رئیس پلیس آگاهی آذربایجان‌شرقی:
رئیس پلیس آگاهی آذربایجان‌شرقی کلاهبرداری در خرید و فروش‌های ملکی و آپارتمانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نزدیک به ۲۰ درصد پرونده‌ها در بخش مسکن و خرید و فروش آپارتمان‌ها است.
کد خبر: ۵۹۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱ 22 April 2018
 

صابر عباس‌زاده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: با توجه به اینکه شعار سال به نام حمایت از "کالای ایرانی" از طرف مقام معظم رهبری انتخاب شده از این‌رو پلیس آگاهی استان برنامه‌هایی برای تحقق این شعار و ایجاد امنیت پایدار برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی دارد و یکی از اولویت‌های اصلی مبارزه با کالای قاچاق در ورود و عرضه جهت تحقق شعار سال است.

تحقق شعار سال، مبارزه با قاچاق اولویت اصلی پلیس اگاهی استان در سال ۹۷

وی افزود: البته عزم جدی دیگر انتظامی تحقق شعار سال در زندگی شخصی و استفاده از کالای ایرانی است که بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب چند سالی است کارکنان انتظامی فقط از کالای ایرانی استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان در تشریح عملکرد پلیس آگاهی اذعان داشت: ما یک کارنامه قابل قبول برای سال ۹۶ بستیم به طوریکه دو اداره عملیاتی و جلب آگاهی استان رتبه برتر در کشور را کسب کرده‌اند. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کلاهبرداری در استان از لحاظ وقوع در رده‌های بالا قرار دارد ولی با تلاش در بخش جلب و کشف وقوع جزو رتبه‌های برتر انتخاب شدیم.

جعل اسناد و اوراق بهادار از جمله پرونده‌های مهم در جلب است 

عباس‌زاده با بیان اینکه بیشترین پرونده در وقوع جلب مختص به پرونده‌های جعل اسناد و مدارک بانکی مانند اوراق بهادار و سفته بانکی است، افزود: باندهای چند نفره در این بخش دستگیر شده است به طوریکه این باندها چک‌هایی را از شعبات مختلف بانک به نام افرادی که بضاعت مالی نداشته و یا مجهول الهویه هستند می‌گرفتند و روی آنها معاملات کلانی انجام می‌دادند و در بازار به نصف قیمت به فروش می‌رساندند که در نهایت افراد متضرر خود اصناف بودند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان ابراز کرد: خرید و فروش با چک در حال افزایش است و اصناف باید دقت لازم در این خصوص را داشته باشند.

۲۰ درصد پرونده‌های کلاهبرداری در خرید و فروش ملکی و آپارتمان است 

وی در ادامه کلاهبرداری در خرید و فروش‌های ملکی و آپارتمانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نزدیک به ۲۰ درصد پرونده‌ها در بخش مسکن و خرید و فروش آپارتمان‌ها است به طوریکه با اسناد وکالتی جعلی اقدام خرید و فروش واحد می‌شود در حالیکه اگر از طریق ثبت اسناد استعلامی انجام گیرد بلافاصله جعلی بودن مشخص می‌شود ولی متاسفانه چنین استعلامی انجام نگرفته و به تبع آن یک واحد به پنج نفر نیز فروخته شده است.

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: پرونده‌های زیادی در این حوزه کلاهبرداری کشف شده به طوریکه اخیراً یک باندی دستگیر شد که ثبت‌نام عتبات عالیات انجام می‌دادند که بیش از هزار نفر شاکی پرونده وجود داشت که هر سه نفر این باند دستگیر شد. 


کاهش یک درصدی در مبارزه با سرقت‌ها در استان 

وی بیان کرد:  در حوزه مبارزه با سرقت در سال ۹۶  و در وقوع سرقت‌ها با بیش از یک درصد کاهش روبرو بودیم که البته این کاهش چهار سال متوالی وجود دارد.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان با اشاره به  کشف وقوع ۸۵ درصد سرقت ها در سال ۹۶ را در استان، تصریح کرد: الحمدالله ۱۰ درصد سرقت منازل در سال ۹۶ کاهش یافته بود و افزایش خوبی در کشف سارقین در سال گذشته داشتیم. 


رشد ۷ درصدی در کشف سرقت منازل /۱۲ درصد رشد کشفیات در سرقت مغازه

عباس‌زاده اضافه کرد: طبق کشفیات سرقت توانستیم باندهایی که از جنوب غربی کشور وارد استان شده بودند را دستگیر کنیم و همچنین در بحث کشف سرقت منزل با رشد ۷ درصدی نسبت به سال ۹۵ روبرو بودیم که این روند در سال‌جاری ادامه داشته و با قدرت هر چه بیشتر پیش خواهد رفت.

وی توضیح داد:  ۷ درصد سرقت مغازه برای سال ۹۶ در وقوع جرائم کاهش داشته و ۱۲ درصد افزایش کشف وجود داشت.

توضیحات در رابطه با سرقت از مغازه طلافروشی در تبریز 
رئیس پلیس آگاهی استان ادامه داد: از جمله یکی از پرونده‌های مهم سرقت از مغاره مربوط به  مغازه زرگری در خیابان مارالان بود که سارقین با حفر تونل قاب صندوق را دزدیده و طبق گفته صاحب مغاره نزدیک به ۱۰ کیلو طلا سرقت کرده بودند که با اشرافیت در حوزه سرقت سه نفر از سارقین دستگیر شد و مقادیر زیادی از طلاها کشف شد.

مهم‌ترین پرونده‌های استان در سال گذشته 

وی خاطرنشان کرد: در سطح استان پرونده‌های در حوزه سرقت به صورت باندی کشف شده است به طوریکه سرقت محموله در شهرستان چاراویماق از جمله مهم‌ترین پرونده‌ها بود که دو نفر دستگیر شدند که لازم به ذکر است در این پرونده سرقت یک قتل نیز وجود داشت. 

عباس‌زاده پرونده مهم دیگر سال ۹۶ را زورگیری از مردم به مبلغ ۴۰۰ هزار دلار را عنوان کرد و در این خصوص گفت: باند چهار نفری این پرونده را در عرض یک ماه دستگیر کردیم و تقریباً تمام دلارهای که در دست داشتند کشف شد.

وی درباره سرقت مسلحانه اواخر سال ۹۶ از دو بانک کوثر و مسکن گفت: توجه به منویات مقام معظم رهبری برای تحقق شعار سال، مبارزه با قاچاق هم در ورود و هم در بازار و کشف ۱۰۰ درصدی جرائم خشن از جمله اولویت‌های استان و نقشه راه پلیس آگاهی در سال ۹۷ خواهد بود.

اسیدپاشی دیشب تبریز به علت مشکلات خانوادگی

رئیس پلیس آگاهی استان دو مورد اسیدپاشی در تبریز را یادآور شد و گفت: یک مورد انها که در اواخر سال ۹۶ اتفاق افتاد فرد بلافاصله دستگیر شد و مورد آخر که دیشب اتفاق افتاد به علت مشکلات خانوادگی بود که در حال رسیدگی به پرونده هستیم. 

رئیس پلیس آگاهی استان ابراز کرد: کشف سرقت زرگری پاساژ روحانی یکی دیگر از پرونده‌های پر سر و صدا در استان بوده که سارق اقدام به سرقت از کارگاه جواهرسازی کرده بود که این موضوع در سال ۹۶ جزو پرونده‌های مهم بود که کشف شد و همچنین  یک مورد سرقت  در شهرستان سراب گزارش شد که آن نیز دستگیر و کشف شد. 

وی با تاکید به اینکه عمده سرقت منزل در استان از شهرک‌ها و آپارتمان‌های طبقه اول است، توضیح داد: البته عمده مسروقات طلا و جواهرات پول نقد است چراکه خود سارقان اذعان کرده‌اند که منازل تبریزیان "شعبات بانک" بوده و همه پول و طلا در منازل خود نگهداری می‌کنند.

عباس‌زاده بیشترین سرقت را از وسایل نقلیه مطرح کرد و گفت: البته عمده سرقت خودرو نیز سرقت از خودروی پراید است از این‌رو مالکین دقت داشته و تجهیزات لازم از جمله  قفل فرمان و پدال داشته باشند. 

وی ادامه داد: وضعیت تغییر یافته و سارقان روش خود را تغییر داده‌اند و کاملا دنبال وسایل کلان هستند و دیگر مانند سابق دنبال تلویزیون و تابلو فرش نیستند بلکه به دنبال طلا و پول نقد هستند.

کاهش ۴ درصدی سرقت به عنف 
رئیس پلیس آگاهی به پرونده‌های زورگیری در استان اشاره کرد و گفت: سرقت به صورت زورگیری عمدتاث با پلاک شخصی انجام می‌گیرد از این‌رو افرادی که در داخل و خارج شهر سفر می‌کنند در  استفاده از خودروی شخصی توجه ویژه داشته باشند ولی الحمدالله سرقت به عنف در سال گذشته با کاهش ۴ درصدی روبرو بود.

وی ادامه داد: در کیف‌قاپی ۳۹ درصد کاهش در سال ۹۶ وجود  داشت؛ با توجه به اینکه کیف‌قاپی یک سرقت تاثیرگذار در اذهان عمومی است از این‌رو افزایش خوبی در بخش کشف وجود داشت به طوریکه  ۸۵ درصد سرقت کیف‌قاپی کشف شده است‌.

عباس‌زاده یادآور شد: اخیراً کیف یک اتباع خارجی در استان دزدیده شده بود که ما به علت حیثیت کشور در عرض ۴۸ ساعت سارق را یافتیم.

رشد ۱۲ درصدی قتل در استان/ ۶۳ مورد قتل در سال ۹۶ اتفاق افتاد 

وی با ابراز تاسف از اینکه جرائم جنایی که عمده قتل است در سال ۹۶ با رشد ۱۲ درصد روبه‌رو بود، گفت: عمده قتل‌ها قتل از طریق نزاع انفرادی بود و اکثر وسایل قتل از طریق قمه و چاقو است.

 رئیس پلیس آگاهی استان با اشاره به  ۶۳ مورد قتل در استان  در سال گدشته، توضیح داد: شاید این عدد نسبت به شهرهای مشابه آمار کمی است ولی شایسته استان نیست ولی خدا را شاکریم که همه قتل‌ها کشف شده است. 

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد کل جرائم در مرکز استان اتفاق می‌افتد، ادامه داد: ۵۶ درصد قتل‌ها با چاقو و قمه بوده است از این‌رو  حمل این‌گونه وسایل مشکل‌ساز برای خانواده‌ها است چراکه با یک عصبانیت و از کوره در رفتن منجر به نابودی چندین خانواده می‌شود. 

وی تاکید کرد: آستانه تحمل باید بالا رود زیرا جزئی‌ترین مساله به فاجعه جنایی تبدیل شده است. 

توضیح در خصوص مهم‌ترین پرونده قتل سال ۹۶ تبریز 

رئیس پلیس آگاهی استان مهم‌ترین پرونده قتل را موضوع خیابان بهار در سال ۹۶ مطرح کرد و گفت: سه نفر به قصد سرقت وارد منزلی شده بودند و قصد دزدیدن فرش میلیاردی را داشتند ولی وقتی با مقاومت صاحب منزل روبه‌رو شدند او را  به قتل رساندند که بعد از دستگیری دیدیم هر سه از شهر دیگری بودند و به سرقت و قتل نیز اعتراف کردند.

اقدامات انجام شده برای مبارزه با قاچاق 

وی با تاکید به اینکه در حوزه مبارزه با قاچاق توفیقات زیادی در سال ۹۶ داشتیم به طوریکه حدود ۵۳ درصد پرونده‌های کشف شده نسبت به سال ۹۷ از نظر ارزش ریالی پرونده وجود داشت، افزود:  افزایش ۵۲ درصد در کشف و افرایش ۴ درصدی در بحث توقیف خودروی حامل قاچاق و کاهش ۱۰ درصدی تشکیل پرونده و افزایش کشف ۱۰۵ درصد پرونده‌های بالای یک صد میلیون تومان از جمله این توفیقات در سال گذشته بود.

عباس‌زاده تصریح کرد: پرونده‌های کشف شده قاچاق کیفی، کلان  و باندی بوده و سیاست پلیس آگاهی استان در سال ۹۷ نیز کشف به صورت کلان  و دستگیری باندهای شبکه‌ای است. 

کشف 89 میلیارد تومان کالای قاچاق در استان

وی خاطرنشان کرد: متلاشی شدن  باندهای قاچاق در سال گذشته  ۱۰ درصد افرایش داشته  و ۱۴ درصد کاهش در دستگیری داشتیم چراکه در دستگیری دیگر روی خرده‌ها کار نمی‌کنیم و تمرکز روی باندها است. 

رئیس پلیس آگاهی استان ارزش کالای کشف شده در سال گذشته را  ۸۹ میلیارد تومان مطرح کرد. 

وی با ابراز خرسندی از اینکه ۷۰ درصد پرونده‌های کشف شده بر اساس علمی و تحقیقاتی و فنی و اطلاعاتی بوده است، گفت: قبلا ما به ۲۰ درصد بر این مبنا افتخار می‌کردیم ولی الان بالای ۷۰ درصد به صورت علمی‌، تخصصی است که علاوه بر تلاش اگاهی استان به اگاهی مردم و مشارکت مردم با پلیس اگاهی نیز برمی‌گردد.

عباس‌زاده گفت: طبق ارزیابی تماس‌های انجام گرفته به شماره ۱۹۷ تقدیر از پلیس اگاهی در استان ۵ درصد افزایش یافته است./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :