عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: ریزگردها آثار مخرب و نگران‌کننده‌ای بر انسان دارند و به شکلی بی‌سابقه ای باعث افزایش افسردگی و اضطراب در بین خوزستان ها شده است.
کد خبر: ۵۶۹۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱ 23 February 2018

 

ریزگردها میزان افسردگی در خوزستان را چند برابر کرده است

علیرضا سرکاکی عصر امروز در حاشیه همایش مغز و شناخت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دوران هشت‌ساله جنگ تحمیلی استرس زیادی به مردم خوزستان وارد شد و در این شرایط اصلاً امکان یادگیری برای دانش آموزان و دانشجویان ما وجود نداشت و آنها تحت تأثیر منفی جنگ قرار گرفتند.

وی افزود: گرمای شدید و بی‌سابقه در تابستان و خشک‌سالی هم آثار منفی خاص خود را بر سطح یادگیری در جمعیت دانش آموزان و دانشجویان خوزستان داشته‌اند و اینها مشکلاتی نیستند که یک‌شبه حل شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: گرمای شدید و طاقت‌فرسای خوزستان و استرس‌های ناشی از آن بر عملکرد مغز، قلب، عروق و کلیه تأثیر منفی می‌گذارد.

سرکاکی گفت: پارسال به خاطر ریزگردها و قطعی برق مدارس خوزستان به طور میانگین دو روز تعطیل بود و این روی یادگیری دانش آموزان تأثیر منفی گذاشت.

وی ادامه داد: طوفان‌های ریزگرد در استان ما ماهانه حداقل دو بار اتفاق می‌افتد و اثرات نامطلوبی بر مغز، عملکردهای آن و سیستم قلب و عروق انسان می‌گذارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: در تحقیقات محققان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تأثیر منفی و مخرب ریزگردها بر قلب و عروق انسان کاملاً مشخص شده است.

سرکاکی اضافه کرد: در کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی که هفته قبل در چابهار برگزار شد؛ سمپوزیوم تأثیر ریزگردها بر سیستم‌های بیولوژیک بدن توسط ما ایجاد شد.

وی عنوان کرد: تیم تحقیقاتی ما، تأثیر ریزگردها را بر یادگیری، حافظه، افسردگی و اضطراب و فعالیت‌های حرکتی مطالعه کردیم.

به گفته عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، ریزگردها به راحتی سد خونی و مغزی را تخریب و از این طریق وارد مغز می‌شوند و در آنجا التهاب و استرس اکسیداتیو ایجاد و یادگیری و شناخت را به طور کامل مختل می‌کنند.

سرکاکی در پایان یادآور شد: طبق تحقیقات من و همکارانم، ریزگردها آثار مخرب و نگران‌کننده‌ای دارد و به شکلی بی‌سابقه باعث افسردگی و اضطراب در خوزستان شده است.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار