت کمر درد مراجعه می کنند عمل جراحی نمی شوند و شایع ترین علت کمر درد هم دردهای عضلانی است. 
به گفته وی، ستون فقرات، ارگان پیچیده ای است که شامل عروق، مهره ها، دیسک، عضلات، نخاع و اعصاب و علت شایع آن هم فعالیت های بدنی نامناسب، سرماخوردگی و استرس است . 
دکتر مهربانیان با بیان اینکه 20 درصد انسانها به نوعی دچار کمردرد می شوند، دومین علت مراجعه مردم به پزشک را کمر درد دانست که بعد از سرماخوردگی قرار دارد. 

*** فشارهای عصبی از جمله عوامل کمر درد است 
وی به نگرانی بخش قابل توجهی از مردم از آسیب دیسک کمر اشاره کرد و افزود: بیماری های شایع ناشی از کمر درد، آرتروز، سائیدگی، پوکی استخوان و روماتیسم هستند و حتی فشارهای عصبی هم موجب کمر درد می شود. 

*** وزن خود را کنترل کنید 
دکتر مهربانیان به درد عصب سیاتیک اشاره کرد و آن را عصب نسبتا بزرگی معرفی کرد که در ناحیه تحتحانی پشت قرار دارد و به سمت پاها کشیده می شود و علت می تواند آسیب دیسک باشد. 
به گفته وی وزن نامناسب می تواند موجب فشار و آسیب به کمر و ابتلا به بیماری دیسک شود. 

*** تومور مغزی، دلیل اثبات شده ای ندارد 
وی سکته مغزی را هم ضایعه ای عروقی دانست که در یک لحظه اتفاق می افتد و علت آن مسدود یا پاره شدن رگها است. 
این فوق تخصص جراحی ستون فقرات و مغز و اعصاب اضافه کرد: دلیل ثابت شده ای برای ایجاد تومور مغزی وجود ندارد اما اشعه ها می توانند در ایجاد آن نقش مهمی داشته باشند. 

وی با اشاره به اینکه تومور مغزی، رشد می کند و به مغز آسیب می رساند، تصریح کرد: افزون بر 60 درصد کسانی که تومور مغزی دارند عمر کمتری می کنند. 
دکتر مهربانیان این را هم گفت که به لحاظ علمی، ثابت نشده که تلفن همراه یا دکل های مخابراتی، موجب ایجاد تومور مغزی می شوند. 

*** علت شایع درد گردن، اضطراب است 
این فوق تخصص برجسته یزدی به دردها و بیماری های ناحیه گردن هم اشاره کرد و گفت: گردن ما بیشترین حرکت را دارد و وزنی را تحمل می کند و از این رو ممکن است آسیب ببیند. 
به گفته وی، آرتروز، اختلالات مادزادی، سوانح رانندگی و حوادث ، تومورها ، آسیب دیسک کمرممکن است موجب درد گردن شوند. 
وی اظهار داشت: مراجعه کنندگان مشکلات دیسک و آسیب های ستون فقرات در استان یزد، قابل توجه است . 

*** رابطه مستقیمی میان حرص و جوش و سکته مغزی نیست
وی هر گونه رابطه مستقیم میان حرص و جوش خوردن و عصبی شدن با بروز سکته مغزی را رد کرد و گفت: رفتارهای پر استرس که منجر به فشار خون بالا شود و یا وجود زمینه های دیگر بیماری ها در دراز مدت می تواند به صورت لحظه ای منجر به سکته مغزی شود. 

*** افزون بر 50 درصد مراجعان مغز و اعصاب، غیربومی هستند 
عضو انجمن پزشکی مغز و اعصاب کشور گفت: افزون بر 50 درصد مراجعه کنندگان ما غیر بومی هستند که از کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، اصفهان، کهکلویه و بویر احمد و همچنین از کشورهای حوزه خلیج فارس مراجعه می کنند. 
وی افزود: به نسبت جمعیت استان، تعداد مراجعه کنندگان یزدی این بخش، طبیعی و عادی است. 
وی امکانات پزشکی این بخش در استان یزد را در مقایسه با سایر استانها خوب توصیف کرد 
دکتر مهربانیان در پایان، شهروندان را به رعایت وزن ایده آل، ورزش مناسب و استفاده نکردن از دخانیات، بعنوان شاه کلیدهای ابتلا نشدن به بیماری های مغز و اعصاب توصیه کرد. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار