به گزارش «تابناک یزد»، موضوع نادیده گرفتن قانون استفاده از کلاه‌ایمنی از سوی برخی مسئولان نخستین بار در جریان سفر هئیت دولت به مشهد مقدس در اواسط شهریور 93 مطرح شد؛‌ آنجا که عکسی از محمد نهاونیان رئیس دفتر وقت رئیس‌جمهور منتشر شد که سوار بر موتورسیکلت در حالی که نه خودش و نه راکب موتور، کلاه ایمنی به سر نداشتند. عکسی که در آن حرکت مخاطره‌آمیز نشستن یک کودک خردسال بر روی باک موتورسیکلت هم باعث شد تا انتقادات نسبت به این رفتار رئیس دفتر وقت رئیس‌جمهور بیشتر شود.

گرچه گفته شد این موتورسواری رئیس دفتر وقت رئیس‌جمهور به دلیل رسیدگی به مشکلات و دریافت نامه‌ها و درخواست‌های مردمی و جاماندن وی از همراهی با کاوران دولت تدبیر و امید برای شرکت در جلسه هیئت دولت حرم مطهر رضوی خراسان رضوی بوده ولی به هر حال این نادیده گرفتن قانون آن هم توسط رئیس دفتر رئیس‌جمهور چندان برای مردم قابل پذیرش نبود.

البته همان زمان سردار مومنی رئیس وقت پلیس راهور ناجا نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گر چه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص این عکس تصریح کرد که روی صحبتش با «شخص خاصی» نیست ولی گفت: به هر حال موتورسیکلت و دوچرخه جزو وسائل نقلیه‌ای هستند که در صورت عدم رعایت قانون استفاده از آن‌ها، مشکلاتی را برای راکبانش به وجود می‌آورد.

این در حالی بود بر اساس قانون پلیس مکلف به توقیف موتورسیکلت‌هایی است که راکب آن یکی از تخلفات هفت گانه را مرتکب شده باشد: عدم استفاده از کلاه ایمنی، تردد در خطوط ویژه اتوبوس، حرکت در خلاف جهت مسیر، حرکت در پیاده‌رو، حمل بار غیرمتعارف، حرکات نمایشی و ایجاد عمدی صدای ناهنجار.

از سوی دیگر با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از موتورسیکلت‌سواران به دلیل مشکلات معیشتی و امرار معاش با موتورسیکلت، در اغلب موارد نسبت به اعمال قانون موارد مذکور مقاومت می‌کنند، توقیف موتورسیکلت‌های متخلف به یکی از چالش‌های گریبان‌گیر نیروی انتظامی و پلیس راهور تبدیل شده و این موضوع تا جایی پیش رفته که هر از گاهی تصاویر و فیلم‌هایی از برخورد و درگیری میان راکبان موتورسیکلت و ماموران پلیس در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و در این میان یا ماموران پلیس که مکلف به اعمال قانون هستند آسیب می‌بینند یا مردم.

به هر حال شکی نیست که فرهنگ ترافیکی موتورسواران در کشور به شدت نیازمند رشد است؛ درک آن هم چندان سخت نیست، کافی است در یکی از مناطق و معابر مرکزی تهران دقت کنید تا ببینید چطور بیشترشان بی‌قاعده و قانون در پیاده رو، خطوط ویژه و حتی در خلاف جهت معابر تردد می‌کنند؛ این یعنی عملاً راهکارهای قانونی انجام گرفته برای کنترل تخلفات موتورسواران مفید فایده نبوده است و قانون‌گذار و پلیس باید حداقل در فرهنگسازی ترافیکی موتورسواران طرحی نو دراندازند.

فارغ از این موارد، موتورسواری جنجالی رئیس دفتر وقت رئیس جمهور تنها مورد از نقض قانون استفاده از کلاه ایمنی توسط مسئولان نبود و بارها و بارها عکس‌هایی از مسئولان کشور در برهه‌ها و شرایط مختلف منتشر شد که آن‌ها هم مثل آقای رئیس دفتر، بدون کلاه ایمنی سوار موتورسیکلت شده‌اند. همین روز گذشته بود که تصویری از موتورسواری رئیس شورای شهر تهران در کانال تلگرامی‌اش منتشر شد که او هم با همان سبک و سیاق ترک موتور نشسته و بدون استفاده از کلاه ایمنی عازم مراسم تجدید میثاق اعضای شورای شهر تهران با آرمان‌های امام راحل شده بود.

اما این همه ماجرا نیست و قسمت تاسف برانگیز ماجرا آن است که با یک جستجو ساده در اینترنت می‌شود به راحتی عکس‌های متعددی از مسئولان و شخصیت‌های مهم سیاسی و فرهنگی کشور دید که بدون توجه به قانون و با نادیده گرفتن مقرراتی که هر روز ده‌ها موتورسیکلت سوار به دلیل همان کاری که این مسئولان کردند، موتورهایشان توقیف می‌شوند، سوار موتورسیکلت می‌شوند.

26 خرداد 1394 بازگشت وزیر کشور به وزارتخانه از مراسم تشیع 270 شهید تازه تفحص شده

حضور وزیر کار در همایش تجلیل از معلولان نخبه در مجموعه تلاش در 17 آذر 94

بازگشت پرویز فتاح از مراسم تشییع پیکر شهید حججی

 

حضور حجت الاسلام پناهیان با موتورسیکلت در تشییع پیکر شهید حججی

حجت‌الاسلام ذوالنوری نماینده مجلس، که برای حضور در جلسات مختلف در قم با موتورسیکلت تردد می‌کند

سعید قاسمی

«حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد» نماینده مردم دشستان در رژه موتوری حوزه نجف اشرف برازجان

البته ناگفته نماند در مقابل بی‌توجهی برخی از سیاسیون و چهره‌های شاخص به این قانون، چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی و اثرگذار دیگری هم هستند که نسبت به اجرای این قانون مقیدند. چهره‌هایی همچون سعید جلیلی، فرهاد آئیش، حاتمی کیا و شهرام شکیبا.

23 فروردین 94 ابراهیم حاتمی کیا با موتور به مراسم تجلیل از سی‌سال تلاش خودش رفت

26 اردیبهشت 96 سعید جلیلی در مسیر میتینگ انتخاباتی آیت الله رئیسی در مصلی تهران

فرهاد آئیش اواخر شهریور 96 در مراسم بیست و هفتمین «تولد ماه» در موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

به گزارش تسنیم، شکی نیست که قانون برای همه آحاد جامعه فارغ از جایگاه، پست و سمت‌شان یکسان است ولی نکته حائز اهمیت آن است که این شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اثرگذار به عنوان یک الگو در جامعه مطرح هستند و رعایت قانون حتی در چنین مواردی می‌تواند به فرهنگسازی و ارتقاء فرهنگ ترافیکی بیانجامد. از سوی دیگر این انتظار می‌رود همانطور که نیروی انتظامی و پلیس راهور با تخلف سایر شهروندان طبق قانون برخورد می‌کند، فارغ از جایگاه این مسئولان، رعایت قانون را به آن‌ها نیز متذکر شود.