معاون سازمان زمین شناسی :
معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه گسل ها ممکن است هر لحظه لرزه خیزی آن ها اتفاق بیافتد، گفت: علی رغم اینکه علم زمین شناسی ییشرفت های بسیاری داشته است اما چیز تحت عنوان پیش بینی وقوع زلزله در هیچ کجای دنیا وجود ندارد .
کد خبر: ۵۹۵۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸ 25 April 2018

علیرضا شهیدی در نشست خبری که امروز 4اردیبهشت ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از وظایف سازمان زمین شناسی معرفی چشمه های لرزه خیز در درون کشور است. این چشمه های لرزه خیز گسل های فعالی هستند که امروزه رسوبات جوان را برش می دهند و در اثر عملکرد این گسل ها شاهد وقوع زلزله در کشور هستیم .

وی افزود : در بسیاری از کلانشهرهای ایران در حال مشخص کردن نوع فعالیت گسل ها هستیم. در این شهرها به دلیل اینکه خانه سازی بسیاری انجام گرفته است، بیشتر گسل ها قابل شناسایی نیستند و در نتیجه این موضوع می طلبد از تراشه های طبیعی یا در نقاطی که قرار است در آنجا ساخت و ساز انجام گیرد، برای مطالعه گسل ها در صورت وجود استفاده شود .

معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: در این مطالعات با توجه به سازوکارهای خاصی که وجود دارد گسل مشخص می شود. هر گسل در زمان های خاصی فعالیت داشته است و براساس نمونه برداری هایی که انجام می شود، گسل ها تعیین سن و دوره هایی که آن ها فعالیت داشته اند مشخص می شود .

شهیدی با بیان اینکه گسل ها ممکن است هر لحظه لرزه خیزی آن ها اتفاق بیافتد، اظهار کرد: علی رغم اینکه علم زمین شناسی پیشرفت های بسیاری داشته است اما چیزی تحت عنوان پیش بینی وقوع زلزله در هیچ کجای دنیا وجود ندارد .

وی گفت: سازمان زمین شناسی به عنوان یک کار پژوهشی یک دستگاه پیش نشانگر زلزله را با همکاری متخصصان داخلی طراحی و ساخته است. این دستگاه به صورت پایلوت در حال کار کردن است اما این کار به معنای آن نیست که می توانیم در زمینه پیش گویی زمان زلزله ورود کنیم .

معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: نقشه هایی که سازمان برای اطلاعات پایه تهیه می کند، تا مدت ها پیش به صورت رایگان برای همه مردم قابل رویت بود. این نقشه ها از گذشته با مقیاس های مختلفی تهیه شده و قدیمی ترین نقشه ها در سازمان دارای مقیاسی بود که هر یک سانتیمتر در روی نقشه معادل 2.5 کیلومتر بر روی زمین بود .

شهیدی عنوان کرد: به دلیل نیازهایی که وجود دارد نقشه های سازمان با مقیاس های دقیق تری تهیه می شود. سازمان زمین شناسی حدود یک سال است که در حال تهیه نقشه هایی با مقیاس های دقیق تر است تا بتواند اهداف مدنظر را به خوبی اجرایی کند. اکنون در حال طراحی نقشه هایی هستیم که یک سانتیمتر بر روی نقشه معادل 250 متر بر روی زمین است .

وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم این نقشه های تهیه شده را در اختیار همه متخصصان قرار دهیم زیرا این نقشه ها در بحث جانمایی ها بسیار موثر هستند. عدم استفاده از نقشه های زمین شناسی در اجرای طرح ها هزینه های سنگینی به همراه داشته است و در این زمینه در تلاش هستیم تا اهمیت نقشه های زمین شناسی را به کارشناسان بشناسانیم .

معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اظهار کرد: در طول 58 سال فعالیت سازمان بیش از 90 نوع نقشه تهیه شده است. این سازمان وظایف خود که وظیفه ای حاکمیتی است را به خوبی انجام داده است و باید از این فعالیت ها بهره برد .

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: گسل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار