نظر کارشناس کشتی کشورمان درباره حواشی اخیر کشتی‌گیران خوزستانی
کارشناس کشتی ایران گفت: مربیان باید قبل از مستئل فنی، به آموزش مسائل اخلاقی و پهلوانی به کشتی‌گیران بپردازند.
کد خبر: ۶۰۷۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸ 18 May 2018

در حالی‌که آرای کمیته انضباطی پس از بررسی حواشی رقابت‌های انتخابی تیم‌ملی کشتی فرنگی اعلام شد و محرومیت سنگینی برای برادران عبدولی در نظر گرفته شد، جامعه کشتی ایران واکنش‌های مختلفی را در این خصوص از خود نشان دادند.

باوجود اینکه سعید عبدولی هیچ‌گاه کشتی‌گیر کم‌حاشیه‌ای نبوده است، اما این انتظار وجود داشت که وی پس از کسب چندین عنوان بین‌المللی و مطرح شدن به‌عنوان یک قهرمان ملی، چنین رفتاری را از خود نشان ندهد. رفتاری که شاید باعث شد برادران وی نیز جرأت ابراز رفتارهایی مشابه برادر بزرگتر خود را پیدا کنند.

آنچه که واضح است، سعید عبدولی به عنوان یکی از قهرمانان ارزنده ملی و با شخصیت اصطلاحا "خاکی" و مردمی خود، بیشتر باید مراقب رفتار خود به‌ویژه در چنین مسابقاتی باشد زیرا وی الگوی بسیاری از کشتی‌گیران جوان کشورمان است.

در همین راستا به سراغ یکی از گزارشگران محبوب و کارشناس کشتی کشورمان هادی عامل رفتیم تا نظر وی را در این خصوص جویا شویم.

هادی عامل اظهار کرد: به‌طور کلی ورزش کشتی یک ورزش وارداتی نیست و برای ما در کشتی یک فرهنگ و هویت وجود دارد. مردم نیز به‌دلیل پیشینه پهلوانی که در کشتی وجود دارد، توقعات بیشتری از این ورزش به نسبت ورزش‌های دیگر دارند و ممکن است اگر چنین اتفاقاتی در ورزش‌های دیگر بیفتد مردم کمتر آزرده‌دل شوند که البته هر قهرمانی ناهنجاری نشان دهد در هر ورزشی که باشد ناخوشایند است.

وی افزود:کشتی‌گیر باید وقتی می‌برد رفتار خوبی داشته باشد و وقتی می‌بازد نیز تحمل باخت را داشته باشد و تصمیم داور را بپذیرد و به یاد داشته باشد مربی حق اعتراض دارد و اگر تصمیم داور اشتباه هم بوده مربی اعتراض می‌کند.

کارشناس کشتی کشورمان گفت: کشتی‌گیر باید بداند به‌جز تماشاگرانی که در سالن هستند، چند میلیون بیننده از پای گیرنده‌ها مسابقه وی را دنبال می‌کنند، شبکه‌های اجتماعی نیز طوری شده که دیگر چیزی پنهان نمی‌ماند.

عامل با اشاره به اقدامات ریشه‌ای که باید در این زمینه انجام شود، بیان کرد: مربیان ما قبل از اینکه به آموزش تکنیک‌ها و مسائل فنی بپردازند، باید راه و رسم جوانمردی و پهلوانی و منش‌های انسانی را آموزش دهند و این نباشد که از کشتی‌گیر بخواهد به هر طریقی برد بیاورد و این‌ها مسائلی است که از نوجوانی باید روی ورزشکاران کار شود.

وی افزود: نقش مربی در رفتارهای ناهنجاری که به‌وجود می‌آید مهم است و شاید 50 درصد از این رفتارها به مربی نیز برگردد، همان‌گونه که درصد زیادی از پیروزی یک کشتی‌گیر نیز به مربی وی برمی‌گردد. پس مربیان باید بدانند وظیفه سنگینی در این زمینه دارند و با آقای خادم نیز چند روز پیش صحبت کردم و به وی گفتم که باید در کلاس‌های بازآموزی و دوره‌های فنی به مربیان درباره آموزش مسائل پهلوانی تأکید کنند.

عامل گفت: ما در کشتی به مولا علی(ع) اقتدا می‌کنیم و پهلوانانی مانند پوریای ولی و مرحوم تختی را داشته‌ایم که برای آن‌ها پهلوانی بر ورزش مقدم بوده است. ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که پهلوانی در آن یک اعتبار است و باید دقت کنیم که هر چه مقام ما بالاتر برود بیشتر زیر ذره‌بین هستیم. اگر یک کشتی‌گیر گمنام رفتار نامناسبی داشته باشد کمتر به آن توجه می‌شود، ولی وقتی یک قهرمان جهان و نفر سوم المپیک چنین رفتاری بکند قطعا بازتاب بیشتری خواهد داشت همان‌طور که اگر رفتار خوبی بکنند بازتاب دارد.

کارشناس و گزارشگر کشتی ایران اظهار داشت: امیدوارم در آینده این اتفاقات را نبینیم و من از آقای مرعشیان رئیس هیئت کشتی خوزستان توقع دارم به‌عنوان یک استاد دانشگاه و یک فرد باسواد، بیشتر به این مسائل بپردازد. در هر جامعه‌ای و در کشتی اگر اخلاق رعایت نشود هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود که در مسابقات اخیر عده‌ای اخلاق را باختند که انشاالله دیگر تکرار نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برادران عبدولی و به‌ویژه سعید را لایق حکم صادر شده می‌دانید یا خیر، بیان کرد: من آدم حقوقی نیستم و نمی‌توانم درباره حکم فدراسیون نظر بدهم. من حرف‌هایم را زدم و گفتم مهم‌ترین موضوع اخلاق است و اظهار نظر درباره این حکم در حیطه کاری من نیست و هیچ نظری در این باره نمی‌دهم.

عامل ادامه داد:فقط باید بگویم در المپیک 2012 وقتی سعید عبدولی با رقیب فرانسوی با ناداوری مواجه شد، من خیلی اعتراض کردم و در مسابقات 2014 نیز از حق سعید دفاع کردم و وی را دوست دارم و با خانواده‌اش نیز ارتباط دارم. بالاخره هر کس ممکن است خطا کند و ما باید بتوانیم به این قهرمانان کمک کنیم تا این رفتارها را تکرار نکنند و از نظر فرهنگی می‌گویم که ما باید با حمایت و هدایت این افراد آن‌ها را در مسیر صحیح کمک کنیم، نه اینکه با طرد کردن آن‌ها باعث انزوای آن‌ها شویم.

 

منبع: فارس

برچسب ها: کشتی ، هادی عامل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار