مدیرکل بهزیستی همدان با بیان اینکه معتادان متجاهری که بعد از بار سوم جمع‌آوری می‌شوند به مرکز ماده ۱۶ همدان ارجاع می‌شوند در صورتی که باید روانه زندان شوند، گفت: با وجود ۲۳۰ نفر در این مرکز، سالی یک‌میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان هزینه می‌کنیم در حالی که ستاد مبارزه با مواد مخدر ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص می‌دهد.
کد خبر: ۶۱۱۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲ 26 May 2018
مدیرکل بهزیستی همدان با بیان اینکه معتادان متجاهری که بعد از بار سوم جمع‌آوری می‌شوند به مرکز ماده ۱۶ همدان ارجاع می‌شوند در صورتی که باید روانه زندان شوند، گفت: با وجود ۲۳۰ نفر در این مرکز، سالی یک‌میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان هزینه می‌کنیم در حالی که ستاد مبارزه با مواد مخدر ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص می‌دهد.

به گزارش فارس، حمیدرضا الوند با بیان اینکه در کل کشور ۱۷ مرکز ماده ۱۶ فعال است، اظهار کرد: مدیریت مراکز ماده ۱۶ تا قبل از سال گذشته با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و حوزه اجتماعی استانداری بود، اما از سال گذشته مسوولیت این مرکز به دلیل تخصص نیرو‌های بهزیستی و اینکه مداخلات این سازمان می‌تواند نسبت به دستگاه‌های دیگر اثرگذارتر باشد بر عهده سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حوزه کاهش آسیب‌های اعتیاد برنامه‌های مختلفی در سازمان بهزیستی طراحی شده است، افزود: مراکز بهبود اعتیاد سرپایی یکی از مراکزی است که توسط افرادی آموزش دیده و متخصص خدماتی به معتادان در مورد میزان شدت اعتیاد، شرایط سنی و نوع اعتیاد فرد مراجعه‌کننده پس از بررسی و ارزیابی ارائه می‌شود تا مراحل درمان به صورت متادون درمانی زیرنظر پزشک متخصص در این مراکز انجام شود.

مدیرکل بهزیستی استان همدان ادامه داد: یکی دیگر از مراکز ارائه خدمات به معتادان مراکز خدماتی میان مدت (کمپ‌های ترک اعتیاد) است که مسوولیت صدور مجوز این کمپ‌ها توسط سازمان بهزیستی در سراسر کشور است که البته در سال‌های اخیر با رویکرد اجتماعی و ملاطفت‌آمیز کردن اعتیاد و اینکه اعتیاد جرم نیست بلکه به عنوان بیماری تلقی می‌شود شروع به فعالیت کرده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد مراکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد با رویکرد خودمعرفی توسط خود معتاد برای درمان انتخاب می‌شود، گفت: در حال حاضر استان همدان دارای ۴۰ کمپ یا مرکز اقامتی میان‌مدت ترک اعتیاد و ۱۸ مرکز بهبود اعتیاد سرپایی است که از سازمان بهزیستی مجوز فعالیت دریافت کرده است.

الوند با بیان اینکه در مراکز اقامتی میان‌مدت برای فرد معتاد طی یک ماه اقدام به سم زدایی توسط پزشکان و تیمی از کارشناسان مجرب انجام می‌شود، یادآور شد: سم‌زدایی بین یک هفته تا ۱۰ روز در این مراکز انجام و فرد از لحاظ روانی در این مراکز بدون متادون و دارو مورد معالجه و مداخلات روانی قرار می‌گیرد که اسم دیگر این مراکز به عنوان مراکز خود معرف پرهیزمدار نیز شناخته می‌شود.

وی در خصوص مراکز کاهش آسیب اعتیاد نیز اضافه کرد: هدف از ارائه خدمات در این مراکز این است که معتاد به دور از خانواده و دید عمومی مورد نظارت مسوولان این مراکز قرار می‌گیرد و وسایلی همچون سرنگ، لوازم جلوگیری‌کننده برای کاهش انتشار بیماری‌هایی، چون هپاتیت و ایدز در اختیار این افراد قرار می‌گیرد البته در کنار این خدمات کلاس‌های آموزشی، فرهنگی و روانشناسی برای معتادان تشکیل می‌شود.

مدیرکل بهزیستی همدان در خصوص خدمات پناهگاه یا سرپناه شبانه افزود: این مراکز به افراد معتادی خدمات می‌دهد که جایی را برای گذران شب ندارند و از شب تا صبح در این مراکز اقامت دارند.

وی ادامه داد: به طور میانگین در همدان به ۱۲ تا ۱۵ نفر از این افراد خدمات ارائه می‌شود که البته در فصل زمستان این خدمات برای ۲۵ نفر هم داده می‌شود که در حال حاضر این مراکز در شهرستان همدان و در ملایر برای بانوان فعال است.

الوند گفت: فرد معتاد متجاهر به عنوان مجرم تلقی می‌شود و پلیس مبارزه با مواد مخدر با دستور مرجع قضایی ذیصلاح اقدام به جمع آوری این افراد و انتقال آن‌ها به خدمات مراکز ماده ۱۶ می‌کند.

وی تصریح کرد: این معتادان به مدت سه ماه در این مراکز زیر پوشش خدمات ترک اعتیاد قرار می‌گیرند و با تأیید گزارش کارشناس مرکز با دستور و حکم قضایی دادستان می‌توانند از مرکز ماده ۱۶ خارج شوند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه این افراد اگر برای بار سوم توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر دستگیر شوند باید به زندان برده شوند، گفت: متاسفانه در استان همدان معتادان متجاهری که برای بار سوم و چهارم نیز جمع‌آوری می‌شوند به این مراکز ارجاع داده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت مراکز ماده ۱۶ همدان ۱۰۰ نفر است، اما در حال حاضر ۲۳۰ نفر در این مراکز حضور دارند، بیان کرد: افزایش ظرفیت مراکز ماده ۱۶ بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر بر عهده کشور است.

الوند گفت: با پیگیری استاندار، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر و معاون سیاسی استاندار قرار شده ظرفیت این مراکز را در همدان افزایش دهیم این در حالی است که سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور کوچک و جمع کردن این مراکز است.

وی با بیان اینکه افزایش تجهیزات در مرکز ماده ۱۶ نمی‌تواند مشکل این مراکز باشد، خاطرنشان کرد: هزینه نفرروز برای هر معتادی که در مرکز ماده ۱۶ خدمت می‌گیرد روزانه ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: با وجود ۲۳۰ نفر در این مرکز، سازمان بهزیستی سالی یک‌میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان هزینه متحمل می‌شود در حالی که حداکثر اعتبار داده شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر برای این مراکز بیش از ۳۰۰ میلیون تومان یعنی کمتر از ۲۰ درصد نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار