مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ضمن تفکیک گیاهان خودروی مجاز و ممنوع، برداشت در حد مصرف خانوار برخی گیاهان را مجاز و برخی دیگر را حتی در حد یک پیاز ریشه ممنوع دانست.
کد خبر: ۶۱۰۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳ 24 May 2018
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ضمن تفکیک گیاهان خودروی مجاز و ممنوع، برداشت در حد مصرف خانوار برخی گیاهان را مجاز و برخی دیگر را حتی در حد یک پیاز ریشه ممنوع دانست.

به گزارش فارس، همه ساله با آغاز فصل گرم بخشی از مردم اقدام به چینش و استفاده از گیاهان خودروی خوراکی و دارویی می‌کنند که این مسئله ضمن این که در مواردی به سلامت خانوار کمک می‌کند در صورت اتخاذ روش نادرست می‌تواند منجر به انقراض گیاه و یا مسمومیت شود و از این نظر تفکیک بین موارد مجاز و ممنوع ضروری به نظر می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در این زمینه اظهار کرد: بر اساس سیاستگذاری کشت و توسعه گیاهان دارویی در منابع ملی سه طیف گیاه شامل مجاز، مجاز مشروط و ممنوع برای گیاهان مشخص شده است.

اسفندیار خزایی افزود: در مواردی که چینش سبب انقراض گیاه شود هرگونه برداشت ممنوع است چنانکه در مورد پیاز لاله واژگون الوند یا لاله ایرانی هرگونه اقدام به چیدن ممنوع است و ما هر جا برداشت و چینش ببینیم برخورد قانونی انجام می‌دهیم تا رویشگاه‌ها دچار مشکل نشود.

وی با بیان اینکه طیف دوم گیاهان مجاز مشروط هستند، افزود: این‌ها شامل گیاهانی هستند که هم در طبیعت وجود دارند هم به صورت زراعی تولید می‌شوند و در مورد این‌ها منابع طبیعی حتی به کشت و بهره‌برداری مردمی در اراضی منابع طبیعی کمک هم می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان عنوان کرد: به عنوان مثال در مورد موسیر، منابع طبیعی روش‌های کشت را به مردم آموزش داده و همدان در این زمینه بسیار موفق بوده است.

وی ادامه داد: روستا‌های همجوار شهر در این حوزه وارد شده‌اند، اما چون این موارد مجاز مشروط است باید با هماهنگی و صدور پروانه بهره‌برداری و حمل منابع طبیعی انجام شود چراکه در فهرست این موارد هم به نیروی انتظامی اعلام شده و در صورت نداشتن پروانه غیرقانونی تلقی می‌شود.

خزایی با اشاره به اینکه نوع دیگر گیاهان دارویی و خوراکی، انواع مجاز هستند، گفت: این گیاهان عموما در شمار گونه‌های مهاجم هستند و چینش آن‌ها از قبیل: کنگر یا شنگ مشکلی ندارد، اما اگر همین کنگر هم خارج از مصرف خانوادگی و به صورت کامیونی برداشت شود برخورد قانونی صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به بارش‌های خوب اردیبهشت ماه گفت: پوشش گیاهی استان امسال بسیار تقویت شده که برای دامداران ارزش ویژه دارد، اما از منظر پایداری اکوسیستم هم محافظت لازم صورت می‌پذیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به تدوین سند اطلاع‌رسانی و ارتباطی سازمان جنگل‌ها یادآور شد: کاهش بیش از ۶۰۰ درصد میزان آتش‌سوزی در استان طی یک سال امر ارزشمندی است که با تمهیدات متعدد محقق شده است.

وی گفت: در زمینه انتقال تجارب همه این موارد مستندسازی می‌شود و جلساتی نیز در سازمان جنگل‌ها با مدیریت خود سازمان و هم فرماندهی یگان حفاظت سازمان برگزار شده است.

خزایی خاطرنشان کرد: شهرستان‌ها و استان‌های همجوار هم در زمینه انتقال تجارب به هم کمک می‌کنند تا آتش‌سوزی و مسائل منابع طبیعی و حوزه‌های آبخیز به حداقل برسد که این امر در راستای سند ارتباطی سازمان نیز هست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار