استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان گفت: خوزستان در زمینه بیمارستان‌ها واقعا از کمبود جدی رنج می‌برد. بیمارستان‌های خوزستان فرسوده هستند و دیگر توان تحمل بار فعلی را ندارند و در این زمینه اهتمام جدی وزارت بهداشت را خواستاریم.
کد خبر: ۵۷۷۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰ 12 March 2018

غلامرضا شریعتی در نخستین مجمع سلامت خوزستان که دیروز (یکشنبه 20 اسفندماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: تحقق سلامت مستلزم محیط سالم، بسترهای مناسب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی است. بدون تردید سلامت و توسعه دارای ارتباطی تنگاتنگ با هم هستند. آنچه قادر است تهدیدهای امروزه ناشی از توسعه نیافتگی را کنترل و برنامه‌های توسعه را به طور پایدار اجرا کند، اولویت‌بخشی به سلامت انسان در کلیه بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی است.

وی با بیان اینکه سلامت یک حق شهروندی، هدفی اجتماعی و اولویت اصلی کشور است، افزود: این مهم در منشور حقوق شهروندی به صراحت قید شده است و دولت با اجرای طرح تحول نظام سلامت، خود را متعهد به احقاق این حق مسلم شهروندی کرد. مشارکت مردم و دولت در تامین سلامت عمومی لازم و ملزم یکدیگر هستند. این همراهی توامان به عنوان عاملی دوسویه موجب نتیجه‌گیری مضاعف خواهد شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بر شاخص سلامت اثرگذار هستند و می‌توانند سلامت را تامین یا دچار اخلال کنند. پذیرش مسئولیت اجتماعی بخش سلامت در همه بخش‌ها توسط دولتمردان و شهروندان خواسته اصلی ما است. همگرایی، خرد جمعی و تعهد نسبت به اهداف، ما را در دستیابی به اهداف تعالی جامعه به ویژه در حوزه سلامت یاری می‌کند.

شریعتی عنوان کرد: در پارادایم‌های جدید توسعه به سلامت انسان و محیط به صورت توامان توجه شده است. این مهم با مشارکت مردم و سازمان‌های غیردولتی تحقق خواهد یافت. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی و ارتقای کیفی آن بیشترین نقش را در رشد و توسعه اقتصادی کشور دارا است. پرداختن به سلامت نیروی انسانی از راه‌های افزایش و توسعه سرمایه نیروی انسانی است.

وی بیان کرد: امروزه سهم هزینه‌ها و مخارج بهداشت و درمان از تولید ناخالص ملی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع است. رقم این شاخص در ایران پنج درصد، در کشورهای اوپک سه درصد و در کشورهای توسعه‌یافته حداقل 9 درصد است. بنابراین نگاه صرفا اقتصادی و هزینه‌ای به بخش سلامت باید اصلاح شود و سلامت به عنوان محورهای اصلی توسعه مانند سوادآموزی در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود.

استاندار خوزستان گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت موجب رفاه بیشتر برای شهروندان خواهد شد. سلامت در تمام ابعاد آن شامل سلامت جسمی، سلامت روحی و سلامت اجتماعی باید هدف برنامه‌ریزی‌ها قرار بگیرد. در بحث سلامت توجه ویژه به حقوق شهروندی به ویژه در بخش خدمات شهری مانند آب شرب سالم و دفع اصولی فاضلاب، برنامه‌ریزی جهت رفع مشکل آلودگی هوا خصوصا ریزگردها و آلاینده‌های شهری و توجه جدی به توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی مناطق حاشیه ای و کم‌برخوردار استان با محوریت سلامت اولویت‌های حوزه کاری استانداری خوزستان هستند.

شریعتی ادامه داد: همچنین اتخاذ سیاست تقویت زیرساخت‌های بهداشت و درمان در خوزستان، برنامه‌ریزی دقیق و مدون در جهت تشکیل شورای سلامت و امنیت غذایی استان و شهرستان‌ها، اتخاذ سیاست تهیه پیوست سلامت در تمام طرح‌های اجرایی، بهسازی تصفیه خانه‌ها و رعایت اصول پدافند غیرعامل در موارد بحرانی، تقویت سمن‌های حوزه سلامت، تدوین برنامه عملیاتی جهت کاهش ناامنی غذایی در استان، احداث مراکز درمانی تخصصی نظیر مرکز جامع سرطان، پیگیری تامین حق‌آبه تالاب‌ها و طرح‌های تثبیت خاک از دیگر اولویت‌ها و برنامه‌های ما است.

وی در ادامه با اشاره به توجه ویژه دولت به بحث آب شرب سالم و بهداشتی خوزستان، اظهار کرد: پروژه آبرسانی غدیر که از سال 87 شروع شد و هنوز اجرای عملیات آن ادامه دارد بزرگترین پروژه آبرسانی تاریخ کشور است. از سال 87 تا سال 95، دولت هزار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داد. در سال 95 نیز از 75 میلیارد اعتبار پیش‌بینی شده 66 میلیارد تومان آن تأمین شد و با توجه به عظیم بودن این پروژه با پیگیری‌های صورت گرفته برای سال 96 نیز یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار توسط دولت به پروژه آبرسانی غدیر تخصیص داده شد.

استاندار خوزستان افزود: تاکنون از این رقم هزار میلیارد تومان آن در اختیار دستگاه‌های متولی در خوزستان گذاشته شده است که بیش از 600 میلیارد تومان آن هزینه شده است. ما نگران هستیم که پیمانکار پروژه نتواند متناسب با اعتبارات تخصیص یافته، کار را به پیش ببرد. البته دولت عزم خود را جزم کرده که بحث آب شرب و دفع اصولی و بهداشتی فاضلاب خوزستان را ساماندهی و طی یک پروسه سه تا چهار ساله، اصلاح و آن را به سطح ثبات و پایداری برساند. پروژه آبرسانی غدیر برای آبرسانی به 25 شهر و 1029 روستای خوستان تعریف شده است.

شریعتی افزود: تأکید و اصرار داریم که در سال 97، آب شهرهای اهواز، شادگان، دشت آزادگان، آبادان و خرمشهر با اجرای طرح آبرسانی غدیر تماما از رودخانه کارون تأمین شود. در حال حاضر، 45 درصد از آب مورد نیاز این شهرها از رودخانه کرخه و 55 درصد دیگر از رودخانه کارون تأمین می‌شود و با توجه به آلودگی‌های زیاد رودخانه کارون در مقطع اهواز، امیدواریم در سال 97 بتوانیم آب این شهرها را تماما از رودخانه کرخه تأمین کنیم که آبی سالم‌تر، بهداشتی‌تر و با میزان ای سی کمتری است.

وی با بیان اینکه هدف نهایی پروژه آبرسانی غدیر، تأمین آب شرب تعدادی از شهرهای استان خوزستان از آب پشت سد دز است، تصریح کرد: آب پشت سد دز، بهترین آب ایران با ای سی 1400 میکروگرم بر موس است. امیدوارم با اقدامات انجام گرفته، در سال 97 تأمین آب این شهرها از رودخانه کرخه و طی سه تا چهار سال نیز از رودخانه دز صورت بگیرد.

استاندار خوزستان با اشاره به پروژه‌های آبرسانی در حال اجرا در سطح استان عنوان کرد: پروژه آبرسانی به شمال شهر خوزستان شامل شهرهای ایذه، باغملک، قلعه تل، صیدون و حدود 480 روستا، مراحل اداری خود را طی می‌کنند و ان‌شاءالله عملیات اجرایی این پروژه با 406 میلیون دلار اعتبار درفروردین ماه 97 آغاز می شود. همچنین پروژه آبرسانی به جنوب شرق خوزستان شامل شهرهای هندیجان، امیدیه، رامشیر، بهبهان و آغاجاری نیز با 680 میلیون دلار اعتبار در شورای عالی اقتصادی به تصویب رسید.

شریعتی با بیان اینکه اعتبار بخش فاضلاب خوزستان در سال 96 نسبت به سال 95، افزایش شش برابری داشته است، گفت: دولت به بخش سلامت خوزستان نیز اهتمامی جدی دارد و خود را ملزم به ایجاد زیرساختها در بخشهای مختلف به ویژه حوزه سلامت خوزستان کرده است. در بحث ریزگردها که دغدغه مردم خوزستان است و موجب اعتماد کم مردم شده و البته حق را به مردم می دهیم، عملیات مهار به طور جدی از سال 95 شروع شده است و برای ادامه این عملیات‌ها در سال 97، 100 میلیون دلار تخصیص می‌دهند. اخیرا تصمیم گرفته ایم که برای مهار ریزگردها از مشاورین مجرب جهانی استفاده کنیم.

وی به اختصاص 50 میلیون دلار اعتبار برای تثبیت وضعیت برق خوزستان از محل صندوق توسعه ملی برای سال 97 اشاره و بیان کرد: با وجود بیمارستانهای احداث شده در خوزستان، متاسفانه در این زمینه با کمبود جدی مواجه هستیم. که مورد رضایت مردم نیست. مردم از ما انتظار دارند. با وجود تلاشهای بسیار زیاد دانشگاه های علوم پزشکی استان، احداث بیمارستان به انجام خدمات بهتر درمانی از عهده دانشگاه خارج است و دولت و وزارت بهداشت باید در این زمینه اهتمام کنند.

استاندار خوزستان ادامه داد: بیمارستان یک هزار یا دو هزار تختوابی اهواز، سالها است که بلاتکلیف مانده، البته در حال حاضر در شورای عالی اقتصاد مطرح شده است. با توجه به اینکه زیرساختهای بیمارستانهای خوزستان آسیبهای جدی دیده اند و به ویژه در زمان جنگ، همین بیمارستانها مجروحان جنگی را مدیریت می کردند، بیمارستانها واقعا فرسوده اند و توان تحمل بار فعلی را ندارند، انتظار داریم که توجه جدی به احداث بیمارستانهای جدید و یا تجهیز بیمارستانهای فعلی خوزستان شود. تا جایی که یادم می آید، در زمان جنگ تنها یک بیمارستان در اهواز افتتاح شد و برای نمونه شهر ایذه هم واقعا به بیمارستان جدید نیاز دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار