همایش روز معمار دیروز (دوشنبه، 24 اردیبهشت 97) در تالار اجتماعات شرکت ملی حفاری اهواز برگزار شد.
کد خبر: ۶۰۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ 15 May 2018

در این همایش محمدرضا طالب‌زاده، نایب رییس نظام مهندسی خوزستان، در خصوص نقش اصلی معماران بیان کرد: در معماری قطب اول معماران، ارگان‌های دولتی و خصوصی، قطب دوم سازندگان و پیمانکاران، قطب سوم سرمایه‌گذاران و سهامداران هستند که فرآیند هر سه قطب در هر زمینه‌ای خروجی آن خدمت‌رسانی به مردم است و باید به گونه‌ای عمل کنند که با یکدیگر در تعامل باشند و ساختمان ارایه شده به مردم دارای محیطی آرامش بخش باشد.

طالب‌زاده با بیان این که تنها تعریفی که از معماری می‌توان کرد این است که معماری طراحی و تولید یک بنا است ولی با توجه به دیدگاه نوین اظهار کرد: معماری هنر ساختن است و فضایی که از نظر کیفیت به دور از هر گونه ایرادی باشد دارای فضایی پویا و خوانا است که این هنر یک معمار است.

دکتر سیروس باور، عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران، نیز در خصوص برنامه آموزشی دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: عامل اصلی دسترسی به معماری ایجاد فضا است و همچنین عامل اصلی طراحی معماری آموزش دانشگاهی است. برنامه هر دانشگاهی در زمینه‌های مختلف باید از شناخت تاریخی برخوردار باشد. در واقع ابتدا باید تاریخ را بشناسیم.

باور یادآوری کرد تاریخ هر دوره نشات گرفته از تاریخ دوره سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و معماری است زیرا تاریخ معماری زیرمجموعه تاریخ اجتماعی و سیاسی است. به همین دلیل برای شناخت دقیق تاریخ معماری ضرورت دارد ابتدا تاریخ اجتماعی و سیاسی هر دوره را بشناسیم.

وی با اشاره به نبود آشنایی معماران جدید با تاریخ معماری اظهار داشت: اگر معماران این دوره تاریخ معماری کشور خود را ندانند معماری به صورت التقاطی می‌شود. یعنی هر معمار به صورت جداگانه و مطابق میل خود بنایی را طراحی و احداث می‌کند.

عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران افزود: این موضوع که دانشجویان معماری ایران از وجود معماران بزرگ دوره معاصر بی‌اطلاع‌اند و آنها را نمی‌شناسند نشات گرفته از ضعف بیان تاریخ معماری در دانشگاه‌ها است.

باور تاکید کرد: از دانشجوها می‌خواهم که بینش داشته باشند. یعنی بینش آنها در یک محدوده خلاصه نشود و البته فقط جهان بینی کافه نیست بلکه باید به جهان بینی عمل کنند.

همچنین علی‌رضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، با اشاره به نبود هنر معماری در کلانشهر اهواز یادآور شد: اهواز یکی از بزرگترین کلانشهرهای ایران است؛ کلانشهری که از هنر کمتری برخوردار است.

ایزدی گفت: اهواز نیازمند معماران جوانی است که هویت هنر معماری و میراث فرهنگی فراموش شده شهر را مجددا زنده کنند و روحی دوباره به اهواز بدهند.

دکتر محسن وفامهر، استاد تکنولوژی معماری دانشگاه علم و صنعت ایران، نیز در زمینه تکنولوژی عرصه معماری ایران در 100 سال آینده بیان کرد: در ایران روبوتی طراحی شده که ساختار انسانی دارد و مردم در 100 سال آینده از این روبوت استفاده خواهند کرد.

وی با اشاره به آلودگی هوا گفت: در شهرهایی مانند تهران و اهواز که آلودگی هوای بالایی دارند نیازمند بازبینی در اصول و مبانی معماری و شهرسازی هستیم. در این زمینه برای پایین آوردن سطح آلودگی نیازمند تجزیه و تحلیل‌هایی هستیم که نتیجه آنها استفاده از انرژی الکترو مغناطیسی است. این نیرو می‌تواند مورد نیاز در برق، مکانیزاسیون و همچنین حرکت خودرو باشد.

وفامهر با اشاره به موضوع ترافیک حاکم در کلانشهرهای ایران تصریح کرد: این موضوع که باعث آلودگی بیش از حد کلانشهرها و دیگر شهرهای کوچک شده به راحتی قابل حل نیست. بنابراین به جای کم کردن تعداد وسایل نقلیه می‌توان از خودروهای کاملا برقی که نیرو و انرژی آنها از انرژی خورشید است بهره گرفت. سیستم الکترو مغناطیس نیز می‌تواند ترمز ایستگاه باشد.

استاد تکنولوژی معماری دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: نکته درخور توجه در این گونه خودرو این است که این خودرو بدون راننده است و مسافر با زدن یک دکمه و دادن مسیر می‌تواند به راحتی به مقصد خود برسد. ضمن این که این خودرو هیچ گونه آلودگی صوتی و هوایی تولید نمی‌کند.

 

منبع ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار