نماینده مسیحیان جنوب کشور در مجلس با ابراز نگرانی از بابت اینکه افزایش مجازات ها منجر به کاهش وقوع جرائم نشود گفت: اسید و هرچیزی می‌تواند سلاح محسوب شود، اگر مجرمی از آن به قصد صدمه زدن به کسی استفاده کند.
کد خبر: ۶۰۶۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ 15 May 2018

 به تازگی در یکی از شهرهای شمال غرب کشور چند مورد اسید پاشی رخ داده که در این موارد چند زن مورد آسیب واقع   شده‌اند. این موضوع در سال‌های قبل هم دیده شده که برای متهمان پرونده تشکیل و حتی‌الامکان هم در دستگاه قضا صادر   شده است. حال به نظر می‌رسد قوانین مربوط به مجازات اسیدپاشی بازدارنده نیست.

ژرژیک آبرامیان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با فارس در این رابطه با ما گفت‌وگو کرد.

آقای آبرامیان با توجه به چند مورد اسیدپاشی صورت گرفته در کشور، نظرتان در رابطه با اثرات اجتماعی، بازدارندگی مجازات‌ها و کمبود مجازات‌ها و قانون‌ در این زمینه چیست؟ 

نماینده مسیحیان ارمنی جنوب کشور در مجلس اظهارداشت: اصولاً این نگاه که مجازات سنگین می‌تواند به صورت 100 درصد از ارتکاب جرم بازدارنده شود این را باور ندارم. حالا در این زمینه اگر ما یک مقایسه‌ای انجام دهیم بین سایر جرائم می‌بینیم که به هر حال آنها هنوز وجود دارند با اینکه مجازات‌های بسیار سنگینی برای مرتکبین در نظر گرفته شده است.

آیا اسید می‌تواند به عنوان سلاح قلمداد شود؟

وی افزود: هرچیزی می‌تواند سلاح محسوب شود، اگر مجرمی آن را برای قصد صدمه زدن از آن استفاده کند. اما در مجموع ما اگر همین جرم را نگاه کنیم ببینید این یک جرم خیلی خاص است. معمولاً یک طرف قربانی این جرم بانوان هستند و معمولاً هم اسیدپاش‌ها آقایانی هستند که از نظر روانی قضایا را مورد بررسی قرار دهیم به یک نتایجی می‌رسیم که شاید برای حل ریشه‌ای این مطالب که چرا اینگونه می‌شود؟ چرا به طور مثال خیلی کم اتفاق می‌افتد که طلبکاری روی بدهکارش اسید پاشی انجام دهد، به ما کمک کند.

آبرامیان گفت: در مجموع که نگاه کنید این جرم بسیار وحشیانه است. می‌بینیم که مرتکب میل، هدف دارد و شاید هدفش کشتن قربانی خود نیست بلکه ایجاد یک درد بسیار شدید که می‌تواند ماندگار شود و این ناشی از آن نفرت یا مسئله‌ای است که این مرتکب با قربانی خود دارد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: یکی از ابعادی که به نظر من از نظر اجتماعی باید توجه کنیم انگیزه چنین کارها و چنین جرم‌هایی است که انجام می‌شود. البته مخالف این هم نیستم که حتماً تشدید مجازات شود و در این زمینه هم الان هست طرحی که حتماً مورد مطالعه قرار می‌گیرد و بررسی می‌شود و انشاالله به صورت پیشنهاد به مجلس ارجاع خواهد شد.

آیا این امکان وجود دارد که شما به عنوان اینکه دارای جایگاه حقیقی، حقوقی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون قضایی مجلس هستید پیش‌قدم و پیش‌قراول این مسئله شوید؟

نماینده مسیحیان ارمنی جنوب کشور در مجلس با بیان اینکه مورد اسیدپاشی برای همه می‌تواند اتفاق بیفتد اظهارداشت: اینکه صدمه زدن به انسان این جرم محسوب می‌شود و برای آن به اندازه کافی قانون وجود دارد و باید این را بپذیریم.

آیا با تشدید مجازات اسید پاشی بازدارندگی بیشتری در جامعه به وجود خواهد آمد؟

آبرامیان گفت: با توجه به سایر مواردی که هست تشدید هرگونه مجازات هم نمی‌تواند راه‌حل 100 درصد محسوب شود یعنی کسی که زمانی این کار را انجام می‌دهد اصلاً راجع به مجازات آن کار فکر نمی‌کند که جزای این کار چیست. بحث بر می‌گردد به آن طرز تفکری که این اسیدپاش نسبت به قربانی خود دارد و نکته جالب توجه اینجاست که چرا خانم‌ها روی هم اسید نمی‌پاشند یعنی درصد بسیار بالایی مجرم آقا است و قربانی خانم، این چه روابطی است که منجر به همچین جنایتی می‌شود؟ من منکر این نیستم که باید همه توجه داشته باشند.

وی افزود: یک نفر پیشنهاد می‌کرد که فروش اسید باید ممنوع شود. خب در روز شاید ده‌ها تُن اسید خرید و فروش می‌شود برای مصارف مختلفی که این اسید دارد حالا اگر سالی 2-3 کیلو فردی استفاده می‌کند برای کار دیگری ما بیاییم کل این روند طبیعی که این ماده دارد برای خرید و فروش را ممنوع کنیم به هرحال بهترین راه مبارزه با این موضوع نخواهد بود. مجازات به اندازه کافی هست، قانون به اندازه کافی هست، برای این مجرمین می‌شود مجازات تعیین کرد.

به نظر شما می‌شود این افراد را مُحارب نامید؟

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهارداشت: این یک بحث جدایی است و در بضاعت فقهی بنده نیست که من بتوانم اینها را متمایز کنم ولی از نظر قانون مجازات‌ها به هر حال همچین جرمی بدون جزا و بدون مکافات نمی‌ماند.

به اعتقاد شما مجازات هست، قانون هست و مجرمین مجازات می‌شوند، اما اگر این مجازات‌ها کافی است پس چرا در سراسر کشور هنوز اسیدپاشی صورت می‌گیرد و برخی مواقع هم میزان آن افزایش پیدا میکند؟

وی گفت: من مثال دیگری را مطرح می‌کنم. جرم افرادی که سرقت مسلحانه انجام می‌دهند محارب است و مجازات بسیار سنگینی دارد آیا این جرم تکرار نمی‌شود؟ تجاوز به عنف و کودک‌آزاری بدترین جرم و سنگین‌ترین مجازات را دارد، آیا تکرار نمی‌شود؟ این نگاه که فقط با مجازات سنگین می‌شود این معضل را حل کرد به نظر من آن هم جوابگو نیست.

آبرامیان افزود: حال شاید درصدی که تاثیرپذیر بوده به جای 100 مورد اسیدپاشی مثلاً 5 مورد شده یعنی 95 مورد هم به دلیل اینکه مجازات بازدارنده بوده دست به این کار نزده‌اند. در این راستا و در این موازنه اگر نگاه کنید البته بیشتر وظیفه رسانه‌ها این است این قضیه را که واکاوی کنند و به یک نتایجی که اصولاً یک انسان را تبدیل به یک جنایتکار تبدیل می‌کند آن هم از نوع بدترینش. باید در جامعه به این قضیه طوری نگاه شود که بازدارندگی در هنجارهای جامعه ایجاد شود، در تربیت، در جامعه ایجاد شود و اینها بزرگترین تأثیرات را نه تنها این جرم بلکه برای اصلاح انسان‌ها، برای بازدارندگی تأثیرات بسیار فراوانی خواهد داشت.

دلیل این بازدارندگی مجازات‌ها چیست؟ 

وی افزود: به هر حال این موضوع وجود دارد ولی عرض بنده این است حالا که این موج در جامعه ایجاد شده موجب سنگین‌تر کردن مجازات نمی‌شود. نهایتاً اگر به قصاص و زندان‌های طویل‌المدت محکوم شوند از این سنگین‌تر نمی‌شود ولی باید ببینیم چرا به حد اعلاء بازدارنده نیست و شما باید دنبال این واکاوی‌ها باید بروید و با مردم عادی هم صحبت کنید.

نماینده مسیحیان ارمنی جنوب کشور در مجلس گفت: من نگران این هستم که هرچقدر مجازات را سنگین کنیم جرائم را به آن اندازه‌ای که جامعه انتظار دارد که این جرم ریشه کن شود و وجود نداشته باشد هرگز به آن نرسیم.

برخی حقوقدانان معتقدند که قانون در این خصوص وجود ندارد و قوه‌قضاییه باید لایحه‌ای به مجلس بدهد...

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان کرد: این موضوع درست نیست همین الان هم قانون وجود دارد و در کنار همین قوانین که وجود دارد تشدید مجازات اسید پاشی نیز در دستور کار قرار مجلس قرار گرفته است.

یعنی این موضوع در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بررسی می‌شود؟

آبرامیان گفت: بله، از چند روز قبل به این قضیه پرداخته شده است و در دستور جلسات کمیسیون است.

پس به نظر شما تشدید مجازات بازدارنده نیست؟

وی گفت: بله من به این مسئله اعتقاد دارم، حالا هرچقدر هم تشدید مجازات کنیم، باید نگاه کنیم ببینیم این بازدارنده خواهد بود یا نه. بنده معتقدم که خیر، چرا که ما در سایر جرائم که ما بسیار هم مجازات‌ها را سنگین کردیم آن جرائم از بین نرفت و صفر نشدند.

به اعتقاد شما مجازات‌های دیگر بسیار سنگین است به طور مثال یک نفر یک کسی را می‌کشد و آن فرد بعد از محاکمه قصاص می‌شود اما اسیدپاشی گرفتن زیبایی ظاهر و شاید از دست دادن بینایی است که موارد کمی است که منجر به فوت می‌شود ...

بله، دقیقاً هدف اسیدپاش همین است، اسیدپاش نمی‌خواهد قربانی‌اش را بکشد، او می‌خواهد یک درد بسیار دراز مدت به وی تحمیل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار