استاندار فارس با بیان اینکه باید نقش بانک‌های خصوصی در رونق اقتصادی فارس مشخص شود، گفت: باید مشخص شود که کدام یک از بانک‌های خصوصی در فعالیت اقتصادی استان فارس هیچ نقشی ندارند و تنها منابع مردم را ذخیره کرده‌اند.
کد خبر: ۵۹۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 26 April 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: اسماعیل تبادار در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس با بیان اینکه باید نقش بانک‌های خصوصی در رونق اقتصادی فارس مشخص شود نه اینکه این بانک‌ها فقط به‌دنبال ذخیره منابع استان فارس باشند، اظهار داشت: بانک‌های خصوصی نیز مانند بانک‌های دولتی فعالیت خود را ارائه دهند و شفاف‌سازی کنند.

وی بیان کرد: ما واقف بر اثربخشی بانک‌های دولتی و خصوصی استان هستیم اما باید مشخص شود که کدام یک از بانک‌های خصوصی در فعالیت اقتصادی استان فارس هیچ نقشی ندارند و تنها منابع مردم را ذخیره کرده‌اند.

تبادار با بیان اینکه بانک‌ها می‌توانند در زمینه ایجاد اشتغال و رونق تولید تاثیر زیادی داشته باشند، اظهار داشت: بانک‌ها اساس رونق استان هستند و اگر در بحث ایجاد اشتغال همکاری نکنند کار به جایی نمی‌رسد.

استاندار فارس با بیان اینکه خروجی جلسات شورای هماهنگی بانک‌ها و دیگر جلسات استان باید زمینه رونق، اشتغال و کارآفرینی را فراهم کند، افزود: طرح‌های معرفی شده به بانک‌ها باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود و برای جلوگیری از سلیقه‌ای عمل‌کردن، بانک‌ها نیز در رد و قبول طرح‌ها باید ضوابطی داشته باشند. برای ما کسب رتبه نخست در جذب تسهیلات یا پرداخت آن مهم نیست بلکه برای ما این حائز اهمیت است که این تسهیلات منجر به ایجاد اشتغال شود.

رشد 26 درصدی منابع بانک‌های استان فارس

عبدالناصر بذرافشان، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس، نیز در این جلسه اظهار داشت: منابع بانک‌های استان فارس در سال 96 نسبت به سال 95 از 407 میلیارد تومان به 514 میلیارد‌تومان رسید که رشد 26 درصدی منابع بانک‌های فارس را نشان می‌‌دهد.

وی با بیان اینکه مانده تسهیلات از 304 هزار و 984 میلیارد ریال به 344 هزار و 388 میلیارد ریال رسیده است، افزود: مطالبات غیرجاری بانک‌های استان فارس از 16 هزار و 836 میلیارد ریال به 29 هزار و 112 میلیارد ریال رسیده است و این نشان می‌دهد که مطالبات غیرجاری بانک‌های فارس در سال 96 معادل 72 درصد درشد داشته است.

بذرافشان با بیان اینکه نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان فارس سال گذشته به 84 درصد رسید، افزود: 13 درصد تسهیلات در بخش کشاورزی، 11 درصد در بخش صنعت، 34 درصد در بخش مسکن، 6 درص در بخش بازرگانی و صادرات و 36 درصد در بخش متفرقه و خدمات پرداخت شده است.

تخصیص 90 میلیارد تومان از اعتبارات اشتغال روستاییان و عشایر

سهراب مختاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه 180 میلیارد تومان اعتبار در بخش اشتغال روستاییان و عشایر به استان فارس ابلاغ شده که تاکنون 90 میلیارد تومان از آن تخصیص یافته است، اظهار داشت: 1000 میلیارد تومان نیز در بخش اشتغال فراگیر ابلاغ شده که تاکنون 446 میلیارد تومان از آن تخصیص یافته است.

وی اعمال رویه متفاوت در روند اجرایی پرداخت تسهیلات، تمرکز برخی بانک‌ها‌ی عامل بر طرح‌های خاص در حوزه تسهیلات روستایی را از جمله مشکلات بانکی برای پرداخت تسهیلات روستاییان و عشایر عنوان و بیان کرد: به طور مثال بانک کشاورزی تنها طرح‌های مرتبط به حوزه کشاورزی را پذیرش می‌کند این در حالی است که با توجه به آیین نامه تسهیلات روستایی، تنها 4 بانک باید این تسهیلات را پرداخت کنند و عمده اعتبارات نیز در اختیار بانک کشاورزی است.

کند بودن روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستاییان و عشایر در بانک‌‌های فارس

هاله فولادفر، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه فارس در طرح رونق تولید رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: استان فارس تاکنون 1577 ثبت‌نامی داشته است که 507 طرح به بانک‌ها معرفی شده و 139 طرح در فرایند رونق تولید پرداخت شده و 1628 طرح در پرداختی مستقیم بانک‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه از نظر تعداد پرداختی‌ها بانک کشاورزی با 39 طرح، تجارت با 25 طرح و صنعت و معدن با 22 طرح بهترین عملکرد را داشته‌اند و از نظر مبلغ پرداختی نیز بانک صنعت و معدن بیش‌ترین میزان پرداختی را داشته است، خاطرنشان کرد: در مجموع 179 طرح پرداخت شده است.

فولادفر با بیان اینکه در طرح رونق تولید 1628 طرح در پرداختی مستقیم بانک‌ها، 179 طرح تسهیلات ثبتی رونق تولید و 72 طرح انتقالی از سال 95 داشته‌ایم، افزود: در مجموع 1876 طرح پرداختی در طرح رونق تولید در استان فارس داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در طرح ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از منابع صندوق توسعه ملی سهم استان فارس 515 میلیارد تومان بوده است که روند بررسی و پرداخت تسهیلات در بانک‌های فارس کند است، افزود: در میان 4 بانک عامل به پست بانک 206 طرح معرفی شده که 4 طرح بررسی و به یک طرح تسهیلات پرداخت شده است، به بانک توسعه تعاون 236 طرح معرفی شده که 13 طرح بررسی شده و تاکنون پرداختی نداشته است.

فولادفر با بیان اینکه به بانک کشاورزی نیز 661 طرح معرفی شذه که 20 طرح در این بانک بررسی شده و هنوز پرداختی نداشته است و صندوق کارآفرینی امید نیز هنوز هیچ طرحی را بررسی نکرده است، خاطرنشان کرد: در طرح اشتغال فراگیر نیز تاکنون 1629 طرح معرفی شده که تنها 61 طرح بررسی شده است.

اجرای بیش از 10 هزار طرح اشتغال‌زایی در کمیته امداد استان فارس

محمد بذرافشان، مدیرکل کمیته امداد استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه در سال گذشته 10 هزار و 875 طرح اشتغال با 188 میلیارد تومان اعتبار در کمیته امداد امام خمینی استان فارس اجرا شده است، اظهار داشت: 144 میلیارد و 500 میلیون تومان از این اعتبار بانکی، 32 میلیارد تومان از احساب اعتبارات امدادی و 12 میلیارد تومان از منابع صندوق کارآفرینی امید بوده است.

وی با بیان اینکه کمیته امداد استان فارس در سال گذشته در جذب اعتبارات اشتغال رتبه نخست کشور را کسب کرده است، گفت: 53 درصد طرح‌های اشتغال کمیته امداد فارس در روستاها و 47 درصد در شهرها اجرا شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار