رئیس مرکز بهداشت خوزستان:
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز 392 روستا با جمعیت بیش از 30 هزار نفر فاقد لوله کشی آب و از این تعداد 263 روستا با بیش از 18 هزار نفر جمعیت فاقد متولی تأمین‌کننده آب هستند.
کد خبر: ۶۰۶۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴ 16 May 2018

دکتر شکرالله سلمان زاده در جلسه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان ستاد مدیریت بحران خوزستان که امروز (26 اردیبهشت ماه) برگزار شد، با اشاره به چالش های حوزه سلامت در شرایط خشکسالی اظهار کرد: افزایش بیماری های واگیر از جمله وبا، سالک، اسهال و حصبه مخصوصا هنگام رویدادهای جدی اقلیمی نظیر سیل و خشکسالی و همچنین ظهور بیماری مالاریا، افزایش بیماری های غیرواگیر مثل افزایش بیماران تنفسی ناشی از آلودگی زیست محیطی و انواع بیماری پوستی و چشمی از جمله چالش های حوزه سلامت در زمان خشکسالی است.

وی با اشاره به وضعیت موجود سامانه‌های آبرسانی روستایی حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، افزود: تعداد کل روستاهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز 2 هزار و 194 روستا با بیش از 600 هزار نفر جمعیت است که یک هزار و 802 روستا با بیش از 588 هزار نفر جمعیت از این تعداد دارای شبکه لوله‌کشی آب هستند. همچنین 392 روستا با جمعیت بیش از 30 هزار نفر فاقد لوله کشی آب هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: از یک هزار و 802 روستا دارای لوله‌کشی تعداد 42 روستا با 10 هزار و 406 نفر جمعیت فاقد متولی تأمین‌کننده آب هستند. همچنین از 392 روستای فاقد لوله‌کشی تعداد 263 روستا با بیش از 18 هزار نفر جمعیت فاقد متولی تأمین‌کننده آب هستند.

سلمان زاده با اشاره به وضعیت موجود ساماندهی آبرسانی شهری تصریح کرد: در محدوده تحت پوشش دانشگاه جندی شاپور اهواز 19 شهرستان با 38 شهر و بیش از 2 میلیون نفر جمعیت وجود دارد. آب آشامیدنی در این شهرها با 78 منبع آب از رودخانه کارون، کرخه، دز، زهره، رود زرد و چاه های تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب اهواز و استان خوزستان تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: نمونه‌برداری میکروبی آب در مناطق شهری بر اساس جمعیت تحت پوشش هر سامانه آبرسانی (به ازای هر 5000 نفر جمعیت یک نمونه در ماه)، کلر باقیمانده صفر آب و بروز بیماری انجام می‌شود و در مواقع پیک بیماری‌های روده‌ای این نمونه‌برداری‌ها 50 درصد افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: بر اساس بررسی‌های میکروبی انجام شده در تعداد 9820 نمونه شهری در سال 96 در شهرستان‌های تحت پوشش، درصد مطلوبیت و کیفیت آب شهرستان‌های مسجدسلیمان، ماهشهر، اندیکا و کارون 93.3% است در حالی که باید از نظر میکروبی 100 درصد باشد بنابراین نیاز به مداخله و اصلاح دارند.

سلمان زاده بیان کرد: همچنین نمونه‌برداری میکروبی آب در روستاها به ازای یک نمونه در ماه از هر روستا، کلر باقیمانده صفر آب و بروز بیماری انجام می‌شود و در مواقع پیک بیماری‌های روده‌ای این نمونه‌برداری‌ها 50 درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر آب روستاهای شهرستان‌های مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، کارون و باغملک نیاز به مداخله و اصلاح دارند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار