مدیرعامل انجمن تالاسمی خوزستان:
مدیرعامل انجمن تالاسمی خوزستان از کمبود شدید داروی دسفرال در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر بیمارستان بقایی اهواز به عنوان مرکز تخصصی درمان تالاسمی در خوزستان نیز داروی دسفرال ندارد.
کد خبر: ۶۰۴۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 13 May 2018

مریم خوش‌اخلاق با اشاره به اهمیت داروهای آهن‌زدا برای بیماران تالاسمی اظهار کرد: متأسفانه حدود سه سال است که داروهای خارجی تالاسمی از پوشش بیمه‌ای کشور خارج شده‌اند و تعداد زیادی از بیماران تالاسمی به داروهای ایرانی یا حساسیت دارند و یا داروهای ایرانی باعث کاهش میزان آهن بدن آنها نمی‌شود و همچنین محل تزریق داروی ایرانی به بدن این بیماران دچار تورم می‌شود. داروهای خارجی نیز قیمت گرانتری دارند.

وی ادامه داد: نزدیک به یک ماه است که داروی دسفرال به شدت کمیاب شده و می‌توانم بگویم بسیاری از مراکز پخش ما در خوزستان یا داروی دسفرال ندارند و یا تعداد بسیار محدودی از این دارو در انبار مراکز وجود دارد که معلوم نیست اگر موجودی این انبارها تمام شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد.

مدیرعامل انجمن تالاسمی خوزستان تصریح کرد: حتی روز گذشته به من اطلاع دادند در یکی از شهرهای خوزستان که حدود 70 بیمار تالاسمی به استثنای تعداد بیماران مبتلا به نوع سیکل سل دارد، داروی دسفرال وجود ندارد که با پیگیری‌های بعدی متوجه شدم به دلیل بدهی بسیار زیاد بیمارستان این شهر به مرکز پخش، بیمارستان در لیست سیاه مرکز پخش قرار گرفته است.

خوش‌اخلاق افزود: متأسفانه تاوان بدهی بیمارستان‌ها و مراکز پخش را باید بیمار بدهد. در حال حاضر دسفرال به اندازه کافی و در حد نیاز به بیماران تالاسمی نمی‌رسد و به دلیل موارد گفته شده، بیماران ما بیشتر دنبال داروی خارجی هستند.

وی با اشاره به خطرات ناشی از عدم آهن‌زدایی در بیماران مبتلا به تالاسمی بیان کرد: با توجه به تزریق خون به بیماران تلاسمی، اگر آهن بدن این بیماران کاهش نیابد، این آهن روی قلب آنها رسوب‌گذاری می‌کند که موجب می‌شود بیمار دچار عارضه قلبی شود و یا آهن در لوزالمعده رسوب کرده و موجب ابتلا بیمار به دیابت می‌شود و بدین ترتیب مشکلی بر مشکلات بیماران تالاسمی اضافه می‌کند.

مدیرعامل انجمن تالاسمی خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت کمبود دسفرال در خوزستان به گونه‌ای است که حتی بیمارستان بقایی اهواز که مرکز تخصصی درمان تالاسمی در خوزستان است، داروی دسفرال ندارد. در صورت تداوم این روند، واقعا معلوم نیست چه اتفاقی برای بیماران ما رخ می‌دهد.

خوش‌اخلاق ادامه داد: بالاخره بیمار که نباید جواب تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار را بدهد. بیمار تنها بیمار است و نباید به جز رنج بیماری، رنج دیگری به او تحمیل کرد. در حال حاضر بچه‌های ما به دلیل کمبود دسفرال واقعا استرس دارند و هر کس به شدت به موجودی دارویی خود چسبیده و حاضر نیست آن را به کس دیگری بدهد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار