به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی دهمین نشست علمی و پژوهشی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‎های خرمشهر و آبادان با دو سخنرانی در دانشگاه علمی و کاربردی منطقه آزاد اروند در خصوص بناهای ثبت ملی و قوانین مربوط به آن‎ها برگزار شد.
کد خبر: ۶۱۰۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴ 24 May 2018

سجاد پاک‎گهر، رییس اداره میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر، در این نشست با اشاره به جایگاه کنوانسیون‎ها و منشورهای بین‎المللی میراث فرهنگی به معرفی کنوانسیون لاهه که یکی از توافقات بین‎المللی در خصوص مستثنی بودن آثار تاریخی از آسیب در زمان جنگ است پرداخت.

او بیان کرد: با توجه به این‎ که در بسیاری موارد، ناآگاهی از قوانین حقوقی ميراث فرهنگی مشکلاتی را در مناسبات اداری ارگان‎های شهر به وجود آورده است، هدف از ارایه این بخش آموزش قوانین به دانشجویان و علاقه‎مندان حوزه میراث فرهنگی است که به عنوان بخش مهمی از جامعه حامی میراث فرهنگی محسوب می‎شوند.

پاک گهر افزود: اداره‎ میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر براساس رسالت اصلی خود که آموزش، معرفی و مشاوره در خصوص نحوه حفاظت و صیانت از مواریث فرهنگی است سعی کرد تا در هفته میراث فرهنگی سخنرانی‎های علمی و تخصصی در این زمینه برگزار کند که امیدواریم توانسته باشیم گامی هرچند کوچک در این زمینه برداریم.

همچنین نجلا درخشانی، مسئول پژوهش اداره میراث فرهنگی خرمشهر و آبادان، در خصوص معرفی و شناخت آثار تاریخی و ثبت ملی در منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) مطالبی عنوان کرد و روش تهیه پرونده ثبتی برای بناهای ارزشمند و تاریخی را توضیح داد.

او با اشاره به ویژگی‎های یک اثر ملموس و غیرمنقول جهت ثبت در فهرست آثار ملی افزود: چنین اثری برای ثبت در فهرست آثار ملی باید نشان‎دهنده مقطعی از تاریخ ملی یا بین‎المللی با بار غنی فرهنگی و تاریخی باشد.

مسئول پژوهش اداره میراث فرهنگی خرمشهر و آبادان افزود: همچنین اثر باید متعلق یا مرتبط با شخصیت‌های برجسته‌ تاریخ کشور و یا نشانگر گوشه‎ای از زندگی، فعالیت یا آثار آنان باشد.

درخشانی اضافه کرد: در وهله بعد چنین اثری باید در سطح ملی یا بین‎المللی شاخص یک مبداء تاریخی یا نقطه عطف در تاریخ انسان، معارف انسانی، فرهنگ و تمدن بشری، تاریخ علوم و فنون هنرها و یا دست‎ساخته‌های وی و یا رویدادی تاریخی باشدوسير تحول و تكاملتاريخ شهرسازی و تمدن شهرنشينی، تکنیک و روش‎های ارزشمند پیشینیان در حوزه‌ معماری را به تصویر بکشد و نمود محسوس هویت، اصالت و تاریخ شهر باشد.

او خاطرنشان کرد: یک اثر برای ثبت در فهرست آثار ملی باید نزد عامه مردم و جامعه مورد احترام یا توجه خاص باشد و مالک اثر نیز رضایت کامل نشبت به ثبت آن را داشته باشد.

مسئول پژوهش اداره میراث فرهنگی خرمشهر و آبادان در ادامه این نشست تعداد بناهای ثبت ملی در این دو شهرستان را ۹۶ عدد بیان کرد و به تقسیم‌بندی بناها بر اساس کاربری‎های مختلف شهری پرداخت و سپس هر کدام از بناهای ثبتی را ضمن نمایش موقعیت قرارگیری در بافت شهر به صورت جداگانه معرفی کرد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار