استاندار خوزستان:
تداوم این روند منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت می‌شود با این وجود این مسائل قبلا هم در دنیا بوده و مدیریت شده است و در برخی کشورها توانسته اند با بهره وری در مصرف آب مشکلات را مدیریت نمایند
کد خبر: ۵۷۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ 07 March 2018

دکتر غلامرضا شریعتی 15 اسفندماه در حاشیه بازدید از زهاب‌های نیشکر در اطراف شهرستان خرمشهر با اشاره به بحران گرمایش جهانی و خشکسالی اظهار کرد: همانطور که مطلع هستید دنیا با بحران آب، گرمایش جهانی و مسائل زیست محیطی مواجه است و کشور ما و استان خوزستان هم از این مساله مستثناء نیست همچنان ‌که آورد آب رودخانه‌های استان از ۳۰ میلیارد مترمکعب در سال به ۱۶ میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی افزود: تداوم این روند منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت می‌شود با این وجود این مسائل قبلا هم در دنیا بوده و مدیریت شده است و در برخی کشورها توانسته‌اند با بهره‌وری در مصرف آب مشکلات را مدیریت کنند به طوری که بدون این‌که سطح زیر کشت را کاهش دهند موفق شده‌اند تولید را افزایش داده و مصرف آب را به صورت بهینه‌تری مدیریت کنند.

شریعتی با اشاره به زهاب‌های صنعت نیشکر که در زمین‌های خوزستان بدون بهره‌وری چندانی رها می‌شوند، خاطرنشان کرد: ما زهاب‌های زیادی داریم که از طرح‌های مختلف کشاورزی به ویژه توسعه نیشکر به تالاب‌های ایجاد شده هدایت می‌شوند و هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود. در صورتی که خروجی EC این آب‌ها به نحوی است که می‌توان با آن‌ها کشت مجدد و ایجاد اشتغال داشته باشیم اما متاسفانه این کار انجام نشده و خرمشهر و برخی دیگر از شهرها به دلیل جمع شدن این زهاب‌ها در معرض آسیب است.

استاندار خوزستان با تشریح برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای استفاده بهینه از زهاب‌های نیشکر عنوان کرد: طرحی ارائه شده تا استفاده بهینه‌ای از این زهاب‌ها شود و بتوانیم از این آب‌ها برای بالا بردن تولید و ایجاد خودکفایی و بالابردن بهره‌وری در حوزه آب بهره‌برداری کنیم.

شریعتی ادامه داد: در همین راستا جلساتی تشکیل شد و موافقت‌های اولیه میان دستگاه‌های ذیربط به دست آمد و قرار شد متولی کار شرکت توسعه نیشکر باشد و دانشگاه شهید چمران اهواز برای اجرای این طرح تا 3 ماه آینده مطالعه‌ای انجام دهد و امیدواریم در پایان اردیبهشت‌ماه این مطالعه به پایان برسد و پس از نقد و بررسی و نهایی شدن آن عملیات اجرایی طرح را شروع کنیم.

استاندار خوزستان با بیان این‌که این طرح در کانون شماره دو ریزگردها اجرا خواهد شد، تصریح کرد: در این منطقه حدوداً ۳۵ هزار هکتار کانون‌های ریزگرد هستند و زهاب‌های نیشکر با میزان EC چهار تا 7 هزار میکروموس از نزدیکی آن‌ها گذر می‌کند و در واقع با انجام این طرح می‌توانیم هم کانون‌های ریزگرد را مهار کرده و تبدیل به کانون تولید و اشتغال کنیم و هم از این زهاب‌های نیشکر استفاده بهینه شود.

شریعتی در پایان با ابراز امیدواری برای اجرای این طرح به صورت پایلوت در کشور خاطرنشان کرد: در عین حال برنامه داریم بازنگری اساسی در حوزه‌های کشاورزی، محیط زیست، آب و مدیریت منابع طبیعی استان داشته باشیم و این کار با همکاری دانشگاه‌های بزرگ و صاحب تجربه در دنیا انجام می‌شود و طبق یک نقشه راه بخش کشاورزی و آب و پساب و منابع طبیعی و محیط زیست به صورت بهینه اداره خواهند شد تا استان خوزستان از شرایطی که در ۱۵ سال اخیر در آن قرار گرفته است خارج شود و آسیب‌ها و دستکاری‌های بشر در محیط زیست استان خوزستان را جبران کنیم.

به گزارش "تابناک" خوزستان دارای 7 کانون فعال ریزگرد با مساحت 350 هزار هکتار است که در نتیجه خشکسالی‌های طولانی مدت و دستکاری‌های صورت گرفته در طبیعت ایجاد شده‌اند و در طول 14 سال گذشته بروز طوفان‌های گرد و غبار جزو مهمترین چالش‌های زیست محیطی این استان بوده است.

با مصوبه دولت در فروردین سال 96 برای خوزستان قرار شده است این کانون‌ها در برنامه زمانبندی شده 5 ساله مهار شوند و در گام نخست 42 هزار هکتار از کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد در خوزستان تا پایان امسال تحت پوشش عملیات مختلف مهار ریزگرد مانند نهالکاری، مرطوب سازی اراضی و مالچ پاشی قرار می‌گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار