وزیر نیرو مرکز مانیتورینگ ایستگاه های آب و هواشناسی سازمان آب و برق خوزستان را افتتاح کرد.
کد خبر: ۵۹۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵ 19 April 2018

روز گذشته 29فروردین ماه رضا اردکانیان با حضور در اهواز مرکز مانیتورینگ ایستگاه های آب و هواشناسی سازمان آب و برق خوزستان را افتتاح کرد.

این مرکز به عنوان یکی از مجهزترین مراکز مانیتورینگ در حوزه آب کشور است که با استفاده از جدیدترین فن آوری های موجود و با دانش و همت کارشناسان داخلی در حال بهره برداری است.

این مرکز داده های مربوط به کلیه سدهای مخزنی، تنظیمی و انحرافی و همچنین اطلاعات پایه کمی و کیفی منابع آب مربوط به 5 حوضه بزرگ آبریز کشور شامل کرخه، دز، کارون، مارون-جراحی و زهره – هندیجان را رصد می کند.

داده ها بوسیله 325 ایستگاه آبسنجی و هواشناسی دریافت می شوند که تا کنون بیش از 60 درصد ایستگاه های مذکور با استفاده از فن آوری های نوین، خودکار و آنلاین شده اند.

ایستگاه های آبسنجی با هدف پایش و سنجش پارامترهای کمی و کیفی منابع آب، بر روی رودخانه ها، کانال ها، زه آب های کشاورزی و پسآب های صنعتی نصب شده است.

ایستگاه های هواشناسی نیز با ماموریت سنجش پارامترهای مهمی چون سنجش میزان باران، برف وتبخیر در نقاط مختلفی از حوضه های آبریز نصب و راه اندازی شد.

داده های احصاء شده توسط این ایستگاه ها از طریق بسترهای مخابراتی و بطور خودکار و آنلاین در بازه های زمانی مختلف وارد این مرکز می شوند.

پس از دریافت، صحت سنجی، تجزیه و تحلیل داده ها، کارشناسان این مرکز، آخرین وضعیت منابع آب و هواشناسی را به مدیران،تصمیم گیرندگان و سیاستگذاران بطور لحظه ای و به روش های مختلف مانند پیامک، نرم افزارهای تحت وب و موبایل و اپلیکیشن اطلاع رسانی می کند.

با توجه به ورود انبوه داده های لحظه ای به این مرکز، علاوه بر پایش داده ها، پیش بینی وضعیت منابع آب و هواشناسی در شرایط عادی و اضطراری امکان پذیر شده است. به گونه ای که تصمیم گیرندگان را در تصمیم گیری های صحیح، دقیق و سریع یاری می رساند.

در ادامه مسیر توسعه پایش و سنجش منابع آب، رصد وضعیت آب های زیرزمینی، اطلاعات نیروگاه های برق آبی استان و توسعه مدل های پیش بینی کوتاه مدت و بلندمدت وضعیت آب و هوا در حال انجام است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار