مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان:
مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان با بیان اینکه بر اساس قانون سرانه دانش‌آموزان عشایری سه برابر دانش‌آموزان عادی است، گفت: 16 هزار دانش‌آموز عشایری در 14 منطقه آموزشی در خوزستان مشغول به تحصیل هستند اما یک سال است که سرانه آموزشی این دانش‌آموزان پرداخت نشده است.
کد خبر: ۵۷۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳ 14 March 2018

حمید قنبری اظهار کرد: در حال حاضر 16 هزار دانش‌آموز شامل 14 هزار دانش‌آموز و دو هزار نوآموز پیش‌دبستانی در 14 منطقه عشایری در استان مشغول به تحصیل هستند. 650 مدرسه عشایری در استان وجود دارد و از این تعداد، حدود 350 مدرسه ساختمانی، حدود 88 مدرسه کانکسی و حدود 130 مدرسه چادری هستند. باقی‌مانده مدارس نیز فضاهای استیجاری دارند.

وی افزود: آموزش و پرورش عشایر خوزستان با حدود 400 نفر کمبود نیروی انسانی مواجه بود، اما با تلاش‌هایی که انجام شد، توانستیم حدود 250 نفر را به عنوان نیروی حق‌التدریس در آموزش و پرورش جذب کرده و با این کار تا حدی کمبود نیروی انسانی را در آموزش و پرورش عشایر برطرف کنیم.

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان ادامه داد: البته هنوز با کمبود 150 نفر نیروی انسانی مواجه هستیم که این مقدار را نیز توسط شاغلین به نوعی جبران کرده‌ایم. با استخدام این افراد، در مجموع در حال حاضر حدود یک هزار و 300 نیروی انسانی در آموزش و پرورش عشایر مشغول به فعالیت هستند.

قنبری گفت: با وجود اقداماتی که انجام شده است همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم. یکی از این مشکلات، مساله تامین اعتبار لازم برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان عشایری است. با توجه به اینکه خانواده‌های این دانش‌آموزان اغلب توان مالی پرداخت یا مشارکت در هزینه ایاب و ذهاب را ندارند، باید به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: حدود دو هزار نفر از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم ما، در مناطق عشایری باید با وسیله نقلیه، خود را به مراکز آموزشی برسانند. منابع دولتی نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی این نیاز باشد.

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان با اشاره به فعالیت 15 مرکز شبانه‌روزی عشایری در استان، افزود: تامین اعتبار مراکز شبانه‌روزی برای تامین امکانات رفاهی و غذایی دانش‌آموزان از دیگر نیازهای مهم ما است. امکان مشارکت خانواده‌ها برای تقبل بخشی از اعتبارات وجود ندارد و این مساله ما را با مشکلاتی مواجه کرده است.

قنبری تاکید کرد: عدم پرداخت سرانه دانش‌آموزان، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آموزش و پرورش عشایر است. در صورت پرداخت سرانه دانش‌آموزان می‌توانیم بخشی از نیازهای مدرسه را برای دانش‌آموزان تامین کنیم. این سرانه آموزشی باید توسط وزارت آموزش و پرورش پرداخت شود اما یک سال است که مبلغی به عنوان سرانه به ما پرداخت نشده است. بر اساس قانون، سرانه دانش‌آموز عشایری باید سه برابر یک دانش‌آموز عادی باشد.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان عشایری از همه امکانات غیردولتی محروم هستند. باید تلاش کنیم منابع و امکانات مورد نیاز را برای آن‌ها فراهم کنیم. تاکنون بسیاری از همکاران و مدیران ما، هزینه‌های لازم را از هزینه‌های شخصی خود پرداخت کرده‌اند. آموزش و پرورش خوزستان تاکنون حمایت‌ها و کمک‌های مناسبی داشته است و اگر حمایت آموزش و پرورش استان نبود در حوزه آموزش و پرورش عشایر با مشکلات بیشتری مواجه بودیم.

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان عشایری اغلب به مناطق ییلاقی می‌روند و برای سنجش سلامت دیگر دسترسی چندانی به آن‌ها نداریم، به همین دلیل سنجش سلامت این افراد با مشکلاتی مواجه می‌شود. امسال برای اولین بار در کشور، سنجش سلامت نوآموزان عشایری پیش از نوروز آغاز شده است.

قنبری گفت: در شهریورماه که سنجش سلامت دانش‌آموزان ورودی پایه اول انجام می‌شود، اغلب دانش‌آموزان در اختیار ما نیستند و اکنون سه پایگاه سنجش سلامت، زودتر از موعد فعال شده‌اند. با این کار توانستیم حدود دو هزار نوآموز یعنی تقریبا 100 درصد نوآموزان عشایری را جذب کنیم. برای سنجش این نوآموزان نیز حدود 250 مربی حق‌التدریس به کار گرفته شده‌اند.

وی ادامه داد: این دانش‌آموزان از ابعاد مختلف مورد سنجش قرار می‌گیرند تا نوآموزان دارای اختلالات یادگیری یا نوآموزان با نیازهای ویژه و ... به مراکز درمانی مربوطه اعزام شوند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار