معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان:
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: خشکسالی این دوره خوزستان بسیار شدید و خطرناک بوده و بسیار نادر است.
کد خبر: ۵۸۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 10 April 2018

هوشنگ حسونی زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری در خصوص خشکسالی استان خوزستان برای سال جدید با تأکید بر لزوم هوشیاری برای نحوه مصرف آب ادامه داد: نگرانی هایی اعلام شد ولی تصور نمی کردیم در بحث منابع آبی به چنین مرحله ای برسیم. با توجه به سابقه دیرینه ای که در این بخش داریم و انجام کارهای مطالعاتی حقیقتا این دوره را جزو نادرترین دوره می دانم؛ در وضعیت بسیار خطرناک و شدیدی قرار گرفتیم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: متأسفم اعلام کنم که یکی از شدیدترین خشکسالی این قرن را در خوزستان، ایران و منطقه پشت سر می گذاریم؛ در آخرین خشکسالی که ۸۶ بود کاهش ۴۰ درصدی را در سال داشتیم و امسال کاهش ۵۰ درصدی را داریم؛ این وضعیت در استان های مجاوری که برای ما تولید آب دارند (مثل کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و چهارمحال و بختیاری) با کاهش ۶۰ درصدی است.

حسونی زاده تصریح کرد: ۱۰ سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنیم و هرساله میزان بارش ها، آورد رودخانه و روان آب های مصرفی نیز به شدت کاهش پیدا کرده است؛ در کنار این کاهش به دلیل تغییر اقلیم و گازهای گلخانه ای در خوزستان دو درجه افزایش حرارت داشتیم.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با تأکید بر اینکه باید یک بازنگری اساسی در برنامه ها داشته باشیم، گفت: باید در پروژه های توسعه ای، مصرف و حتی بخش کشاورزی که بیشترین مصرف را دارد باید تغییرات اساسی در مصارف و نحوه استفاده از منابع آب داشته باشیم و این تنها وظیفه آب و برق نیست و به فرهنگ سازی نیاز دارد.

حسونی زاده با اعلام این خبر که میزان ورودی به مخازن ۶۵ درصد کاهش داشته است، یادآور شد: در استان خوزستان ۱۴۷ میلیمتر بارندگی داشتیم در حالی که باید ۲۹۱ میلیمتر بر اساس سال نرمال بارندگی می داشتیم. باید ۱۶.۵ میلیارد مترمکعب وارد مخازن می شد در حالی که ۵.۶ میلیارد مترمکعب وارد شده است. از مهر ۹۶ تاکنون با وجود کاهش شدید ورودی ها سعی کردیم وضعیت کشت فعلی را به شکلی مدیریت و تأمین آب کنیم؛ به نظر هم در این زمینه موفق بودیم و نیازهای حوزه کرخه، دز، کارون و قسمت اعظم مارون را تأمین کنیم تا کشت مردم دچار صدمه نشود. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در ادامه بهار که امروز ۲۱ روز از آن گذشته متأسفانه تا اواسط اردیبهشت و اوایل خرداد وضعیت بسیار خشک پیش بینی شده است.

وی با اعلام این خبر که حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب از مخازن مفید سدهای استان خالی است، ادامه داد: امیدوار به بارش ها هستیم تا کمی از این کسری ها جبران شود. در دو هفته گذشته شوری آب در آبادان و خرمشهر به هفت هزار رسید چون در بالادست رعایت سهمیه و مصارف را نکردند و مثل یک سال پرآب واقعا اصراف داشتند؛ کار آنها بلافاصله در کیفیت آب شهرستان آبادان و خرمشهر تأثیر گذاشت.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: بار تمام مشکلات بیکاری، تولید و کار را برعهده منابع آب و تولید شغل در بخش کشاورزی گذاشته اند؛ متأسفانه این واقعیت اکنون در مملکت رخ داده و طی ۳۰ سال اخیر تمام مسائل تولید و اشتغال را به بخش کشاورزی مرتبط و در نهایت آن را به تأمین آب ارتباط دادند. این تفکرات باعث انجام یک سری کارهای مجاز و دریافت مجوز شده و یک سری هم به موازات کارهای غیرمجاز و بدون مجوز انجام می دهند؛ متأسفانه در این حوزه به بخش کارشناسی توجه نشده و امروز میراث دار آن وضعیت هستیم.

معرفی کشت جایگزین

حسونی زاده گفت با یادآوری اینکه با وجود کمبود آب توانستیم با مدیریت صحیح از برخی تنش ها عبور کنیم، ادامه داد: زیاده خواهی و مصرف های بی رویه در بالادست حوزه مارون باعث ایجاد مشکل برای شادگان شد. تعریف کشت جایگزین برعهده جهاد کشاورزی است و باید محصولات جایگزین مثل باقله، کنجد و لوبیا را به کشاورزان معرفی کنند؛ البته در صورت انجام باید نگرانی آنها رفع و جهاد کشاورزی خرید تضمینی محصولات جدید را به مردم وعده دهد.

وی افزود: تأثیرات منفی انتقال آب را به همه مسئولان استان اعلام کردیم ولی تصمیم گیری در این حوزه برعهده مسئولان ملی است؛ تعیین اثرات یکی از وظایف این سازمان هست که آن را انجام دادیم.

حسونی زاده با اشاره به اینکه به وزارت اعلام شده نمی توان کشت برنج را در خوزستان ممنوع اعلام و برای اصفهان آزاد بدانند، گفت: بر سازمان های بالادست اعلام جرم و آنها را دادگاهی کردیم که چرا آب مخازن سدها را خالی نمی کنند تا ما برای شرب از آن استفاده کنیم.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان در خصوص تأمین برق استان گفت: با کارشناسان برق منطقه ای، وزارت نیرو و قائم مقام وزیر نیرو مکاتبات بسیاری داشته و از آذر ماه اطلاع رسانی کردیم که به دلیل خشکسالی امکان تأمین ۱۰۰ درصد برق را نداریم و احتمال ایجاد کمبود در این زمینه وجود دارد.

حسونی زاده با اشاره به اینکه در صورت رعایت برنامه مصرف آب، کار به جیره بندی نمی رسد، ادامه داد: برای کاهش مصرف با توجه به اینکه ۷۵ درصد مصرف در حوزه کشاورزی است اگر راندمان بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند بسیاری از صدمات و آسیب ها کاهش پیدا می کند. باید هرچه سریعتر و با دقت میزان بهره وری آب در بخش کشاورزی را افزایش داد چون در غیر این صورت با مشکلات بسیاری روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه از بارور کردن ابرها نباید به عنوان یک روش برای حل مشکل کم آبی تکیه کرد، عنوان کرد: تحقیقات بارور کردن ابر را کشورهایی انجام دادند که خودشان از آب غنی هستند؛ کشور روسیه مبدع این طرح بوده و در نهایت به کشورهای دچار کم آبی رسید. در استان خوزستان بعد از آب شرب اولویت صنایع برای صنایعی است که در خدمت تولید انرژی و همچنین کشت های دائم کشاورزی هستند. بهترین مصرف کننده ای که خیلی خوب به ما اعتبارات مصارف خود را از قبل هم پرداخت می کند، نیشکر است و از این کاهش مصرف برای آنها خودمان هم قطعا ناراحت هستیم.

حسونی زاده در خصوص آب شرب مسجدسلیمان گفت: یکی از باکیفیت ترین آب ها را در دروازه مسجدسلیمان تأمین کردیم که انتقال و توزیع آن در سطح شهرستان با ما نیست؛ این آب را از سد گدار (مسجدسلیمان) تأمین کردیم و در صورت کمبود آب شرب شهرستان شاید شبکه توزیع آنها مشکل دارد.

وی در ارتباط با احداث حوضچه های میگو و ماهی در خوزستان گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم، به هیچ کسی برای این کار مجوز نداریم و در صورت صحت می توان گفت: این هم یکی دیگر از مصیبت های ما می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار