مدیرکل بهزیستی خوزستان با هشدار نسبت به افزایش مصرف "گل" خبر داد:
مدیرکل بهزیستی خوزستان، ضمن هشدار نسبت به افزایش شیوع مصرف مخدر گل در جامعه از راه‌اندازی شش پایگاه اطلاع‌رسانی مبارزه با مخدر گل در اهواز خبر داد.
کد خبر: ۵۹۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷ 28 April 2018

غلامرضا صدیق‌راد در نشست خبری کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف ماده مخدر گل که ظهر امروز (شنبه 8 اردیبهشت‌ماه) در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: ماده مخدر گل برخلاف نام زیبایی که دارد، یکی از خطرناک‌ترین انواع مواد مخدر است. هدف از طرح ملی کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف این ماده مخدر، شناسایی خطر ماده مخدر گل به جامعه و به ویژه به خانواده‌ها، دانش‌آموزان و جوانان است تا فریب نام زیبای ماده مخدر گل را نخورند.

وی با اشاره به اعتیاد پنج درصد جمعیت کشور به مواد مخدر تصریح کرد: از لحاظ شیوع و مصرف مواد مخدر در کشور، ماده مخدر گل رتبه دوم را پس از تریاک دارد و نزدیک به 12 درصد از جمعیت معتادان کشور مصرف‌کننده گل هستند. بیقراری، اضطراب و تپش قلب از شایع‌ترین مشکلات و عوارض اولیه مصرف ماده مخدر گل هستند.

‌مدیرکل بهزیستی خوزستان با بیان اینکه ماده مخدر گل به شدت اعتیادآور است، عنوان کرد: احتمال معتاد شدن افراد پس از یک بار مصرف ماده مخدر گل بسیار بالا است. از این رو توصیه می‌کنیم خانواده‌ها، مربیان و معلمان مراقب این ماده مخدر باشند چرا که شیوع مصرف ماده مخدر گل در کشور زیاد شده است.

صدیق‌راد ادامه داد: در حال حاضر دسترسی به ماده مخدر گل در کشور بسیار آسان و مصرف آن نیز بسیار راحت است. ماده مخدر گل تقریبا به سبک سیگار که دسترسی به آن آسان شده، مصرف می‌شود. با توجه به این شرایط ضرورت دارد جامعه را نسبت به ماده مخدر گل آشنا کنیم تا فریب زیبایی نام این ماده مخدر که از خطرناک‌ترین مواد مخدر موجود در کشور است را نخورند.

وی بیان کرد: علاوه بر مصرف مخدر گل به شیوه تدخینی، این مخدر به صورت خوردنی و افزودن به مواد غذایی نیز مصرف می‌شود و وجود آن در کیک‌ها و بعضی از مواد غذایی دیده شده است. از این رو آشنایی والدین و خانواد‌ه‌ها به شیوه‌های مصرف این مخدر بسیار ضرورت دارد تا کودکان و جوانان خود را از مصرف مخدر گل به دور نگه دارند.

‌مدیرکل بهزیستی خوزستان با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی و آموزش به جامعه نسبت به عوارض و خطرات شدید مخدر گل گفت: در رسانه‌ها و به ویژه فضای مجاز تبلیغاتی مبنی بر عدم اعتیادآوری مخدر گل صورت می‌گیرد در حالی که این مخدر به شدت اعتیادآور است و دانش‌آموزان مصرف‌کننده مخدر گل ممکن است این تبلیغات فریبنده را به دوستان خود القا کنند.

صدیق‌راد افزود: از این رو باید با همکاری همدیگر در نگرش‌ها و باورهای جامعه نسبت به مخدر گل تغییر ایجاد کنیم تا اطلاع داشته باشند این ماده مخدر به شدت خطرناک و اعتیادآور است. سامانه تلفنی 09628 خط ملی اعتیاد است که به صورت 24 ساعته آمادگی اطلاع‌رسانی و راهنمایی نسبت به مواد مخدر و به ویژه مخدر گل را دارد.

وی ادامه داد: مربیان، معلمان و خانواده‌هایی که نیاز به اطلاعات و آشنایی با مواد مخدر و خطرات آن دارند، می‌توانند راهنمایی‌های لازم را از این سامانه دریافت کنند. امید است بتوانیم جامعه را با عوارض و زیان‌های مخدر گل آشنا کنیم.

‌مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به علائم مصرف مخدر گل بر افراد اظهار کرد: خنده‌های بی‌دلیل، قرمزی چشم، پرخاشگری، عصبی شدن، افزایش اشتها، پایین آمدن حافظه و افت عملکرد تحصیلی و شغلی از علائم مصرف مخدر گل است. همچنین بیشتر مصرف‌کنندگان این مخدر برای رفع قرمزی چشم، قطره نفازولین به همراه دارند.

صدیق‌راد تصریح کرد: مخدر گل نامی بسیار قشنگ دارد، اما به شدت کشنده و زیانبار است. بنابراین از سازمانهای مردم نهاد و اصحاب رسانه و مطبوعات و فعالان اجتماعی خواهشمندیم که در گسترش فرهنگ پیشگیری از مصرف این مخدر با ما همکاری کنند.

وی عنوان کرد: در قالب اجرای طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از ماده مخدر گل، شش پایگاه اطلاع‌رسانی در اهواز واقع در ترمینال شرق و غرب، فرودگاه، راه آهن، میدان دانشگاه شهید چمران و بلوار ساحلی کیانپارس راه‌اندازی شد که امروز آغاز به کار می کنند. این پایگاه‌ها همه روزه آماده پاسخگویی به شهروندان درباره مخدر گل به منظور پیشگیری از مصرف این مخدر هستند.

‌مدیرکل بهزیستی خوزستان ادامه داد: شهروندانی که در زمینه این مخدر نیاز به اطلاعات و راهنمایی دارند، می‌توانند با مراجعه به این پایگاه‌ها راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند. متأسفانه مصرف مخدر گل در همه قشرهای جامعه و به ویژه جوانان و دانش‌آموزان دیده می‌شود و دانش‌آموزان بیشتر در معرض این مخدر قرار دارند.

صدیق‌راد در پاسخ به پرسشی درباره آمار مصرف گل در خوزستان گفت: هنوز نتوانسته ایم آماری از مصرف مخدر گل در خوزستان بگیریم. البته پیش‌بینی می‌کنیم که مصرف این مخدر در خوزستان مشابه وضعیت کشور باشد.

همچنین در این نشست علی حسن‌زاده معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر یک مرکز ویژه ترک اعتیاد جوانان و نوجوانان تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این شهر راه‌اندازی شده است. همچنین پیگیر راه‌اندازی مرکز اقامتی ویژه جوانان و نوجوانان در اهواز هستیم.

حسن‌زاده تصریح کرد: بهزیستی همراستا با طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف ماده مخدر گل، اقدامات روتین خود را بر اساس برنامه در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و بویژه اعتیاد پیگیری می‌کند. در حال حاضر طرح ماد(مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان) را در دست اجرا داریم که هدف از آن مقابله با آسیب‌های اجتماعی با مشارکت جدی و فعال خود دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: این طرح در دو سال اخیر به صورت آزمایشی و پایلوت در استان اجرا شد. در سال 95 این طرح ماد در 10 مدرسه و در سال 96 نیز در 20 مدرسه مشتمل بر 60 کلاس درسی به اجرا گذاشته شد و در سال 97 نیز این طرح بسته به اعتبارات در مدارس اجرا خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار