یک فعال محیط زیست از ارسال نامه توسط 28 تشکل محیط زیستی خوزستان به رییس فراکسیون شفاف‌سازی و مبارزه با فساد مجلس درباره لزوم توقف طرح انتقال آب کوهرنگ 3، خبر داد.
کد خبر: ۵۸۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷ 17 March 2018

هژیر کیانی اظهار کرد: آب را نباید مسأله‌ای استانی و منطقه‌ای، بلکه باید به صورت ملی دید. متأسفانه نمایندگان زیاده‌خواه اصفهانی همچنان در حال مکاتباتی درباره احیای پروژه انتقال آب تونل سوم کوهرنگ هستند.

وی ادامه داد: در این حین نمایندگان محترم خوزستان در مجلس همچنان، مصالح و منافع حوزه انتخابیه خود را همچنان فراتر از مسأله‌ای ملی نظیر رودخانه کارون که هویت تمام اکوسیستم‌های آبی کشور است، می‌دانند.

این فعال محیط زیست با انتقاد از بی‌توجهی نمایندگان خوزستانی به پیشنهادات و دیدگاه‌های سمن‌های محیط زیستی استان افزود: بعضا حتی نمایندگان خوزستان، به تماس‌های ما پاسخ نمی‌دهند و ما شاهد فشارهای نمایندگان اصفهانی برای احیای این پروژه انتقال آب هستیم.

کیانی با اشاره به تبعات جبران‌ناپذیر اجرای پروژه انتقال آب تونل سوم کوهرنگ تصریح کرد: به دلیل بی‌تفاوتی نمایندگان استان به این اقدام نمایندگان اصفهانی در احیای پروژه انتقال آب تونل سوم کوهرنگ و همچنین با توجه به اینکه آقای محمود صادقی نماینده تهران به رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و مبارزه با فساد مجلس شورای اسلامی هستند، 28 سمن محیط زیستی خوزستان در نامه‌ای به آقای صادقی خواستار پیگیری قضایی برای بررسی موضوع تمدید مجوز این پروژه شده‌اند.

متن نامه به شرح زیر است؛

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر محمودصادقی
نماینده محترم و شجاع مردم شریف تهران و رئیس فراکسیون شفاف سازی در مجلس شورای اسلامی ایران
سلام علیکم
احتراما همانگونه که مستحضر می باشید در مورخه 16/12/90 کمیته فنی کارشناسی بررسی گزارش های ارزیابی محیط زیستی، مجوز محیط زیستی پروژه کوهرنگ۳ را در ۲۵ بند تصویب نمود که در بند ۲۱ به صراحت آمده است در صورت عدم رعایت هر یک از شروط مطروحه در مجوز و مفاد ارزیابی محیط زیستی و یا سایر ضوابط، قوانین و مقررات، مجوز محیط زیستی صادره باطل و کن لن یکن تلقی می‌گردد.

لذا با دقت نظر در نامه ۶ مهر ۱۳۹۵ اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهار محال بختیاری خطاب به دادستان محترم کوهرنگ و تعطیلی پروژه مذکور، نه تنها شروط مجوز محیط زیستی را رعایت ننموده، بلکه دامنه تخریب را نیز گسترش داده است.
بر این اساس تمدید دو ساله مجوز محیط زیستی باطل شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور را فاقد وجاهت قانونی می دانیم.

از جنابعالی خواهشمند است نظر به رویکردهای عملگرایانه‌تان در برابر فساد موجود در کشور به ویژه در بخش آب و محیط زیست، و عدم توجه لازم نمایندگان و مسئولان استان خوزستان و چهارمحال بختیاری به موضوع حیاتی آب و طرح های فاقد مجوز محیط زیستی و پیوست اجتماعی که حیات رود بزرگ کارون و حدود ۵ میلیون نفر ساکنین این استان ها را با پیامدهای خسارت باری چون بحران ریزگردها و کوچ و مهاجرت اجباری در اثر حذف حقابه های محیط زیستی روبرو ساخته است و همچنین عدم رعایت تعهدات مجری پروژه یاد شده مطابق سند رسمی به شماره ثبت ۵۰۳۱۸۵ مورخه 1/5/91 و نیز نامه شماره ۹۶۲۸۳۴۲۱ مورخه 14/12/96 نمایندگان محترم مردم شریف اصفهان در مجلس شورای اسلامی خطاب به معاون اول محترم قوه قضاییه و تاکید بر اجرای پروژه مذکور که مجوز محیط زیستی آن باطل شده است، پیگیری های لازم را از طریق قوه محترم قضاییه و جناب آقای اژه ای معاون محترم این قوه در خصوص بررسی موضوع تمدید مجوز پروژه کوهرنگ۳مبذول فرمایید تا چنانچه اصراری بر تداوم اجرای این پروژه (که پیامدهای خطرناکی را متوجه استان های خوزستان و چهارمحال بختیاری می نماید) وجود دارد، با توجه به کاهش شدید نزولات جوی در سال های اخیر، تغییر الگوهای بارش و عدم توانایی رودخانه بزرگ وطن یعنی کارون برای هر نوع بارگذاری جدید، ترتیبی اتخاذ گردد که ارزیابی مجدد و مستقل و علمی مطابق اصل پنجاهم قانون اساسی کشور و سند ملی محیط زیست کشور برای نجات این رود عزیز و امنیت خاطر ساکنین آن صورت گیرد.

با تقدیم شایسته‌ترین احترام
۱-انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان
۲-جمعیت فعالان محیط زیست بهبهان مدیریت
۳- انجمن سبز پایان
۴-انجمن کنکاج (کوهنوردان ناجی کوهستان؛ اب ؛جنگل)
۵-انجمن حامیان طبیعت زاگرس
۶-کمیته محیط زیست حزب ندای ایرانیان،حوزه ایذه
۷-انجمن حامیان محیط زیست منگشت
۸-انجمن مهرورزان طبیعت لالی
۹-انجمن حامیان محیط زیست و حیوانات خوزستان
۱۰-انجمن حامیان طبیعت منگشت
۱۱-انجمن فعالان محیط زیست زاگرس دهدز(پِرک)
۱۲-انجمن محیط زیست طنین سوسن ایذه
۱۳-انجمن دوستداران محیط زیست قلعه تل
۱۴- انجمن مهرورزان زمین و طبیعت پاک خوزستان
۱۵_انجمن حفظ و احیاء دارستان الوار اندیمشک
۱۶- انجمن محیط زیست یاران طبیعت خوزستان
۱۷- انجمن دوستداران دز میانرودان
۱۸-انجمن حیات آبی خوزستان
۱۹- تشکل آینده سازان طبیعت خوزستان
۲۰- انجمن دیده بان دوستداران محیط زیست میجد سلیمان
۲۱-انجمن دیده بان زاگرس اندیمشک
۲۲-انجمن کوهنوردان دزفول
۲۳-انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان
۲۴-انجمن دوستداران طبیعت رامهرمز
۲۵- انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش
26- موسسه رفتگران طبیعت خوزستان
27- انجمن رفتگران طبیعت بهبهان
28- کمپین زاگرس مهربان

رونوشت: مجمع محترم نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی/مجمع محترم نمایندگان استان چهار محال بختیاری در مجلس شورای اسلامی /دادستان محترم استان خوزستان جهت پیگیری و دفاع از حقوق مردم/شورای محترم هماهنگی شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: انتقال آب ، محیط زیست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار