رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: ارتباط بین استاد و شاگرد، منشاء تحولات بسیاری است و اگر شاگرد دلبسته استاد شده و مهربانی او را باور کند، قطعا بیش از شرایط معمول از او می‌آموزد.
کد خبر: ۶۰۲۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹ 07 May 2018

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی در آیین تجلیل از استادان نمونه آموزشی، استادان بازنشسته و گروه‌های آموزشی ممتاز دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز (دوشنبه 17 اردیبهشت ماه) در این دانشگاه برگزار شد، ضمن بزرگداشت یاد شهید مطهری، اظهار کرد: پیامبر به ما توصیه کرده است که علم بیاموزیم و خداوند به واسطه دانش، بخشی از جامعه را نسبت به دیگر بخش‌ها سرآمد کرده است و آحاد جامعه از این افراد پیروی می‌کنند.

وی افزود: ارتباط بین استاد و شاگرد، منشاء تحولات بسیاری است و اگر شاگرد دلبسته استاد شده و مهربانی او را باور کند، قطعا بیش از شرایط متعارف از او خواهد آموخت. امروز دغدغه‌هایی برای نسل جوان داریم و همه ما گاهی در منظر پدر و مادر، مسئولان فرهنگی یا مسئولان آموزشی، گاهی مطالباتی از جوانان داریم و حال امروز آن‌ها را با دیروز خود مقایسه می‌کنیم.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: بخشی از دغدغه‌های ما نیز مربوط به جایگاه معلمی است. این جایگاه می‌تواند تأثیرگذاری بسیاری در سلوک فرزندان ما داشته باشد.

شفیعی گفت: در رسانه منصوب به خواجه نصیرالدین طوسی، خواجه نصیرالدین می‌گوید با این نگاه شاگردان خود را تربیت کنید که دانش‌آموز شما سرآمد عالمان روزگار شود. امروز نسل جوان ما در تعامل و ارتباطات ما، برخی مسائل را با آنچه که منظور ما است، متفاوت برداشت می‌کند که در این ارتباط به یک فهم مشترک نیاز داریم.

وی خاطرنشان‌کرد: برخی می‌گویند جوانان امروز از نصیحت خوش‌شان نمی‌آید اما این با فطرت انسانی سازگاری ندارد. چه بسا به روش و شکل انتقال مطلب ما نقد وارد باشد. باید راه مناسب را پیدا کنیم. تأثیر و جایگاه هیچ مرجع و نهادی در شکل‌گیری شخصیت جوانان بیشتر از معلم نیست.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تصریح کرد: اگر دهه سرآمدی آموزش را برگزار کرده و اساتید برتر را معرفی می‌کنیم، به نظر من باید سهم اساتید در شکل‌گیری شاگردان را نیز در نظر بگیریم. جوانان سرمایه‌هایی هستند که در اختیار اساتید می‌باشند.

شفیعی گفت: معلمان و اساتید مردان آسمانی ما در زمین هستند. اساتید گرچه زمینی‌اند اما تکریم آن‌ها توصیه آسمانی دین ما است.

 همچنین عبدالله پارسا، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در این مراسم، اظهار کرد: معلم‌ها موجودات زمینی هستند که تلاش بسیاری برای آموزش دانشجوها انجام می‌دهند. نادانی زادگاه پذیرش استبداد است. هر آنچه مسئولیت دانایی را از ما سلب کند، مروج و مشوق نادانی است. معلم مروج فهم و مشوق اندیشه است و ما را در این راه راهنمایی می‌کند. معلمان شایسته دوست داشتن و مهر ورزیدن هستند.

در این مراسم همچنین مجتبی جعفرپور، استاد بازنشسته دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: سال‌ها درس بررسی کتب درسی را در مقطع کارشناسی تدریس کردم. در این درس دانشجویان با نقاط ضعف خود و پیچیدگی‌های تدریس آشنا می‌شدند و تلاش می‌کردند در طول نیم‌سال تحصیلی این ضعف‌ها را برطرف کنند. ابتدای هر نیمسال از دانشجویان می‌پرسیدم آیا خود را برای تدریس آماده می‌بینید؛ اغلب دانشجویان جواب مثبت می‌دادند اما در پایان نیمسال و پس از آشنایی با پیچیدگی‌های تدریس اغلب دانشجویان به این سوال پاسخ منفی می‌دادند و می‌گفتند هنوز آمادگی این کار را ندارند.

وی افزود: داشتن مدارک کارشناسی یا دکتری به تنهایی از یک فرد، معلم کارا نمی‌سازد. آیا قرار است تنها یک معلم معمولی باشیم یا می‌خواهیم مراحل برتر بودن را طی کنیم؟ اغلب اساتید ما به دنبال برتر بودن هستند. اما چگونه می‌توانند آن را به دست آورند؟ این کار نیازمند مطالعه مداوم و آشنایی به روش‌های تدریس است.

این استاد بازنشسته دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: نمی‌شود گوشه چشم ما به امتیازات شرکت نفت یا علم پزشکی باشد و انتظار استاد برتر شدن داشته باشیم. در این راه به ناچار باید از بسیاری از امتیازات بگذریم و علی‌رغم مشکلات، فکر و ذکر ما دانشجویان باشد. معلمان برجسته، بسیاری از کارهایی که دیگران انجام می‌دهند را انجام نمی‌دهند.

جعفرپور ادامه داد: با داشتن مدرک کارشناسی یا دکتری، تنها یک معلم معمولی خواهیم ماند. در گذشته مرسوم بود تازه‌کاران به کلاس درس افراد با تجربه می‌رفتند و افراد باتجربه نیز در کلاس درس معلمان تازه‌کار حضور پیدا می‌کردند. در نهایت در یک گفتگوی دو نفره، افراد با تجربه از اندیشه جوانان بهره می‌بردند و جوانان نیز از تجربه این اساتید باتجربه استفاده می‌کردند. البته اخیرا میزگردهایی تحت عنوان تدریس، تجربه و تعهد در دانشگاه برگزار شده است که جای تقدیر دارد.

وی افزود: از معلمان و اساتید می‌خواهیم ایثار کرده و به مشکلات کمتر توجه کنند. به آموزش عشق بورزند و مراحل تکامل را طی کنند. البته این عشق و ایثار می‌تواند تحت‌الشعاع مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی قرار گیرد. سیاست مداران باید توجه کنند که پیشرفت کشور در گرو آموزش و پژوهش است و پیش نیاز پژوهش دست اول، آموزش دست اول است؛ بنابراین سرنوشت میهن ما به کیفیت آموزش بستگی دارد.

این استاد بازنشسته دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: معلمان نباید برای رفع مشکلات خود طومار ارسال کرده یا جلوی مجلس تجمع کنند. مشکلات این قشر فرهیخته را حل کنید و آموزش و پژوهش و درنهایت سرنوشت کشور را در مسیر مطلوب قرار دهید. دانشگاه باید توسط متخصصین دانشگاهی و مستقل از مسائل سیاسی اداره شود. عقلانی نیست که چند نفر در وزارت علوم بدون مشورت با بدنه دانشگاهی برای دانشگاهیان تصمیمات یک‌طرفه بگیرند. دانشگاهیان از این تصمیمات یک‌طرفه آسیب‌های بسیاری دیده‌اند.

جعفرپور افزود: یکی از کارهای بسیار خوب انجام شده در دنیا، کسب استقلال دانشگاه‌ها بود. البته دانشگاه‌ها و مسئولان ما راه زیادی برای رسیدن به این مسئله دارند. باید در مدیریت شفاف‌سازی شود و دانشگاهیان در جریان امور قرار داده شوند. همه باید باور کنیم که مشارکت جمعی در تصمیم‌گیری‌ها کار مدیریت را آسانتر می‌کند.

وی خطاب به دانشجویان گفت: اگر اساتیدی دارید که از مرحله معمولی فراتر هستند، قدرشناس آن‌ها باشید. چرا که این سطح از دانش به راحتی به دست نیامده است. بلکه با تحمل محدودیت‌های اقتصادی، از خود گذشتگی، عشق و ایثار به دست آمده باشد.

در پایان این مراسم از اساتید نمونه آموزشی، اساتید بازنشسته و گروه‌های نمونه آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز تقدیر شد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار