رئیس نظام صنفی کشاورزان خوزستان:
رئیس نظام صنفی کشاورزان خوزستان گفت: اگر قرار است به کشاورز آب برای کشاورزی ندهیم، باید قبل از شروع فصل کشت، به او معوض کشت داده شود تا برای تامین نیازهای خود با مشکل مواجه نشود.
کد خبر: ۶۰۴۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳ 12 May 2018

مسعود اسدی در همایش مدیریت خشکسالی و بررسی مشکلات کشاورزان و روستاییان خوزستان که امروز، 22 اردیبهشت‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: نظام صنفی باید حرف خود را بزند. به کشاورز خیانت نکند و نباید بخاطر مسائل مختلف، منافع کشاورز را فراموش کرده و با دولت ساخت و پاخت کند.

وی با اشاره به مساله خشکسالی و تامین آب لازم برای کشت کشاورزان، افزود: در حوضه کرخه امکان تأمین آب کشاورزی برای کشاورزان وجود دارد و این اتفاق خواهد افتاد. در حوضه مارون، زهره و جراحی برای چندمین سال متوالی، کشاورزان آن از آب محروم خواهند ماند. چرا که در این مناطق دیگر آبی وجود ندارد که آن را تقسیم کنند و سدها عملا خالی هستند.

رئیس نظام صنفی کشاورزان خوزستان ادامه داد: در حوضه رودخانه دز، آب برای کشت‌های دائمی مثل باغات و نخیلات فراهم است. گفته می‌شد که هیچ نوع آبی نباید به کشت فصلی تخصیص داده شود اما در نهایت با کشت 20 هزار هکتار محصول شامل کشت‌هایی مانند ماش، لوبیا و... موافقت شد.

اسدی تصریح کرد: متأسفانه در حوضه کارون چیزی که ستاد خشکسالی مصوب کرده، این است که در حوضه کارون کشت کاملا برای کشاورزان ممنوع خواهد بود. در مجموع 1.5 میلیارد مترمکعب آب در این حوضه وجود دارد که قرار است به نخیلات و نیشکر داده شود.

وی ادامه داد: به تندترین شکل ممکن در مقابل این تصمیمات ایستادگی کردم و چیزی که از سال 92 دنبال کردم این بود که اگر قرار است به کشاورز آب برای کشاورزی ندهیم، باید قبل از شروع فصل کشت، به او معوض کشت داده شود. این کار در استان‌های دیگر انجام می‌شود. در اصفهان پنج سال پیش 210 میلیارد تومان معوض برای کشاورزان در نظر گرفته شد. در آذربایجان هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرد که بخشی از آن پول نقدی است که به کشاورزان داده می‌شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزان خوزستان اظهار کرد: اما این کار در خوزستان هیچ وقت اتفاق نیافتاد. در سال 94 نامه‌ای به ریاست جمهوری برای پرداخت معوض کشت به کشاورزان نوشته شد. به دلیل مشکلات کشاورزان در حوضه رودخانه کرخه، تجمعات و تحصن جلوی استانداری صورت گرفت و این نامه در نهایت به وزارت جهاد کشاورزی رسید اما معاون برنامه‌ریزی این وزارتخانه نامه را در بایگانی انداخت و پرداخت خسارت خوزستان حتی به مصوبه هم نرسید اما در همان سال اصفهان به صورت محرمانه معوقه کشت دریافت کرد.

اسدی با بیان این‌که آنقدر که نظام از گرسنگی کشاورز متضرر می‌شود، خود کشاورز ضرر نمی‌کند، گفت: این فشارها موجب شد که در نهایت استانداری پذیرفت تا صندوق معوق کشاورزی در استان تشکیل شود و شورای تامین نیز آن را تصویب کرد اما من به مصوبه‌ها اعتمادی ندارم و می‌گویم اگر قرار است چیزی به کشاورز پرداخت شود باید قبل از فصل کشت این کار صورت بگیرد تا زمانی که این مصوبه‌ها به اجرا تبدیل نشده‌اند، رغبت این که بگویم کاری انجام شده است را ندارم.

وی خاطرنشان کرد: در حوضه کارون 1.5 میلیارد مترمکعب آب وجود دارد که کارشناسان تصمیم به کشت نیشکر در این حوضه گرفته‌اند. شاید باید آن را از نظر علمی پذیرفت اما ما می‌گوییم که این کار به صلاح کشور و کشاورزان نیست.

در پایان این همایش بیانیه ای به امضای شوراها و دهیاران سراسر شهرستان اهواز رسید که متن این بیانیه بدین شرح است: ما شوراها و دهیاران شهرستان اهواز ضمن اعلام بیعت مجدد خود با مقام معظم رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با درک وضعیت وخیم خشکسالی، آمادگی خود را جهت همکاری کامل اطلاع رسانی و فرهنگسازی مدیریت مصرف آب با مسئولین محترم استانی دولت تا عبور از بحران خشکسالی به شرط تحقق شرایط ذیل اعلام می‌نماییم:
1. پرداخت معوض کشت به کشاورزان محروم از آب با تشکیل صندوق استانی همانند استان اصفهان که صنایع استان، منابع آن را تامین نمایند تا حداکثر 1/4/97 و قبل از شروع کشت.
2. ما تلقی نیشکر بعنوان یک محصول کشاورزی دائم و مشابه و همسان با نخلستان ها از سوی برخی اصحاب قدرت را محکوم و آنرا بهانه ای جهت محروم کردن کشاورزان حاشیه کارون از کشت، جهت تامین آب شرکت های نیشکری می دانیم و اعلام می کنیم ممنوعیت و محدودیت را تنها در صورتی که برای کشاورزان و شرکت های نیشکر به یکسان اعمال شود می پذیریم.
3. بانک‌ها خصوصا بانک کشاورزی باید بلافاصله اقدامات و اعمال فشار خود جهت وصول مطالباتشان از کشاورزان را تا پایان وضعیت خشکسالی متوقف نمایند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار