به گزارش روابط عمومی اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان، کیامرث حاجی زاده، مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان در چهارمین کارگاه آموزشی و تمرینی مدیریت بحران استان خوزستان که با محوریت شهرهای مسجدسلیمان، باوی، اندیکا، لالی، و هفتکل به میزبانی شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد اظهار کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی جهان، منطقه و […]
کد خبر: ۵۸۹۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰ 11 April 2018

کیامرث حاجی زاده، مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان در چهارمین کارگاه آموزشی و تمرینی مدیریت بحران استان خوزستان که با محوریت شهرهای مسجدسلیمان، باوی، اندیکا، لالی، و هفتکل به میزبانی شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد اظهار کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی جهان، منطقه و کشور و همچنین برخی سوء مدیریتهای مدیران موجب شده تا خوزستان کلکسیونی از بحران های متعدد را در خود جای دهد.

به گزارش"تابناک" وی فرسوده بودن زیرساخت ها و توسعه نیافتن آنها را یکی از دلایل بروز برخی بحران ها دانست و افزود: زیر ساخت ها ی استان ما هنگام امدن شرکت های نفتی در استان ساخته شدند و توسعه یافتند و پس از آن تقریبا توسعه ان ها بسیار اندک بود علاوه بر این با شروع جنگ تحمیلی بخشی از این زیرساخت ها اسیب دید یا از بین رفت.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان ادامه داد: زمانی که بسیاری از استان ها در حال گسترش زیرساخت های خود بودند استان خوزستان علاوه بر این که توسعه نیافت در حوزه زیرساخت های آسیب جدی به ان وارد شد.

وی با اشاره به این که استان خوزستان دارای پنج مدل آب و هوایی مختلف است تاکید کرد: خوزستان به لحاظ گستره جغرافیایی، تنوع قومی و فرهنگی، تنوع اقلیمی، در حقیقت یک کشور است.

حاجی زاده ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات استان خوزستان این است که برخی مسئولان هنوز اشتباهات گذشته را ادامه می دهند و مُسکنی عمل می کنند آن ها عادت کرده اند کاهای کوتاه مدت را کلید بزنند و به کارهای ماندگار عادت نکرده اند و می توان یکی از دلایل توسعه نیافتن را همین موضوع نام برد.

وی بحران خشکسالی، بی آبی و شرایط اقلیمی منطقه را دلیلی برای بروز ابر بحرانی به نام ریزگرد عنوان کرد و گفت: علاوه بر این سدسازی‌های بی رویه در بالا دست رودخانه‌های دجله و فرات در کشور های همسایه و همچنین سوء تدبیرهای شرکت‌های بزرگ کشور مانند شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و اجرای پروژ‌هایی که پیوست های زیست محیطی ندارند موجب بروز ریزگردها شده اند.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان یادآور شد: در دولت گذشته ۱۰ هزار هکتار از تالاب هور العظیم با عمق یک متر برای استخراج نفت خشک شد که کاری بسیار غیرکارشناسی بود در حال حاضر از دل اقیانوس های عمیق نفت استخراج می ود اما این که به چه علت یک تالاب با عمق یک متری خشکانده شد جای تامل دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با شروع کار دولت جدید و تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ محیط زیست به عنوان سرمایه ای برای همه نسل ها، آبگیری تالاب هور العطیم و طرح مقابله با ریزگردها از سوی استاندار خوزستان پیگیری شد.

حاجی زاده قطعی برق گسترده در اهواز که ۲۵ بهمن سال ۹۵اتفاق افتاد را فرصتی مهم برای دیدن شدن خوزستان دانست و گفت: این اتفاق فرصتی بود تا هم مسأولان کشوری با پیام مقام معظم رهبری و دولت به خودشان بیایند و متوجه شدند استان خوزستان با چه مشکلاتی دست به گریبان است.

وی تاکید کرد: استان خوزستان قلب تپنده اقتصادی و شریان اصلی کشور است که اگر دچار مشکلی شود این مشکل به کل کشور نیز سرایت پیدا می کند.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان بیان کرد: همانطور که اعتلای خوزستان موجب اعتلای کشور می شود، زمین خوردن خوزستان نیز موجب شکست ایران می شود.

وی با اشاره به بروز ریزگردها در شش ماهه اول سال گفت: اغلب ریزگردهای ۶ ماهه اول سال منشا خارجی دارند و از کانون های سوریه و عراق به سمت ایران می آیند.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان درباره توجه نشدن به استان خوزستان طی سال های اخیر بیان کرد: برخی مدیران بومی سال‌های سال است که به یک میز چسبیده اند و در برخی مدیریت‌ها چندین سال مانده اند به طوری که معاون اول رییس جمهوری از آن ها به عنوان مدیران آویزان یاد کرد که نه تنها کمکی به مناطق و استان نمی کنند بلکه در مقابل کارهای مسئولان ارشد کشوری نیز سنگ اندازی می کنند که یکد افت برای خوزستان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وجود شرکت های بزرگ اقتصادی در کشور بیان کرد: به عنوان مثال در مسجدسلیمان که خود یک شهر نفتی است هنوز مشکلاتی مانند وضعیت بد فاضلاب، وجود مناطقی که در معرض گاز H2S نشان میدهد که این شرکت های بزرگ ورود نکرده اند.

وی با اشاره به چهار مرحله مدیریت بحران شامل پیش بینی، پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی گفت: کسانی که در حوزه مدیریت بحران حضور دارند باید این موضوع را ملکه ذهن خودشان کنند که هزینه در حوزه پیشگیری سرمایه گذاری است.

وی تصریح کرد: در کشور ما به مدیریت بحران به عنوان مقوله علمی و آکادمیک نگاه نمیشود در حالی که مدیریت بحران یک علم است و امروزه مسئولان امنیتی و انتظامی می‌دانند که زمینه ساز مشکلات امنیتی کشور بحران های مانند مشکلات زیست محیزی، ریزگردها، تنش‌های آبی و برقی، مشکلات کشاورزان و … است و در هر مقطعی که مسایل بحران و زیست محیطی درست مدیریت شود از پیامدهای آن که مسایل اجتماعی و فرهنگی و امنیتی است جلوگیری شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار