رییس میراث فرهنگی دزفول با انتقاد از شهرداری این شهرستان در مواجهه با آثار و بناهای تاریخی از رفع پلمب موزه آب دزفول خبر داد.
کد خبر: ۵۷۷۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰ 11 March 2018

حجت‌الله آریایی در خصوص تاریخچه سازه‌های آبی دزفول اظهار کرد: سازه‌های آبی دزفول مربوط به دوره ساسانی هستند که در دوره‌های مختلف تاریخ مانند دوره‌های دیلمیان، صفویه و قاجاریه مرمت شده‌اند و در دوره پهلوی اول با پیدایش برق و نفت از حالت آسیاب خارج شدند و به مرور کارایی خودشان را از دست دادند. همچنین در سال‌های جنگ و موشکباران دزفول این سازه‌ها دچار آسیب‌هایی شدند که در همان سال‌ها مورد مرمت قرار گرفتند تا این که در سال‌های اخیر با هزینه و امکانات میراث فرهنگی دزفول برای حدود 2 سال به موزه آب تبدیل شدند.

وی با اشاره به این که در ابتدا قرار بر این بود که این سازه‌ها کاربری به جز موزه نداشته باشند درباره علت پلمب شدن این موزه گفت: متاسفانه شهرداری وقت کاربری این بنا را از موزه به سفره‌خانه تغییر داده بود و این با نفس چیزی که از ابتدا برای این سازه‌ها در نظر گرفته بودیم مغایرت داشت زیرا پیمانکاری که شهرداری طی قراردادی این محل را به او اجاره داده بود موزه آب دزفول را تبدیل به رستوران و سفره‌خانه کرد. همچنین بدون مجوز و بدون نظر و صلاحدید کارشناس ‌میراث اقدام به دیوارچینی با بلوک در محوطه باستانی موزه کرده بود.

رییس میراث فرهنگی دزفول با بیان این که این موزه تغییر کاربری داده شده با حکمی از دادستانی پلمب شده بود افزود: بعد از 24 ساعت با فشار از جانب شهرداری این مکان دوباره بازگشایی شد.

آریایی ادامه داد: ما برای درآمدزایی خواهان اشتغال هستیم اما به چه قیمتی؟ ما نباید سازه‌های خود را به بهانه ایجاد اشتغال نابود کنیم. ما خواهان معرفی بناها و سازه‌ها و بافت باستانی شهر خود هستیم اما نه به بهای نابودی این بافت.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار