بحرینی‌مقدم با تشریح برنامه عملیاتی سرمایه‌گذاری استان:
معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان با اشاره به برنامه عملیاتی توسعه و سرمایه گذاری استان خوزستان که از سوی استانداری خوزستان تدوین شد، گفت:.این طرح پس از آنکه مورد تائید رئیس جمهور قرار گرفت از طرف وزارت اقتصاد و امور دارایی به سایر استان‌ها ابلاغ شد تا به عنوان الگویی برای توسعه و پیشرفت مورد بهره برداری قرار گرفته شود. بنا است در قالب این طرح 60 ابرپروژه در سراسر استان خوزستان تعریف شود.
کد خبر: ۵۹۵۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳ 23 April 2018

سید علی بحرینی در خصوص شکل گیری ایده طرح توسعه سرمایه‌گذاری خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان به دلیل ظرفیت‌هایی که در زمینه‌های مختلف مانند نفت، گاز، پتروشیمی، برق، کشاورزی، بنادر، صادرات، ترانزیت، منطقه آزاد، فولاد و دیگر زمینه‌ها از جمله گردشگری آنهم با دارا بودن سه اثر ثبت جهانی، دارد کل اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین با توجه به کاهش منابع عمرانی کشور به دلیل افزایش هزینه‌های جاری دولت و همچنین اهمیت وضعیت اشتغال در استان، تصمیم بر آن شد تا با انجام چنین طرحی اقدامی اساسی در راستای تحول همه جانبه در استان برداشته شود.

وی با اشاره به برنامه عملیاتی توسعه و سرمایه گذاری استان خوزستان که از سوی استانداری خوزستان تدوین شد، افزود: این طرح پس از آنکه مورد تائید رئیس جمهور قرار گرفت از طرف وزارت اقتصاد و امور دارایی به سایر استان‌ها ابلاغ شد تا به عنوان الگویی برای توسعه و پیشرفت مورد بهره برداری قرار گرفته شود. بنا است در قالب این طرح 60 ابرپروژه در سراسر استان خوزستان تعریف شود.

بحرینی مقدم در پاسخ به اینکه آیا می‌توان انتظار داشت این طرح اشتغالزایی زیادی داشته باشد، تصریح کرد: قاعدتا اینگونه خواهد بود، هرچند تلاش‌های دولت طی چند سال اخیر برای اشتغالزایی مثمر ثمر بوده، به طوری که بر اساس سرشماری سال 95 نرخ بیکاری در خوزستان از 25 درصد به 3/14 درصد کاهش پیدا کرده و نرخ مشارکت اقتصادی از 35 درصد به 8/40 درصد افزایش داشته است که این روند، نوید روزهای بهتری را در آتی می‌دهد اما این کاهش نرخ بیکاری باعث نشد تا دولت از وضعیت اشتغال رضایت داشته باشد بنابراین تلاش خود را برای بهبود وضعیت اشتغال بکار گرفت.

وی عنوان کرد: همانطور که گفته شد این اعداد و ارقام – آمار کاهش بیکاری- بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن که در سال 95 انجام شد بدست آمده است و باید عنوان کرد ملاک‌های مرکز آمار ایران بر اساس شاخص های جهانی محاسبه می شود. البته به خوبی آگاهیم که این درصدها کافی نیست و علی رقم بهبود نسبی وضعیت اشتغال همچنان نرخ بیکاری در خوزستان با رقم 3/14 بالاتر از سطح کشور با رقم 1/12 است.

بحرینی مقدم در ادامه به علت بیکاری در استان برخورداری مانند خوزستان اشاره و خاطرنشان کرد: علت ریشه‌های بیکاری در خوزستان را می‌توان در بسترهای مختلفی جستجو کرد اما در میان همه عوامل ریز و درشت چند عامل نقش پر رنگ تری دارند. یکی از مهمترین موارد این است که بر روی صنایع و فعالیت‌های اشتغالزا کار و سرمایه گذاری صورت نگرفته است. البته عنوان می‌شود که در خوزستان صنایع بزرگ بسیاری مانند نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارند اما حقیقت این است که این صنایع برخلاف تصور معمول، علی رغم سرمایه بر بودن توانایی ایجاد اشتغال چندانی را ندارند.

وی اظهار کرد: در این شرایط باید در صنایع پایین دستی که ظرفیت ایجاد اشتغال بیشتری را دارند و اشتغال در آن‌ها پایدار و سبز است سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. بطور مثال در یکی از شهرک‌های صنعتی در اهواز یک شرکت تولیدکننده ظروف یکبار مصرف با سرمایه‌گذاری نه چندان زیادی موفق شده است بیش از 700 نفر را جذب کند اما یک پتروشیمی که برای راه‌اندازی آن هزینه‌های میلیون دلاری نیاز است، نهایتا میتواند 500 یا 600 نفر را استخدام کند. گذشته از این، میزان آلودگی که صنایعی مانند پتروشیمی ایجاد می‌کنند در قیاس با چنین کارخانه‌هایی بسیار بیشتر است.

بحرینی مقدم ادامه داد: پس در این شرایط که دولت ها نتوانسته‌اند موازی با نیاز اشتغال در استان حرکت کنند و اعتبارات عمرانی استان نیز در حدی نیست که بتوان به عنوان یک محرک اقتصادی به آن تکیه کرد باید راهکار موثری به کار گرفته شود؛ این راهکار همان برنامه عملیاتی توسعه و سرمایه‌گذاری است که در آن سعی شده تا با تکیه بر شرایط موجود در استان به نتیجه ای مطلوب دست پیدا کرد. در این طرح فرآیند به گونه‌ای است که در وهله اول از ظرفیت‌های خدادادی استان استفاده می‌شود و در گام بعدی سعی می‌شود به تمام تکالیف قانونی که بر دوش دولت است عمل شود. از جمله این وظایف که در برنامه عملیاتی سرمایه گذاری روی آن حساب ویژه ای شده، استفاده از ظرفیت پنجره واحد سرمایه گذاری در استان خوزستان است که بوسیله آن، فرآیند جذب سرمایه گذاری در استان تسهیل می شود.

وی اظهار کرد: تا پیش از این یک سرمایه گذار برای کسب مجوزهای لازم باید از 23 دستگاه اجرایی استعلام‌های لازم را اخذ می‌کرد در حالی که این مسیر در برخی از استان ها به 8 دستگاه مربوط می شد. در طول این مسیر که معمولا زمانبر هم بود بعضا برخی از طرح ها به دلیل طولانی شدن مراحل کسب مجوز از حیث انتفاع خارج می‌شد! بنابراین با علم به این شرایط در قالب برنامه عملیاتی توسعه و سرمایه گذاری، پس از شناسایی بیش از 550 فرآیند در دستگاه‌های اجرایی و خلاصه سازی آنها، این میزان به 158 فرآیند تقلیل یافت که همه این فرآیندها نیز بر اساس روش‌های روز دنیا است.

بحرینی مقدم درباره این مشکل که گاهاً تصمیماتی که در سطوح بالا گرفته می شود در بین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها فراموش یا کمرنگ خواهد شد و آیا ممکن است این فرآیند به چنین سرنوشتی دچار شود، گفت: قطعا چنین اتفاقی شکل نمی‌گیرد چرا که این کار به مرحله اجرا رسیده و کتاب آن نیز چاپ شده است. همچنین نسخه الکترونیکی آن آماده بهره‌برداری است. همچنین مراحل آن نیز به گونه‌ای است که سرمایه گذار می‌تواند حتی خارج از کشور با مراجعه به وب سایت سرمایه گذاری و مشاهده پنجره واحدهای خوزستان، فرصت‌های سرمایه گذاری را در استان مشاهده کند و درخواست خود را ارائه دهد و سیر مراحل درخواست او نیز بصورت شفاف قابل مشاهده خواهد بود. همه این اقدامات در قالب برنامه عملیاتی توسعه و سرمایه گذاری استان منطبق بر مطالعات آمایش سرزمینی با پیوست روش های تأمین مالی پروژه‌هایی که در این برنامه مشخص شده، صورت گرفته است.

وی در خصوص اینکه این پروژه یا همان برنامه عملیاتی توسعه و سرمایه گذاری در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ اظهار کرد: در حال حاضر، مشاور طرح در نقاط مختلف استان مطالعات لازم را انجام می‌دهد و بنا است بر اساس مطالعاتی که پیش از این انجام شده بود و همچنین با در نظر داشتن آمایش سرزمینی و شرایط موجود بیش از 60 ابرپروژه در کل استان خوزستان تعریف شود. بطور مثال در شهرستان ماهشهر با توجه به اینکه در آنجا پتروشیمی‌های مختلفی مستقر هستند و محصولات خود را چه در داخل و چه خارج از کشور بصورت خام ارائه می کنند، صنایع تبدیلی و تکمیلی در قالب یک شهرک انرژی راه اندازی می شود. در سایر نقاط استان نیز وضعیت به همین شکل خواهد بود. البته اقدام دیگری که برای تسهیل در امر سرمایه گذاری صورت گرفته است صدور مجوزهای بی نام برای این 60 ابرپروژه است تا زمان کمتری از سرمایه گذار گرفته شود.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان بیان کرد: فرآیند مطالعات این برنامه 9 ماه است که سه ماه از این زمان سپری شده و تا اردیبهشت ماه 2 پروژه معرفی خواهد شد. در واگذاری پروژه‌ها مناطق کمتربرخوردار در اولویت قرار دارند که امیدواریم با انجام این برنامه بزرگ یک تحول اساسی در استان رخ دهد. البته باید گفت برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب بدون شک به همدلی و همراهی همه گروه‌ها، احزاب و طبقات نیاز است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار