مدیرکل دامپزشکی خوزستان:
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: تاکنون هیچ موردی از آنفولانزای پرندگان در خوزستان گزارش نشده است.
کد خبر: ۵۶۸۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰ 21 February 2018

مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: از دام‌های زنده و تلف‌شده نمونه اخذشده تاکنون گزارشی از آنفولانزای پرندگان فوق حاد وجود نداشته است.

وی افزود: در صورت اینکه اولین مورد گزارش شود، دامپزشکی اولین دستگاه مرجعی خواهد بود که هم‌زمان با اقدام مناسب، موضوع را به اطلاع مردم خواهد رساند و نسبت به کارهایی که نیاز است انجام شود، اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان به اقدام انجام‌شده در رابطه با بررسی ابتلای پرندگان در خوزستان به این بیماری اشاره کرد و گفت: پایش‌هایی در سطح وسیع در استان که شامل انجام کارهای آزمایشگاهی و اجرایی و ستادی است، به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام است اما تا الآن موردی از وجود تلفات وجود نداشته است.

وی همکاری مردم را لازمه کاهش ریسک شیوع بیماری در استان دانست و عنوان کرد: عمده موارد مشاهده‌شده بیماری آنفولانزای پرندگان در طیور بومی است و بر همین اساس از کسانی که در شهر و یا روستا مرغ و خروس نگه‌داری می‌کنند، درخواست می‌شود طیور جدید خریداری نکنند و حتماً طیور خود را در محوطه محصورشده، بسته و دارای فنس نگه‌داری کنند.

کنارکوهی اظهار کرد: علائم بیماری آنفولانزای پرندگان با دیگر بیماری‌های طیور تفاوت زیادی نمی‌کند، ولی سیاهی ریش، تاج و پا، کسل شدن حیوان، تلفات زیاد بدون علائم و هرگونه تلفات غیرعادی می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به این بیماری باشد که از مردم درخواست می‌شود موارد را به دامپزشکی برای بررسی بیشتر ارجاع دهند که این موضوع به‌صورت ویژه باید در روستاها مدنظر قرار بگیرند.

وی افزود: اداره محیط‌زیست هم از موضوع اطلاع دارد و به‌محض اینکه تلفات غیرعادی و بیش‌ازحد مشاهده کند، طی ارتباط موجود میان دامپزشکی و محیط‌زیست، سریع اطلاع‌رسانی کرده و کارشناسان دامپزشکی برای بررسی حضور پیدا می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در حال حاضر نیاز به نگرانی نیست، اما آنفولانزا مخصوصاً تیره‌های متعددش سریع الانتشار است و برای به حداقل رساندن احتمال ابتلا به بیماری، هم استانی‌ها باید از مصرف هرگونه دام زنده، هرگونه مرغ سفید عرضه‌شده در کنار خیابان و تماس با هرگونه پرنده شکاری زنده و کشته‌شده پرهیز کنند.

وی افزود: مردم تخم‌مرغ و مرغ را از اماکن مجاز و دارای پروانه باوجود برچسب روی پاکت مرغ که مورد تائید دامپزشکی است، مصرف کنند و مطمئن باشند دام و یا فرآورده‌ای که نشانی از دام‌پزشکی دارد، مورد تائید دامپزشکی است و کارهای بهداشتی زیادی روی آن انجام‌گرفته و می‌توانند با اطمینان استفاده کنند و به‌هیچ‌وجه گول افراد شیادی که به اسم ارزان‌تر بودن، سالم‌تر بودن یا اورگانیک‌تر بودن با گفتن حرف‌های عوام‌فریبانه قصد عرضه محصول ناسالم خود دارند را نخورند.

کنارکوهی عنوان کرد: مردم از تهیه دام‌ و طیور برای بازی کودکان بپرهیزند و گوشت‌ها را فقط از قصابی و سوپرمارکت‌هایی که دارای نشان و برچسب است، تهیه کنند و اگر مشکلی مشاهده کردند به دامپزشکی‌های سراسر استان برای برخورد و پیگیری اطلاع دهند.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار