مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:
مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: نمایندگان مجلس سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت را طبق لایحه 20 هوای پاک ممنوع و تخلف قانونی اعلام کردند.
کد خبر: ۵۶۹۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۷ 21 February 2018

علی کُرد امشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، بابیان اینکه برخی کشاورزان با پایان یافتن فصل برداشت مزارع گندم اقدام به سوزاندن کاه و کلش مزرعه خود می‌کنند، اظهار کرد: این کار سبب نابودی میلیون‌ها موجود زنده در خاک شده و منجر به فقیر شدن خاک زراعی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول کشاورزی، سنت نادرست و غیرعلمی است که هنوز هم در بین برخی کشاورزان مرسوم است، گفت: این موضوع علاوه بر آسیب رساندن به خاک و از بین بردن مواد آلی آن سبب آلوده کردن هوا نیز می‌شود.

مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خسارت بر خاک و کاهش کیفیت و عملکرد محصول کشاورزی در فصل بعد زراعی، کاهش میزان نفوذپذیری آب در خاک، کاهش فعالیت میکروارگانیسم‌ها، کاهش مواد آلی خاک، تبخیر سریع رطوبت موجود در خاک و افزایش فرسایش آبی و بادی خاک را از دیگر معایب و مضرات آتش زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی برشمرد.

کُرد بابیان اینکه برای تشکیل هر سانتیمتر خاک زراعی حدود 300 تا 500 سال زمان لازم است، بیان کرد: هر مزرعه یک اکوسیستم زراعی است که در آن چرخه‌های زیستی برقرار است و آتش سبب نابودی موجودات ذره‌بینی و مواد آلی خاک می‌شود.

وی عنوان کرد: حفظ بقایای محصول کشاورزی پس از برداشت سبب حفاظت خاک و افزایش بهره‌وری آب می‌شود.

مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: نمایندگان مجلس نیز سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت را طبق لایحه 20 هوای پاک ممنوع و تخلف قانونی اعلام کردند.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار