معاون، آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت:
به گزارش تابناک سمنان ،معاون، آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح تاپ باعث نزدیکی و ارتباط نزدیک تر صنعت و دانشگاه با هدف اشتغال پایدار می شود.
کد خبر: ۵۹۶۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷ 25 April 2018
به گزارش روابط عمومی دانشگاه سمنان ، دکتر برات قبادیان با اعلام این خبر در آئین افتتاحیه بیست و ششمین همایش بین‌المللی سالانه انجمن مهندسان مکانیک ایران در دانشگاه سمنان افزود : تاپ مخفف طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار است.
وی طرح تاپ را شامل 2 بخش عرضه و تقاضا ذکر و خاطرنشان کرد : بخش عرضه هر نوع نیاز جامعه و مردم را شامل می شود که در بخش تقاضا با همکاری دانشگاه و صنعت آن نیاز برآورده می شود و راهکاری برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در کنار کار آفرینی است.
وی با بیان این که نتیجه ارتباط دانشگاه و صنعت در طرح تاپ ایجاد واحدهای کوچک نظام‌مند و مبتنی بر علم(آرندی) در داخل واحدهای تولیدی با بهره گیری از جوانان دانشگاهی است، افزود : در این مسیر حضور دانشمندان دانشگاهی باعث تولید کالای دانش بنیان می شود.
قبادیان با اشاره به این که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب یک یا 2 سال را صرف پایان نامه خود می کنند، بیان کرد: در طرح تاپ، این دانشجویان به عنوان پایان نامه، حل مشکل یا رفع نیازی از جامعه را در قالب دانش بنیان یک کالا در واحد صنعتی دنبال می کنند.
معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد : در این مسیر کیفیت کالا نیز افزایش می یابد و با علمی شدن مسیر تولید، قیمت تمام شده نیز کاهش می یابد و 2 مشکل بزرگ چرخه تولید برطرف می شود.
وی با اشاره به این که با اجرای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار از دانشجویان و نخبگان علمی به عنوان نیروی انسانی دانش‌پایه بهره گرفته می شود، گفت: از سوی دیگر، استادان دانشگاه به جای سفر به خارج از کشور، فرصت مطالعاتی خود را می توانند برای حل مشکل یا تولید کالایی بر مبنای علمی در یک واحد تولیدی صرف کنند.
قبادیان با بیان این که در قالب طرح تاپ دوره پسادکتری صنعتی قابل تعریف است، بیان داشت: دانش آموختگان دکتری در این طرح می توانند به جای رفتن به دنبال شغل، یکسال را در یک واحد تولیدی برای علمی تولیدکردن یک کالا صرف کنند و در بسیاری موارد نیز در آخر جذب واحد تولیدی می شوند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: تجربه نشان داده است حدود 90 درصد از دانشمندانی که دوره پسادکتری خود را در صنایع می گذرانند در واحدهای تولیدی ماندگار می شوند زیرا اثرگذاری بیشتری دارند و از طرفی، صاحبان صنایع به دنبال نخبگان هستند.
قبادیان با اشاره به روند رو به رشد فناوری در جهان، اظهار کرد : در شرایط کنونی با توجه به شعار حمایت از کالای ایرانی بر کسی پوشیده نیست برای تحقق این شعار باید قیمت کالای ایرانی بهینه شود تا رقابت پذیری داشته باشد و از سویی کیفیت آن نیز افزایش یابد.
وی تاکید کرد : افزایش کیفیت و بهینه کردن هزینه تولید کالا با هدف حمایت از کالای ایرانی ، تنها از طریق دانش بنیان کردن تولید میسر می شود.
وی ادامه داد : دانشگاه ها باید فعالیتشان نیاز محور تعریف شود، یعنی از سوی صنعت نیازی مطرح شود و دانشگاهیان از مسیر علمی به رفع آن نیاز بپردازند که این مسیر کوتاه ترین راه برای تبدیل علم به کالاست.
معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز با حضور در بیست و ششمین همایش بین المللی سالانه انجمن مکانیک ایران، از نمایشگاه دستاوردهای مهندسی مکانیک در دانشگاه سمنان بازدید کرد.
در این همایش سه روزه که معتبرترین همایش مهندسی مکانیک در کشور است، حدود 10 مهمان خارجی از کشورهای آمریکا، کانادا، چین، استرالیا و انگلستان حضور دارند و برگزاری 13 کارگروه تخصصی و نمایشگاه تخصصی در 25 غرفه و 10 کارگاه تخصصی از بخش‌های مهم این همایش است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار