رئیس شورای شهرستان اهواز:
رئیس شورای شهرستان اهواز گفت: این‌که تنها به کشاورزان اجازه کشت داده نشود اما ارگان یا شرکت‌های دیگر کشت انجام دهند موجب مرگ کشاورزی استان می‌شود. سهم عظیمی از آب کشاورزی در اختیار نیشکر است و موجب شده بسیاری از کشاورزان کشتی که با آن امرار معاش می‌کردند را از دست دهند.
کد خبر: ۶۰۴۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴ 12 May 2018

سعید مروانه در همایش بزرگ مدیریت خشکسالی و بررسی مشکلات کشاورزان و روستاییان که امروز، 22 اردیبهشت‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای خوبی در تمام زمینه‌ها در کشور انجام شد اما امروزه با توجه به شرایط سخت اقتصادی، مشکلات در سطح روستاها زیاد است و انتظار داریم مسئولان با یک مدیریت مناسب این بحران را برطرف کنند.

وی افزود: خشکسالی، افزایش نرخ بیکاری، محرومیت‌ها سبب شده شرایط زندگی در استان برای مردم نابسامان شود. خشکسالی تأثیرات منفی سنگینی بر اقتصاد کشور و خصوصا استان پر آب خوزستان داشته است. انتظار داریم با یک برنامه هدفمند و اصولی، این مشکلات برطرف شود تا روستاییان و کشاورزانی که شغل اصلی آن‌ها کشاورزی است از این راه امرار معاش کنند.

رئیس شورای شهرستان اهواز گفت: در خشکسالی پیش آمده، تنها نزولات آسمانی مؤثر نیستند. بلکه سیاست‌های غلط انتقال آب، خشکاندن تالاب‌های خوزستان و ... سبب شده جمع کثیری از مردم استان بیکار شوند که این مساله تبعات امنیتی و اجتماعی مطلوبی برای کشور نخواهد داشت. کاهش سطح آب نیز موجب بروز پدیده ریزگردها و بروز بیماری‌های مختلف در خوزستان شده است.

مروانه خاطرنشان کرد: انتظار داشتیم مسئولان با یک برنامه خوب و هدفمند، معضل بیکاری در استان را حل کنند. نیشکر علاوه بر اینکه مشکلات را حل نکرده است بلکه بسیاری از مشکلات را نیز افزایش داده است. در بحث کشاورزی برخی زمین‌های کشاورزان مشمول این طرح شده که موجب بیکاری کشاورزان شده است.

وی ادامه داد: همچنین نیروهای غیربومی زیادی در استان جذب شده‌اند که امکانات شهرها و روستاها جوابگوی سیل عظیم این نیروهای غیربومی نیست و از نظر خدمات معیشت و تعیین مسکن با مشکل برخورده‌ایم. خروح آب زهکش از مزارع، سوزاندن زمین‌های نیشکر که 120 هزار هکتار از زمین‌های استان را تشکیل می‌دهند، مشکلات و آلودگی‌های زیست‌محیطی عظیمی داشته است.

رئیس شورای شهرستان اهواز گفت: مهم‌تر از همه سهم عظیمی از آب در اختیار نیشکر است و سبب شده بسیاری از کشاورزان کشتی که با آن امرار معاش می‌کردند را از دست دهند. در برخی مناطق امسال قرار است، محدودیت و ممنوعیت کشت اعلام شود. اگر چنین چیزی در استان اعلام شد، انتظار داریم به طور مساوی و برای همه کشاورزان اعمال شود.

مروانه ادامه داد: اینکه تنها به کشاورزان اجازه کشت داده نشود اما ارگان یا شرکت‌های دیگر کشت انجام دهند، نتیجه آن مرگ کشاورزی استان است که تبعات مختلفی خواهد داشت و سبب می‌شود اغلب روستاییان به شهرها مهاجرت کنند که این مساله برای شهرها آینده خوبی نخواهد داشت و بخش کشاورزی استان یقینا فلج خواهد شد.

وی تاکید کرد: در درجه اول امیدواریم چنین محدودیت‌هایی اعمال نشود اما در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، در مدت زمانی که کشاورزان نمی‌توانند کشت انجام دهند، باید معوض کشت دریافت کنند. در سال‌های قبل اعلام شد که معوض کشت پرداخت می‌شود اما این کار هرگز عملی نشد. انتظار داریم مانند استان‌های دیگر این معوض کشت از طریق یک صندوق تأمین شود.

رئیس شورای شهرستان اهواز گفت: محرومیت‌ها باید در روستاها و شهرها ریشه‌کن شوند. اغلب روستاها و شهرهای استان در مقایسه با دیگر استان‌ها محروم هستند. این‌که در روستاها و حتی کلانشهر اهواز، آب سالم وجود ندارد، این‌که روستاییان در کنار چاه‌های نفت هستند. این‌که در کنار رودخانه‌های پرآب هستند اما شبکه آبرسانی مناسبی نداریم اصلا منطقی نیست.

مروانه ادامه داد: اغلب روستاهای ما مدرسه ندارند و دانش‌آموزان در کانکس درس می‌خوانند. دانش‌آموزانی که امروز مشغول تحصیل هستند، آینده ما را تشکیل می‌دهند. اگر شرایط و امکانات آموزشی مناسب برای آن‌ها فراهم نشود، بی‌سواد بار می‌آیند و جایگاه خوبی در اجتماع نخواهند داشت. باید امکانات و فضای آموزشی مناسب در اختیار آن‌ها باشد.

وی عنوان کرد: بیکاری در استان بیداد می‌کند. با توجه به ظرفیت‌ها و شرایطی که وجود دارد، انتظار داریم مسئولان با یک مدیریت خوب و هدفمند، بیکاری را حداقل برای یک مدت کوتاه ریشه‌کن کنند. با گرفتن آب از کشاورزان معضل بیکاری افزایش خواهد یافت.

رئیس شورای شهرستان اهواز تاکید کرد: درست نیست که روستاییان در کنار چاه‌های نفت زندگی کنند اما خانه‌های آن‌ها تاریک باشد، درست نیست کشاورزان در کنار رودخانه‌های پرآب باشند اما آب شرب مناسب نداشته باشند و کشاورزی در این مناطق فعال نباشد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار