سید جابر موسوی در سال ۹۴:
مرتضی آژند
کد خبر: ۵۹۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹ 15 April 2018

 

لیست امید در خوزستان حاصل رد صلاحیت ها بود / تشکیل پارلمان اصلاحات در انتخابات پیش رو

انتخاب سید جابر موسوی، اصلاح طلب شناخته شده خوزستانی در انتخابات شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان به عنوان نایب رئیس انجمن معلمان کشور بهانه ای شد تا مصاحبه ای با او در مورد عملکرد اصلاح طلبان در چند انتخابات گذشته، چرایی لیست امید و کارنامه آن، شورای سیاست گذاری و استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات آینده ترتیب بدهیم، موسوی معتقد است که کشور در شرایط حساس داخلی، منطقه ای و بین المللی قرار دارد و راه عبور از این چالش ها همگرایی همه کسانی است که دل در گرو ایران، دین و مردم دارند.

نایب رئیس انجمن معلمان کشور رسیدن به لیست امید در سال 94 را تجربه به دست آمده از انتخابات ریاست جمهوری سال 84 و شرایط سیاسی کشور می داند و معتقد است که لیست امید هر چند در مسائل کلان کارنامه قابل قبولی دارد اما در سطح منطقه ای و استانی از متوسط هم ضعیف تر عمل کرده است.

موسوی در این مصاحبه به اعضای لیست امید استان پیشنهاد می کند که به جای پاسخگویی به افراد و طایفه به ساختاری که به آنها کمک کرد پیروز انتخابات شود پاسخگو باشند.

موسوی در پایان مصاحبه نیز با توضیح ساختار شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان و بیان کم و کاستی ها همه را به همگرایی و اتحاد و بیان مسائل به صورت گفتگو دعوت می کند و از ساختار جدید اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس صحبت می کند.
در ادامه متن مصاحبه با سید جابر موسوی آمده است.

شرایط حساس کشور و لزوم همگرایی و هم فکری

هدف از ورودم به انجمن معلمان کشور مطرح کردن نظرات و دیدگاه ها در سطح ملی بوده تا گام کوچکی را در خدمت به مردم به ویژه جامعه فرهنگی داشته باشم، امروز پس از 40 سال از استقرار نظام اسلامی در شرایطی قرار داریم که در سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی بسیار حساس است.

درست است که در آستانه هر انتخابات می گوییم که این انتخابات بسیار حساس و سرنوشت ساز است، اما شرایط فعلی که در عرصه های داخلی، منطقه ای و بین المللی با آن رو به رو هستیم بسیار حساس است و باید هوشیار بود.

برای گذر از این شرایط ما به عنوان مجموعه اصلاح طلبان تلاش می کنیم که همگرایی و هم فکری بین همه اصلاح طلبان به یک وحدت رویه برسیم و یک جبهه بزرگ ملی با محوریت ایران، دین داری و مردم تشکیل دهیم، جبهه ای حتی فراتر از اصلاح طلبان برای تمام کسانی که دل در در گرو ایران، اسلام و مردم دارند تا در کنار هم برای اعتلای ایران تلاش کنیم، به همین دلایل اصلاح طلبان پرچم دار گفتگوی ملی همه طیف ها و سلایق که به این اصول وفادارند بوده و نقطه شروع این رویکرد از سال 91 در آستانه انتخابات ریاست جمهوری رقم خورده است.

اشتباه نابخشودنی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 84

برای اینکه چرایی رسیدن به جبهه ای حتی فراتر از اصلاح طلبان و شرایط سیاسی کشور را بررسی کنیم باید عقب تر برگشته و وقایع را از انتخابات سال 84 مرور کنیم، در آن زمان به عنوان عضو کوچکی از جبهه اصلاحات مخالف حضور چهار کاندیدا از جبهه اصلاحات در انتخابات بودم و اعتقاد داشتم که باید بر روی یک نفر اجماع کنیم و تنها کسی که شرایط را داشت مرحوم هاشمی بود، با این دلایل که معین ویژگی های خاص آقای خاتمی مانند سید بودن، مقبولیت مردمی و پشتوانه سیاسی را ندارد و نمی تواند کاندیدای پیروزی برای اصلاح طلبان باشد با ورودش به صحنه انتخابات مخالف بودم.

به دوستان می گفتم که رد صلاحیت گسترده مجلس هفتم نشان داده که اجازه حضور مجدد اصلاح طلبان را در ریاست جمهوری نمی دهند و ساده انگارانه است که به فکر حضور مجدد در کاخ ریاست جمهوری باشیم، می گفتم در دوران خاتمی در خیابان جلوی وزیرانش را می گرفتند اگر همین گروه های فشار مانع رفتن معین به کاخ ریاست جمهوری شوند چه کاری از دستمان ساخته است؟

نشانه بعدی که تاکید داشتم، تایید صلاحیت معین و مهرعلیزاده برای انتخابات بود، اگر در مرحله اول همه بر روی هاشمی به اتفاق نظر می رسیدیم سرنوشت کشور جور دیگری رقم می خورد، آن روز این دیدگاه در اقلیت بود و دیدید که اصرار طیف های مختلف اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری منجر به چه ضررهایی برای مردم و کشور شد، پس از آنکه برای اولین بار ریاست جمهوری را دو دستی تقدیم راست افراطی کردیم می خواستیم در سال 88 با استقرار دولت احمدی نژاد که در هماهنگی کامل با جریان رقیب بوده است قدرت را پس بگیریم که به اتفاقات 88 که همه به آن واقف هستیم برخورد کردیم،

انتخاب رویکردی متفاوت در ریاست جمهوری سال 92

در سال 91 و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان رویکردی را دنبال می کردیم که دیگر حق نداریم اشتباهات گذشته را تکرار کنیم، در دیدار قبل از انتخابات با مرحوم هاشمی خدمت ایشان عرض کردیم که وقت تنگ است و افکار عمومی برای آمدنتان مهیاست، که آن اتفاق تلخ رد صلاحیت رخ داد.

بعد از این رد صلاحیت فضای ناامیدی جامعه و فعالین سیاسی را فراگرفت، ما در انجمن و بعد در جریان اصلاحات اصرار به حضور در انتخابات با یک کاندیدا را داشتیم.

یک هفته مانده به انتخابات نماینده های اصلاح طلب سراسر کشور به دیدار آقای خاتمی رفتیم و از او خواستیم که مسئولیت تاریخی، ملی و دینی خود را انجام دهد و آن هم تلاش برای اجماع عارف و روحانی بوده است.

استدلال کردیم که ما به عنوان اصلاح طلبان از کاندیدای اصلاحات می توانیم تقاضای کناره گیری کنیم نه از آقای روحانی که از جریان معتدل بوده است.

خب عارف به نفع روحانی کنار رفت و آن کار تاریخی و بزرگ را رقم زد، آن اجماع نشان داد که هر وقت اصلاح طلبان متحد عمل کنند و از خودگذشتگی داشته باشند جریان فراگیر ملی (اصلاحیون و اعدالیون) موفق بوده است.

با همین رویکرد اتحاد و یک صدایی و دیدگاه انتظارات حداقلی قابل دسترس وارد انتخابات مجلس دهم شدیم. در سطح ملی و استانی تلاش های گسترده ای با سازکارهای مشخص مانند تشکیل شورای عالی اصلاح طلبان در سطح ملی و استانی زمینه همگرایی در قالب لیست امید فراهم شد.

لیست امید پاسخی به رد صلاحیت گسترده و امکانات بالای رقیب

از دلایلی که ما به حداقل راضی شدیم تجربه گذشته، توان رد صلاحیت گسترده و امکانات بالایی بود که در اختیار جناح رقیب قرار داشت، وگرنه برای ورود به مجلس نیروهای اصلاح طلب باتجربه و باسابقه تر هم بود.

همین دیدگاه باعث شد تا مطهری و عارف در یک لیست قرار بگیرند و امروز ما و همه اصلاح طلبان انتخاب مطهری اصولگرا را به عنوان مدافع حقوق مردم و وطن دوست تحسین می کنیم.

عملکرد ضعیف لیست امید در سطح منطقه ای

ما پیروز انتخابات مجلس شدیم و نزدیک به 170 نفر از لیست امید وارد مجلس شدند، اینکه این افراد چه عملکردی داشتند بحث دیگری است، اما آیا قابل مقایسه با مجلس نهم است، آیا هر روز برای برجام یک مشکل ایجاد می کنند؟ در مجموع با توجه به انتظاراتی که داشتیم لیست امید در سطح کلان عملکرد نسبتاً قابل قبولی دارد، اما اینکه آیا در حد اختیارات خود عمل می کنند، نه قابل دفاع نیست.

مجلس می تواند در راس امور باشد و جلوی کج رفتاری ها را بگیرد، نمایندگان باید مانند مرحوم مدرس بتوانند به تنهایی مجلس را به عنوان نماد مردم سالاری معرفی کنند، همان کاری که الان مطهری انجام می دهد و اگر 10 مطهری در این مجلس بود جلوی بسیاری از کج رفتاری ها گرفته می شد. نقطه ضعف لیست امید هم مربوط به عملکرد منطقه ای نمایندگان است که از متوسط هم پایین تر است، یعنی ضعف بیشتر در عملکرد منطقه ای عزیزان است که منافع گروهی، قومی و قبیله ای پیدا می شود.

لیست امید خوزستان حاصل رد صلاحیت ها بود

در مقیاس استانی به خصوص اهواز وقتی شخصیت های شاخص اصلاح طلب رد صلاحیت شده بودند و اصل بر شرکت در انتخابات بود و فرصت زمانی محدودی نیز مانده بود به پیشنهاد دوستان حاضر در شورای سیاستگذاری اعتماد کردیم، این عزیزانی هم که تحت عنوان لیست امید اهواز انتخاب شدند برای بسیاری از فعالین سیاسی اصلاح طلب ناشناخته بودند.

البته ما چهره های اصلاح طلبی هم داشتیم که تحت شرایط عادی باید نام آنها در لیست قرار می گرفت اما ملاک ما فاکتور اجماع شورای سیاست گذاری، قومیت، قابلیت رای آوری و حمایت نیروهای سیاسی فعال که ممکن است اصلاح طلب هم نباشند، بود. بنابرین با توجه به این شاخص ها و شرایط زمانی محدود ناچار به انتخاب سه نفر از میان صدها نفر از کاندیدا شدیم.

حمایت اصلاح طلبان نبود لیست امید اهواز به دور دوم هم راه پیدا نمی کرد

بطور قاطع می گویم اگر حمایت اصلاح طلبان نبود این عزیزان به مرحله دوم هم راه پیدا نمی کردند و با توجه به اینکه عملکرد لیست امید در خوزستان از متوسط هم پایین تر است بعید می دانم اگر این گونه ادامه دهند در آینده مورد حمایت مجدد قرار بگیرند.

شاید یکی از مهم ترین دلایل موفق نبودن لیست امید و فاصله گرفتن آنها از اصلاح طلبان به عدم انسجام و یکپارچگی اصلاح طلبان برگردد، نمانیدگان نمی دانند طرف حسابشان چه کسی است، زیرا به صورت انفرادی ارتباطات برقرار می شود. این حدس را هم میزنم که یکی دیگر از دلایل فاصله گرفتن ها برای تایید صلاحیت دوره آینده انتخابات باشد، غافل از اینکه نمی دانند که حمایت اصلاح طلبان را برای دور بعد از دست می دهند، توصیه ام به نمایندگان محترم لیست امید استان این است که ارتباطی منظم با ساختار سیاسی که آنها را حمایت کرد و کمک کرد وارد مجلس شوند برقرار نمایند و از ارجحیت دادن مسائل قومی و طایفه ای بر اصول اساسی که باعث انتخاب آنها شده است پرهیز کنند. البته بررسی کارنامه کامل نمایندگان لیست امید را در جلسه ای دیگر بطور مفصل انجام خواهیم داد.

پاسخ به انتقادهای وارده به شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان

یکی از ایرادهایی که وارد می شود انتخاب اعضای شورای سیاست گذاری و عملکرد آنهاست، لازم است در این خصوص چند نکته را عرض کنم، اولا برای انتخاب اعضای شورا چند فاکتور وجود داشت، با دستورالعملی که از تهران آمده بود احزاب می بایست 10 نفر را از میان شخصیت های ذی نفوذ اجتماعی از قومیت ها و صنوف مختلف را انتخاب کنند.

دوماً دارای محبوبیت، نفوذ اجتماعی، پایگاه رای و سابقه فعالیت سیاسی باشند، اجبار بر این بود که از میان صدها نفر از اصلاح طلبان که داری این ویژگی ها بودند 10 نفر انتخاب شود.

حالا شما هر ده نفری که انتخاب می کردید سبب می شد که صدها نفر دیگر نتوانند وارد شورا شوند.

تصمیم گرفته شد هر حزب سه نفر را معرفی کند تا بین آنها رای گیری شود و افرادی با فاکتورهای قومیت، صنوف و قشرهای مختلف فرهنگی، دانشگاهی و جوانان وارد شورا شوند، اما این به معنای اینکه دیگران شایستگی حضور ندارند نبوده و نیست و این عزیزان در ستادها که امکان حضور بیشتری بود فعال شدند.

خروجی این شورا هم قابل دفاع است و علی رغم پیش بینی مرکزنشینان رای روحانی از خوزستان در انتخابات عالی و فراتر از انتظار بود.

تشکیل پارلمان اصلاحات در انتخابات پیش رو

با همه این صحبت ها و انتقادها هنوز هم بر رویکرد اتحاد و انسجام همه اصلاح طلبان پافشاری داریم و از کسانی که به دلیل محدودیت در شورای سیاست گذاری نبودند به نوبه ی خود پوزش می خواهم، هدف حذف هیچ عزیزی نبوده است ضمن اینکه با توجه به شرایط اضطراری امکان اشتباه هم بوده است. ما هم چنان در سطح ملی دیدارهایی با بزرگان انجام می دهیم و گفتگوهای خوبی در این زمینه صورت گرفته تا از حضور همه نیروها استفاده شود و دامنه شورا گسترده تر شود.

در حال تدارک سازکاری به نام پارلمان اصلاحات هستیم که در خوزستان هم احزاب متولی آن خواهند بود.

از همه نیروهای سیاسی به ویژه بانوان و جوانان درخواست می کنم که یکبار دیگر با وسعت نظر، گذشت و فداکاری بر اهداف مشترک پافشاری کنند و برای نزدیک کردن دل ها به هم گفتگو را شروع کنند، اگر هم انتقادی وجود دارد که دارد در یک فضای صمیمی و رو در رو مطرح نماییم تا ابهامات برطرف شود، اگر از کسی هم اشتباهی سرزد آن را بپذیرد.

در شرایطی که رقیب در حال تخریب اعتماد مردم و نهاد دولت است ما جامعه را رها کردیم و مشغول پرداختن به مسائل جزئی و تخریب یکدیگر شدیم که این می تواند همان تجربه تلخ 84 را دوباره تکرار کند.

 

منبع: شوشان

 

برچسب ها: لیست امید ، انتخابات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار