مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌عالی:
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: جریان تحصیل دانشجو در هر مقطعی که باشد یک جریان یکپارچه است و وزارتخانه به هیچ وجه راضی نمی‌شود که این جریان تغییر کند.
کد خبر: ۶۱۰۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳ 24 May 2018

محمدرضا آهنچیان در نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌های منطقه 10 کشور که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در دولت دوازدهم یک رویکرد کلان را دنبال می‌کنیم. احساس می‌شد آموزش در دانشگاه‌ها به نحوی محجور شده است و فضایی که به سود آموزش وجود داشت، به یک فضای راکد و خاموش تبدیل شده است.

وی افزود: امیدواریم با ورود به بحث سرآمدی آموزش بتوانیم جریانی راه‌اندازی کرده که آموزش به جایگاهی که باید، برسد. واگذاری هرچه بیشتر اختیارات به دانشگاه‌ها مد نظر ما قرار دارد. یکی از این کارها اختیار بازنگری برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها بود که دانشگاه‌های سطح یک و دو می‌توانند برنامه‌ریزی‌های درسی خود را تدوین و بازنگری کرده و برای اطلاع به دفتر برنامه‌ریزی اطلاع‌رسانی کنند تا پس از تایید و بررسی روی سایت قرار گیرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌عالی وزارت علوم گفت: همچنین به دنبال یکپارچه‌سازی آیین‌نامه آموزشی بودیم. به نظر می‌آید این مساله یک مبدا تحول برای آموزش‌عالی خواهد بود. مهم‌ترین چیزی که در آیین‌نامه یکپارچه آموزشی مدنظر است، این است که مرز بین دوره‌های کارشناسی به بالا برداشته شود؛ چراکه برخی ویژگی‌های عمومی در تحصیل وجود دارد که تمام دانشجویان فارغ از مقطعی که در آن تحصیل می‌کنند، باید از آن تبعیت کنند.

آهنچیان ادامه داد: جریان تحصیل دانشجو در هر مقطعی یک جریان یک پارچه است و وزارتخانه به هیچ وجه راضی نمی‌شود که این جریان تغییر کند. جریان تحصیل نباید دو پارچه شود و دانشجو دچار سرگردانی شود که تا این مقطع را باید به صورت آموزشی پیش ببرد و ادامه راه را باید به صورت پژوهشی طی کند. این مساله در آیین‌نامه یکپارچه‌ آموزش، تصریح و تاکید شده است.

وی گفت: معاون آموزشی، مسئول آیین‌نامه‌های آموزشی و مسائل مربوط به آن است. معاونت پژوهشی و فناوری تنها به عنوان مشاور در سیاست‌های کلان کشور یا یک عضو می‌تواند در جلسات حضور پیدا کند. این مرزکشی‌ها گاهی به ما آسیب زده است. با یکپارچه‌سازی آیین‌نامه آموزشی، دانشگاه‌هایی که مردد بودند تکلیف آموزش عالی چه است، به طور قاطع می‌دانند که تحصیلات تکمیلی در حوزه معاونت آموزشی است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌عالی وزارت علوم در خصوص بحث مهارت‌افزایی دانشجویان، خاطرنشان‌کرد: در زمینه ارتقا توان اشتغال‌پذیری، آیین‌نامه‌ای آمده است و از دانشگاه‌های سطح یک و دو خواسته شده روی این آیین‌نامه کار کنند تا در پایان این برچسب به دانشجویان نچسبد که در جامعه و بازار کار چندان مفید نیستند و در این مسیر دانش‌آموختگان توانمندتری داشته باشیم.

آهنچیان در خصوص حمایت از استعدادهای درخشان در دانشگاه‌ها، گفت: دفتر حمایت از استعدادهای درخشان در دانشگاه‌ها تاکنون بیشتر در بخش شناسایی و حمایت فعالیت داشته است. ما بر هدایت و پرورش این استعدادها تاکید داریم و در حال آماده‌سازی برنامه‌ای در این زمینه هستیم. این دو رویکرد اساسی باید مدنظر قرار گیرند. هدف ما تنها پرورش علمی این استعدادها نیست، بلکه مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز مدنظر هستند.

وی خاطرنشان‌کرد: سامانه حس (HES)، سامانه‌ای است که دانشگاه‌ها باید برنامه‌های درسی خود را در آن بارگذاری کنند و یکی از رویکردهای ما این بوده است. برخی از برنامه‌های ما مربوط به دهه 60 یا 70 هستند. امیدواریم به زودی بتوانیم این برنامه‌ها را به سمت منسوخ شدن پیش ببریم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌عالی وزارت علوم ادامه داد: یکی از برنامه‌های جدی ما راه‌اندازی مرکز یادگیری در دانشگاه‌ها است که بسیار لازم است. در این مراکز مشکلات یادگیری دانشجویان غیرایرانی برطرف می‌شود. همچنین ممکن است برخی دانشجویان ایرانی که در یادگیری مشکلاتی دارند، در این مراکز بتوانند مشکلات خود را حل کنند. دانشگاه شهید چمران می‌تواند در این حوزه پیشگام باشد.

آهنچیان افزود: در کنار ایجاد مرکز یادگیری، توانمندسازی اعضای هیات علمی و نظارت بر حسن اجرای برنامه درسی نیز از مسائلی هستند که به طور جدی دنبال می‌کنیم. معاون آموزشی در تمام دانشگاه‌ها مسئول نظارت بر حسن اجرای برنامه درسی در دانشگاه‌ها است. در آیین نامه جدید تاکید شده است که بخش عملی برنامه درسی در نظر گرفته شود. بخش عملی درس‌ها شاید به دلایلی مثل دلایل مالی، کمتر دیده می‌شد و شاید بخشی از ضعفی که در مهارت‌افزایی دانشجویان داریم، از این مساله ناشی می‌شود.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: دانشجو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار