گفتگوی با پورحسنی، قهرمان اتومبیلرانی استان یزد؛
در هیچ کجای دنیا آموزش رانندگی مانند کشور ما نیست و ما داریم تبعاتش را در حوادث رانندگی و تصادفات کشور می بینیم. راهنمایی و رانندگی می تواند برای آموزش مهارت کنترل خودرو به کارآموزان آموزشگاهها، از مربیان با تجربه هیات های اتومبیلرانی کمک بگیرد نه اینکه صرفا به گذراندن ساعت های مقرر شده اکتفا کند .
کد خبر: ۶۰۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ 20 May 2018

به گزارش تابناک یزد، سال 1288 هجری شمسی اولین باری بود که مردم یزد نظاره گر اتومبیلی در خیابان های شهر بودند. یک فورد کلاجی متعلق به محمد گلشن که یک راننده هندی آن را می راند. طی این سال ها وسایل نقلیه گسترش پیدا کردند و علاوه بر کمک به حمل و نقل به عنوان ورزش و تفریح مورد توجه قرار گرفتند.

به گزارش هفته نامه پرگار؛ حدود صد سال بعد رشته اتومبیلرانی در یزد فراتر از حرکت های خیابانی و ویراژ در شهر دیده شد و در سال 1384 توانست در کنار هیات موتورسواری یزد به عنوان رشته ورزشی مستقل دیده شود. اما هنوز هم مردم به رشته اتومبیلرانی به دلیل هزینه های بالا به شکل یک رشته لوکس ورزشی نگاه می کنند و به همین دلیل آنچه امروز در پیست یزد مشاهده می کنیم تعداد زیاد تماشاگران و تعداد اندک ورزشکاران این رشته است.
اردیبهشت ماه امسال خبر خوبی از اولین راند مسابقات اسلالوم قهرمانی کشور منتشر شد که سه یزدی توانستند در این مسابقات سه رتبه برتر را کسب کنند. در کلاس cc 1500+میثم زمانی و در کلاس cc 1500- مجتبی پورحسنی رتبه اول آقایان را به خود اختصاص دادند و در کلاس cc 1500- میترا فلاحی پور توانست رتبه سوم بانوان را کسب کند که این خبر نشان از استعداد و توان بالای یزدی ها در این رشته است.
مجتبی پورحسنی یکی از ورزشکاران موفق یزدی در رشته اتومبیلرانی است که هم اکنون در سمت مشاور رییس و مسئول کمیته آموزش هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان فعالیت می کند. با وی به گفتگو نشستیم تا در خصوص وضعیت این رشته در یزد بیشتر بدانیم.

موتور سواری یزدیها حرف اول را می زند
پورحسنی در خصوص وضعیت و جایگاه رشته اتومبیلرانی در یزد می گوید: از 4 سال پیش که ریاست هیات را آقای شمس الدینی برعهده گرفتند، توانستیم تیم منسجمی را تشکیل دهیم که توانست مقام های خوبی را در کشور به دست بیاورد . سال گذشته یزد مقام چهارم تیمی در مسابقات قهرمانی کشور را به دست آورد و امسال نیز در راند اول مسابقات قهرمانی کشور رشته اسلالوم، سه سکو برای تیم یزد بود.
وی ادامه می دهد: من عقیده دارم هر استانی ورزش مختص به خود را دارد. مثلا در مازندران، کشتی حرف اول را می زند. یزدی ها هم در رشته موتور سواری و اتومبیلرانی استعداد خوبی دارند و بسیار هم علاقه مندند.حتی تعداد تماشاگران در پیست ها بسیار بیشتر از تماشاچیان فوتبال است.
پورحسنی با اشاره به اینکه یزد از سال 89 تا سال 93 بهترین تیم موتور کراس کشور را داشته، عنوان می کند: در هر رقابتی که تیم یزد حضور داشت، یکی از برترین ها بود و همه استان ها می دانستند که یزد برای سکوی اول رقابت می کند اما تیم موتور کراس یزد مورد بی مهری قرار گرفت و بخاطر بی انگیزگی ورزشکاران این تیم از هم پاشید.
پورحسنی با ابراز نگرانی از اینکه رشته اتومبیلرانی در یزد نیز به این سرنوشت دچار شود، اظهار می کند: دیده نشدن و بی توجهی، مهمترین مشکل ورزشکاران این رشته است . حتی رییس فدراسیون اتومبیلرانی خودشان نیز در سفر به یزد مطرح کردند که ما در 40 سال گذشته به این رشته اهمیت ندادیم و اهمیت این رشته برای وزارت ورزش 1 درصد بوده است. علاوه بر این رشته اتومبیلرانی، رشته پرخرجی است و هرماه حدود 2 میلیون تومان باید هزینه داد و در سطح حرفه ای نیاز به خودروی شخصی دارد، برای همین اغلب کمتر به این رشته گرایش پیدا می کنند.

حمایت نمی خواهیم به وظیفه شان عمل کنند
وی در پاسخ به این سوال که چرا اطلاع رسانی مناسبی برای این رشته در برگزاری دوره های آموزشی و رقابت ها صورت نمی گیرد، می گوید: هیات موتورسواری و اتومبیلرانی یزد بودجه ای برای تبلیغ و اطلاع رسانی ندارد و باید اسپانسری برای ساپورت مالی داشته باشد اما یزدی ها برای این رشته سرمایه گذاری نمی کنند. به عنوان مثال با کارخانه یزد تایر که بزرگترین کارخانه تولید لاستیک است، صحبت کردیم تا در این رشته که با حوزه کاریش ارتباط دارد به عنوان اسپانسر حضور داشته باشد اما قبول نکردند چون فکر می کنند اگر در سطح شهر بیلبوردهای تبلیغاتی داشته باشند، بهتر دیده می شوند. سازمان فرهنگی - ورزشی شهرداری یزد هم که وظیفه اش حمایت از هیات های ورزشی است، برای اطلاع رسانی دوره های آموزشی هزینه دریافت می کند که هیات نمی تواند این هزینه را پرداخت کند. در نتیجه اطلاع رسانی کافی صورت نمی گیرد. اداره کل تربیت بدنی هیچ حمایتی از ما ندارد و حتی حاضر نیستند خبر موفقیت ورزشکاران این رشته را منتشر کنند یا در مراسم تجلیل از ورزشکاران، از آنها دعوت کنند در حالی که تیم اتومبیلرانی یزد در هیچ رقابتی بدون مقام نبوده است.
وی تنها فعالیت هیات موتور سواری و اتومبیلرانی در حوزه آموزش را برگزاری دوره های آموزشی مهارت کنترل خودرو با حمایت میتسوبیشی در یزد عنوان می کند.

علت تصادفات جاده ای؛ آموزش غلط رانندگی
پورحسنی با انتقاد از عدم تعامل راهنمایی و رانندگی یزد با هیات اظهار می کند: در هیچ کجای دنیا آموزش رانندگی مانند کشور ما نیست و ما داریم تبعاتش را در حوادث رانندگی و تصادفات کشور می بینیم. راهنمایی و رانندگی می تواند برای آموزش مهارت کنترل خودرو به کارآموزان آموزشگاهها، از مربیان با تجربه هیات های اتومبیلرانی کمک بگیرد نه اینکه صرفا به گذراندن ساعت های مقرر شده اکتفا کند .
وی ادامه می دهد: فرهنگسازی رانندگی از آموزشگاههای رانندگی شکل می گیرد اما متاسفانه تمام حواس مسئولین معطوف به جریمه کردن است و برای فرهنگسازی و پیشگیری از حوادث فعالیتی صورت نمی گیرد. ما در سال 90 نیز برنامه ای با همکاری راهنمایی و رانندگی یزد جهت دادن کلاه ایمنی به موتورسواران داشتیم که متاسفانه این برنامه ادامه پیدا نکرد.
پورحسنی درباره مشکلات کنونی ورزشکاران رشته اتومبیلرانی نیز بیان می کند: یکی از مشکلات ورزشکاران این است اتومبیل هایشان به دلیل تغییر وضعیت حق تردد در خیابان ها را ندارند و گاهی که برای تعمیر مجبور می شوند به سطح شهر بیایند جریمه می شوند و گفته می شود باید اتومبیل با خودرو برحمل شود . اگر در یزد کمی تعامل وجود داشت این مشکلات نبود و مانند استانهای دیگر، این قضیه حل شده بود اما در یزد اینطور نیست. چندسال پیش هم طرحی برای صدور پلاک های اختصاصی اتومبیل های ورزشی اجرا می شد که این طرح نیز نیمه کاره ماند.
وی در پایان می گوید: در شهرهای دیگر از ورزشکاران این رشته حمایت می شود، در مراسم های مختلف رژه از توانایی ورزشکاران استفاده می شود ، نیروی انتظامی بین ورزشکاران و ورزشکارنماها تفاوت می گذارد، اما در یزد فقط سخت گیریهایی است که باعث دلسردی و بی انگیزگی می شود .علاقه مندان به این رشته هم چون باید هزینه ای را باید برای تهیه خودروی دیگر متحمل شوند کمتر به این رشته گرایش دارند یا از یزد می روند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار