مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان از تخصیص 340 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای مرمت خانه رکابی بهبهان و سه ساباط در شوشتر خبر داد و گفت: عملیات مرمت این بناها به زودی آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۵۹۰۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 15 April 2018

علیرضا ایزدی اظهار کرد: یکی از آثار تاریخی واقع در بافت تاریخی بهبهان، خانه رکابی با قدمت دوره قاجار و اوایل پهلوی است که با شماره ثبت 15029 در 13 اسفند 1384 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

او ادامه داد: در سال جاری و از محل اعتبارات استانی مبلغ 1400 میلیون ریال جهت مرمت این اثر تخصیص داده شده است که مراحل عقد قرارداد با پیمانکار به انجام رسیده و طی روزهای آتی اقدامات اجرایی شروع خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان افزود: در پروژه خانه رکابی اقداماتی از قبیل مرمت ورودی بنا، سبک‎سازی بام‎ها، ترمیم تیرچوب‎های بام و ایجاد عایق رطوبتی مناسب در دستور کار خواهند بود.

او از مرمت سه ساباط در شوشتر خبر داد و بیان کرد: در سال‎های گذشته به طور مداوم درخصوص ثبت ساباط‎های شوشتر در فهرست آثار ملی و مرمت این ساباط‎ها، اقداماتی از سوی این اداره‎کل صورت گرفته است که با توجه به گسترده بودن ساباط‎ها اولویت با آن دسته از ساباط‎هایی بوده که در معرض تخریب بودند و یا آسیب‎های جدی داشته‎اند که در این زمینه اقدامات مرمت اضطراری به انجام رسیده است.

ایزدی خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز به منظور حفاظت و احیاء این بناها و بررسی ساباط‎های در معرض خطر، وضعیت سه ساباط «علم» با قدمت دوره قاجار و به شماره ثبت 14698، «مقدم» با قدمت دوره قاجار و به شماره ثبت 14696 و «پاپهن» با قدمت دوره قاجار و به شماره ثبت 15035 در دستور کار مرمت قرار گرفت.

او با بیان این ‎که برای مرمت این سه ساباط 2 هزار میلیون ریال از محل اعتبارات استانی تخصیص داده شده است، افزود: این اعتبار در جهت سبک‎سازی پوشش ساباط‎ها، عایق‎بندی، ترمیم و تعویض جداره‎های سنگی و آجری و مرمت طاق‎ها هزینه خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: در حال حاضر اقدامات عقد قرارداد و انتخاب پیمانکار ذیصلاح و مرتبط با موضوع پرونده در حال انجام است که پس از پایان این مرحله عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار