کد خبر: ۵۹۹۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۲ 02 May 2018

در رویکرد اجتماعی به امنیت، نیروهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بعنوان سرمایه های اجتماعی شناخته می شوند و نه تهدید اجتماعی و یا عناصری که همیشه نیاز به مراقبت و کنترل دارند.و در واقع بخش مهمی از تحقق وفاق هنجاری و اخلاقی و در نتیجه انسجام اجتماعی،از کارکردهای آنها و حضورشان در جامعه و تضارب آزاد و امن آرا و اندیشه ها در جامعه ست

 

مهدی مکارمی- امنیت یک مقوله صرفا امنیتی نیست بویژه وقتی در ساحت جامعه از آن سخن بگوییم و تعریف و توضیح دانشمندان علوم اجتماعی در همین راستا قابل ارزیابی است. علوم اجتماعی از ارزش های مشترک جمعی و وفاق ارزشی در جامعه بعنوان ضامن ثبات و انسجام جامعه یاد می کند همچنان که در رویکردهای کارکردگرایانه، فرهنگ یعنی پیونددهنده ی ساختار و کارکرد، بعنوان مجموعه ارزشها، باورها و هنجارها و اشیای مادی شکل دهنده رفتار انسانها و قوام دهنده نظم اجتماعی به شمار می آید. از این روست که هیچ چیز به اندازه ی تهدید هنجارها و ارزش های مورد وفاق جامعه را تهدید نمی کند و آنومی یا به تعبیری بی هنجاری بسترساز آسیب ها و مشکلات اجتماعی بعدی است.


بنابراین نگاه به مقوله امنیت را بیشتر باید بر همین محور مورد توجه قرار داد و از این روست که دیگر مقوله امنیت از حوزه صرف امنیتی، پلیسی و انتظامی بیرون می آید و نگاهی جامعه شناختی را می طلبد و متولیان امور نیز می بایست بر غنای تئوریک و راهبردی خود در این زمینه بیفزایند.


امروز به دعوت اداره کل اطلاعات خوزستان بازدیدی از نمایشگاهی از فعالیت های این اداره کل داشتم که البته تعدادی دیگر از مسئولان و دانشگاهیان و فعالان سیاسی و صاحب نظران و... حضور داشتند.برپایی این نمایشگاه و دعوت از فعالان اجتماعی و اصحاب فکر و اندیشه فارغ از گرایشات سیاسی و اجتماعی، حکایت از رویکردی در مجموعه امنیتی دارد که به امنیت، نگاهی امنیتی ندارد و سعی می کند به زمینه ها و نیروهای اجتماعی موثر بر امنیت بپردازد.


نکته ای که در این نمایشگاه به چشم می خورد این بود که در آن صرفا به بیان یکسری آمار و اطلاعات محض اکتفا نشد و ضمن آنکه سعی شد آمار واقعی (و نه فریب دهنده) از وضعیت اجتماعی و سیاسی جامعه ارائه شود، تحلیل ها و راهبردهایی نیز ارائه شده بود بعنوان مثال در خصوص اعتراضات دی ماه سال گذشته، به صراحت از ضرورت بهبود و اصلاح در شرایط اقتصادی و اجتماعی توسط مجموعه حاکمیتی و دولتی سخن گفته شد.یا در مورد جامعه خوزستان، شرایط نگران کننده در شاخص های مختلف به تصویر کشیده شد و اسیب شناسی شد. ارائه آماری از نرخ بالای جنایت، خودکشی، مهاجرت و... و از طرفی رتبه پایین در شاخص های آموزشی و اقتصادی در استان بخوبی نشان دهنده تاثیر بستر و کانتکس اجتماعی بر مقوله امنیت دارد.


در حوزه آموزش و پرورش به صراحت از عدم شایسته سالاری، نگاه های قومی، مساله انتصابات و... که بر قرار گرفتن خوزستان در قعر رنکینگ استانها در آزمون های مختلف انجامیده سخن گفته شد و...این نمایشگاه نشان می دهد متولیان رسمی و امنیتیِ امنیت بر این نکته واقفند که اساسا نمی توان امنیت و ناامنی را بدون توجه به زمینه های اجتماعی آن تحلیل نمود و آسیب شناسی امنیت دقیقا با حوزه اجتماعی مرتبط است.

از طرفی تاکید مدیر کل اطلاعات در این نمایشگاه بر ضرورت تضارب آرا در جامعه و جایگاه دستگاه امنیتی به مثابه تیم ملی فوتبال یک کشور و همچنین دعوت از افراد و گروهها با گرایشات مختلف سیاسی به این نمایشگاه، نشان دهنده یک نگاه اجتماعی به حوزه امنیت است. چرا که نگاه جناحی در دستگاه امنیتی، می تواند این مجموعه را از واقع بینی نسبت به مسائل مبتلا به جامعه غافل کند و تحلیل و آسیب شناسی مسائل اجتماعی و سیاسی، به نگاه های جناحی و جانبدارانه تقلیل یابد و کارکرد آن را از یک کارکرد ملی به سطح جناحی تقلیل دهد. وقتی مجموعه امنیتی بعنوان تیم ملی قلمداد شود، از طرفی همه بازیگران عرصه اجتماعی و سیاسی که میثاق مشترک ارزشی و حقوقی جامعه را پذیرفته اند بدون نگاه جناحی مورد تکریم و احترام خواهند بود و از طرفی نیروهای اجتماعی نیز با احساس امنیت، نقش خود را ایفا خواهند کرد.


در رویکرد اجتماعی به امنیت، نیروهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بعنوان سرمایه های اجتماعی شناخته می شوند و نه تهدید اجتماعی و یا عناصری که همیشه نیاز به مراقبت و کنترل دارند.و در واقع بخش مهمی از تحقق وفاق هنجاری و اخلاقی( ethic ) و در نتیجه انسجام اجتماعی،از کارکردهای آنها و حضورشان در جامعه و تضارب آزاد و امن آرا و اندیشه ها در جامعه ست.آنها به مثابه حلقه وصل حاکمیت و مردم عمل می کنند و تضعیف آنها، تضعیف امنیت جامعه است.


وجود رویکرد اجتماعی به امنیت و نگاه غیرجناحی به حوزه سیاست، امروز مورد تاکید دستگاه امنیتی متولی امنیت در استان بود و این مایه خوشحالی و امیدواری است و این امید وجود دارد تا با بسط این نگاه و تقویت بیش از پیش ارتباط این دستگاه با مجموعه های علمی و پژوهشی در کشور، شاهد تحقق امنیت و توسعه پایدار در کشور باشیم.علم و حکمت، کلید این پایداری است و نمایشگاه امروز نشانه از آن بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار