انتقاد یک فعال محیط زیست:
یک فعال محیط زیست با انتقاد از حضور گسترده دام به ویژه گاومیش‌ها در پارک‌های ساحلی اهواز گفت: این یک رنج است و نمی‌دانم چرا در برخورد با این معضل کوتاهی می‌شود.
کد خبر: ۵۷۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳ 07 March 2018

 

چرا در برخورد با معضل پرسه گاومیش‌ها در پارک‌های اهواز کوتاهی می‌شود

شهرام دهکردی اظهار کرد: از بدو پیدایش تمدن شهرنشینی تاکنون، توجه به نمای بصری شهر و حریم شهری جزء قوانین اصلی مدیریت شهری بوده است. از زمان توسعه شهرنشینی حقی به نام "حقوق شهروندی" برای اهالی شهرها به وجود آمد که بر اساس آن شهروندان از حقوق قانونی برخوردار و متولیان شهر موظف به رعایت این حقوق و تأمین امکانات مناسب برای تحقق آن هستند. از جمله این حقوق فراهم آوردن شرایط بهداشت شهر و محیط زیست است.

‌وی ادامه داد: شهر اهواز با جمعیت بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر به عنوان یکی از کلان‌شهرهای کشور درگیر مشکلات زیست محیطی و بهداشتی است که شایسته آن نیست. شاید همه تنها مشکل شهر اهواز را منحصر به ریزگردها و آلودگی هوا بدانند اما هرچند ریزگردها بزرگ‌ترین مشکل اهواز است اما تنها مشکل شهر نیست.

مدیرعامل انجمن مهرورزان زمین پاک با بیان این‌که گردشی کوتاه در اهواز کافی است تا بتوان متوجه دیگر مشکلات و معضلات بزرگ شهر شد، تصریح کرد: در برخی مناطق شهر اهواز افرادی هستند که امورات روزمره و معیشتی خود را با پرورش دام می‌‌گذرانند. در حالی‌که این سبک زندگی در شهر جایی ندارد و موجب اختلال در نظم شهری می‌شود.

دهکردی ادامه داد: هدایت گاومیش‌ها به پارک‌های ساحلی اهواز کار هر روزه این دامداران است. چرای دام از جمله گاومیش و گوسفند در برخی مناطق شهر اهواز موجب به مخاطره افتادن بهداشت محیط و نابودی فضای سبز شده است. پیش از این، حضور گاومیش‌ها در شهر تنها محدود به پارک ربیع می‌شد و به گستردگی زمان کنونی نبود.

وی افزود: در حال حاضر در دیگر پارک‌های ساحلی کارون از جمله حد فاصل بین پل سوم و پل نهم شاهد حضور وسیع گاومیش‌ها هستیم. از بین رفتن تدریجی فضای سبز شهری به مرور زمان کمترین خسارتی است که این دامداران به شهر اهواز وارد می‌کنند. وجود فضله حیوانی انباشته‌شده در سطح خیابان‌ها و فضای سبز پارک‌ها و تعفنی که به وجود می‌آید و مداخله در عبور و مرور وسایل نقلیه از دیگر خساراتی است که به دلیل وجود این گاومیش‌ها در سطح شهر اتفاق می‌افتد و حقوق شهروندی را به مخاطره می‌اندازد.

این فعال محیط زیست عنوان کرد: سرانه فضای سبز در این شهر به گفته معاون عمرانی استانداری خوزستان در حدود 8 مترمربع است که این رقم با استاندارد جهانی آن که حدود 14 مترمربع است فاصله بسیار دارد. همچنین این عدد با توجه به وقوع پدیده گرد و غبار، مسائل آلایندگی صنایع، بحث گرما و ... در استان بسیار پائین است.

دهکردی ادامه داد: بدون تردید وجود چنین معضلاتی در شهر اهواز علاوه بر اختلال در نظم شهری و خدشه‌دار شدن زیبایی بصری شهر، موجب هدر رفت اموال دولتی و خسارت به بیت‌المال است. شهرداری باید هر چه سریعتر با این پدیده مقابله کند و با متخلفان برخورد قانونی کند. خسارت ناشی از چرای گاومیش‌ها در فضای سبز اهواز در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از مناطق شهری همچنان با معضل کمبود فضای سبز مواجه‌ هستند و از بین رفتن همین فضای سبز باقیمانده به هیچ وجه جایز نیست.

وی با بیان اینکه چرای گاومیش‌ها در پارک‌های ساحلی اهواز یک رنج است، گفت: بر اساس بند 20 ماده 55 و ماده 100 قانون شهرداری‌ها و همچنین ماده 688 قانون مجازات اسلامی نگهداری دام در شهر ممنوع است و این کار غیرقانونی محسوب می‌شود و مقابله با دامدارانی که دام‌هایشان را در سطح شهر می‌چرانند بر عهده شهرداری و شبکه بهداشت شهر است.

مدیرعامل انجمن مهرورزان زمین پاک افزود: نمی‌دانم در شرایطی که پدیده ریزگردها و دیگر معضلات زیست محیطی ضرورت توسعه فضای سبز و حفظ محیط زیست را بیش از پیش کرده است، چرا در برخورد با معضل چرای دام در فضای سبز اهواز کوتاهی می‌شود و حتی همین فضای سبز ناچیز موجود هم حفظ نمی‌شود.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار