اشتغال مساله روز کشور و دولت است که طی چند سال اخیر در راستای تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب نسبت به این مهم و ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، دولت تدبیر و امید بطور جدی و مستمر پیگیر کاهش بیکاری و اشتغالزایی برای جوانان بوده است.
کد خبر: ۵۶۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲ 20 February 2018

به گزارش تابناک : دولت با در نظر گرفتن سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اختصاص منابع مالی از محل برنامه های کلان با اجرای طرحهای مختلف و ابلاغ دستورالعملها تلاش کرده معادله اشتغال را در کشور حل کند. 
در این میان خراسان رضوی به لحاظ برخورداری از مزیتهای اقتصادی و فرهنگی در شرق کشور بی نظیر است و بر همین اساس میزان بیکاری هفت یا هشت درصد برازنده این استان پرظرفیت نیست. 

* مزیتهای اشتغالزا 
خراسان رضوی به لحاظ جمعیت 6.5 میلیون نفری در قالب 28 شهرستان و نیز وسعت جزو استان‌های مهم و پهناور کشور به شمار می ‌رود و با اقتصادی قوی دارای ظرفیتهای فراوان در حوزه‌ های گردشگری، صنعت، معدن، خدمات و کشاورزی است. 
وجود مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) در کنار آثار تاریخی و آرامگاه شاعران و نام آوران ایران، مشهد و خراسان رضوی را به قطب گردشگری به ویژه در حوزه گردشگری مذهبی تبدیل کرده و فرصت قابل توجهی را برای اشتغال به منظور پذیرایی از 27 میلیون زائر سالانه ایجاد کرده است. 
وجود معادن غنی سنگ آهن و 46 ماده معدنی دیگر، اجرای 9 طرح فولادی، شش هزار واحد فعال صنعتی، تولید محصولات باغی و زراعی راهبردی مانند زعفران و پسته از جمله مزیتهای اقتصادی خراسان رضوی هستند. 
خراسان رضوی با دو کشور افغانستان و ترکمنستان مرز مشترک دارد و دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه است. قرار گرفتن این استان در کریدور شمال، جنوب و شرق، غرب، مزیت ترانزیت، دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه و وجود دو منطقه ویژه اقتصادی در جوار مرز از دیگر زمینه های توسعه و جذب سرمایه گذار در این استان است. 
هم اینک خراسان رضوی به 90 کشور کالا صادر می کند و با بسیاری از کشورها تبادل علمی و تجاری دارد. همه اینها از مزیتهای اقتصادی و اشتغالزا برای این استان هستند که با بهره گیری مناسب از آن می توان فرصتهای فراوان اشتغال ایجاد کرد. 

* 240 هزار بیکار 
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: طبق آخرین آمارگیری فصلی در تابستان امسال تعداد بیکاران در این استان 240 هزار و 40 نفر بودند که معادل 7.6 درصد بیکاران در سطح کشور است. 
مجید نعیمی افزود: تابستان امسال میزان مشارکت اقتصادی خراسان رضوی 45.1 درصد و بیکاری آن 10.1 درصد بود. این دو شاخص نسبت به دوره مشابه پارسال به ترتیب 2.7 درصد افزایش و 2.4 درصد کاهش داشته اند. 
وی ادامه داد: در آخرین آمارگیری فصلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی مربوط به تابستان امسال 2 میلیون و 376 هزار و 634 نفر در خراسان رضوی در سن کار و دارای قابلیت مشارکت اقتصادی هستند. از این تعداد 2 میلیون و 136 هزار و 594 نفر شاغل بوده اند. 
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: جمعیت بیکاران طی تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال حدود 38 هزار و 841 نفر کاهش یافته بطوری که خراسان رضوی در رتبه پنجم این شاخص در بین استانهای کشور قرار دارد. 
وی افزود: همچنین طی این دوره 184 هزار و 428 نفر به شاغلان در استان اضافه شده اند که این تعداد معادل 23.2 درصد شاغلان افزوده شده کل کشور است. در این مدت خراسان رضوی در میان استانهای کشور در رتبه نخست افزایش تعداد شاغلان قرار گرفته است. 
نعیمی ادامه داد: بر اساس این آمارگیری 21.5 درصد شاغلان خراسان رضوی در بخش کشاورزی، 31.3 درصد در بخش صنعت و 47.2 درصد در بخش خدمات مشغول کار بوده اند. 

* 81 هزار و 130 اشتغال جدید 
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سهم این استان از جمعیت و وسعت کشور هشت درصد، از بودجه های کشور 6 درصد اما در ایجاد اشتغال جدید 23 درصد است. 
علی رسولیان افزود: براساس اسناد بالادستی، برنامه ششم توسعه استان تنظیم شد و در این هدفگذاری رسیدن به میزان بیکاری هفت درصد در پایان برنامه مبنای عمل قرار گرفت. برای رسیدن به این میزان در پایان برنامه ششم توسعه نیاز به ایجاد 430 هزار شغل جدید طی پنج سال است. براساس هدفگذاری برنامه ششم در سال نخست(1396) باید 123 هزار شغل در خراسان رضوی ایجاد شود. 
وی ادامه داد: سرمایه مورد نیاز برای ایجاد این تعداد شغل جدید 62 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید است که خارج از توان استان به ویژه با توجه به ظرفیتها و توانمندیهای آن در حوزه های مختلف و قدرت بخش خصوصی نیست. 
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: برای تحقق این تعداد اشتغال توزیع وظایف به صورت دستگاهی و شهرستانی تا پایان امسال صورت گرفت. بر این اساس 45 دستگاه اجرایی و 28 شهرستان در این سهمیه بندی قرار گرفتند. 
وی افزود: در سال نخست اجرای برنامه ششم توسعه هدفگذاری در خراسان رضوی برای ایجاد اشتغال تغییر کرد و بر مبنای ظرفیتهای استان رقمی بیش از 123 هزار شغل معادل 160 هزار و 232 فرصت شغلی تعیین شد. 
رسولیان ادامه داد: در توزیع شهرستانی تحقق هدفگذاری اشتغال در قالب ارائه تسهیلات در طرح اشتغال روستایی، طرح اشتغال فراگیر و سهمیه اشتغالی که از سوی استانداری خراسان رضوی تعیین شد، برنامه ریزی گردید. این برنامه ریزی به درستی و متناسب با شرایط و توان استان انجام شد و فقط در نیمه نخست امسال 81 هزار و 130 اشتغال جدید ایجاد و دفترچه اولی تامین اجتماعی برای اشتغالهای ثابت صادر شد. 
وی گفت: با توجه به حجم طرحهایی که در بخشهای اقتصادی آماده افتتاح است، اقدامات صورت گرفته در بخش اشتغال خرد و ظرفیت بخشهای کشاورزی، صنعتی و گردشگری 160 هزار و 232 فرصت شغلی در خراسان رضوی استان تا پایان امسال محقق می شود و در انتهای سال میزان بیکاری در این استان 1.5 درصد کاهش می یابد. 

* تعهد 60 هزار فرصت شغلی از محل تسهیلات اشتغال فراگیر 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز گفت: با هدف ایجاد اشتغال دو طرح ملی اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی در قالب پرداخت تسهیلات توسط دولت دوازدهم مصوب و بر اساس آن سهمیه اعتبارات خراسان رضوی تعیین شد و تخصیص یافت. 
محمد سنجری افزود: طرح اشتغال فراگیر بر اساس تبصره 18 قانون بودجه سال 1396 با هدف ایجاد اشتغال برنامه ریزی شد. دولت اعتباراتی در قالب تسهیلات بانکی به هر استان اختصاص داد و سهم خراسان رضوی از این اعتبارات 18 هزار میلیارد ریال است. 
وی ادامه داد: این میزان تسهیلات در قالب تامین سرمایه در گردش بنگاههای اقتصادی، توسعه بنگاههای موجود و ایجاد بنگاههای جدید اقتصادی به متقاضیان پرداخت می شود. سقف تسهیلات پرداختی به بخش سرمایه در گردش پنج میلیارد ریال، به توسعه بنگاههای اقتصادی موجود بین هفت تا 10 میلیارد ریال و به ایجاد بنگاههای اقتصادی جدید 20 میلیارد ریال است. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: تعهد اشتغالزایی در قالب پرداخت تسهیلات طرح اشتغال فراگیر نیز در این استان 60 هزار فرصت شغلی است که برای 20 رسته اولویتدار استان شامل فعالیتهای اقتصادی که براساس نتایج مطالعات کارگروه اشتغال در قالب چندین رسته مشخص شده عمدتا در بخش کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظر گرفته شده اند. 

* تایید 305 طرح اشتغال فراگیر 
وی افزود: تکلیفی که کارفرمایان نسبت به طرح اشتغال فراگیر دارند این است که بعد از دریافت تسهیلات و بهره برداری از طرحها باید نسبت به نسبت به جذب نیروی کار جوان و پرداخت بیمه آنان اقدام کنند. در مقابل، دولت متعهد شده بعد از تایید سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ایجاد اشتغال برای جوانان توسط کارفرمایان، بین 2 تا 7 درصد یارانه سود تسهیلات را متناسب با مناطق مختلفی که محل اجرای طرح است به کارفرمایان پرداخت کند. 
سنجری ادامه داد: فرآیند ثبت نام برای دریافت این تسهیلات از طریق ورود در 'سامانه کارا' صورت می گیرد. بعد از ثبت نام، دستگاه اجرایی صادرکننده مجوز آن فعالیت اقتصادی و درخواست متقاضی را بررسی می کند و بعد از تایی، برای بررسی مجدد به کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان می فرستد. 
وی گفت: دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی مستقر است. کمیته فنی با حضور نمایندگان اداره کل کار، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دستگاه اجرایی صادرکننده مجوز و نماینده دفتر امور روستایی استانداری طرح را بررسی و پس از تایید برای دریافت تسهیلات به بانک ارجاع می دهد. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: تاکنون تعداد طرحهای تایید شده کمیته فنی دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری و معرفی شده به بانک 305 مورد به ارزش 894 میلیارد و 520 میلیون ریال با پیش بینی اشتغالزایی برای هزار و 341 نفر است. 

* 2130 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل روستایی 
وی ادامه داد: طرح مشاغل روستایی از محل 'قانون حمایت از توسعه ایجاد مشاغل پایدار در مناطق عشایری و روستایی' در کل کشور برنامه ریزی و منابع مالی آن از محل صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانکها تامین شده است. محل اجرای طرحهایی که تسهیلات مشاغل روستایی به آنها تعلق می گیرد باید در روستاها، شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت و نواحی صنعتی روستایی باشد. 
سنجری گفت: اولویت جذب سرمایه گذاری در طرح مشاغل روستایی نیز مانند مشاغل فراگیر 20 رسته اولویتدار خراسان رضوی است. این رسته ها براساس مزیتهایی که در مناطق مختلف استان وجود داشته با رویکرد تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده در بخشهای مختلف شناسایی و در نظر گرفته شده اند. 
وی افزود: سهم خراسان رضوی از اعتبارات طرح مشاغل روستایی 2 هزار و 130 میلیارد ریال است که در قالب تسهیلات با هدف ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، تثبیت جمعیت روستایی، پیشگیری از مهاجرت روستاییان، رونق تولید و صنعت در مناطق روستایی به متقاضیان پرداخت می شود. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی سود تسهیلات طرح مشاغل روستایی را متفاوت ذکر و بیان کرد: سود تسهیلات در روستاهای مناطق مرزی 4 درصد و در مناطق محروم 6 درصد است. نرخ سود سرمایه در گردشی که از محل تسهیلات مشاغل روستایی به متقاضیان بنگاههای اقتصادی پرداخت می شود نیز 10 درصد با دوره بازپرداخت یک سال و نیم است. 
وی ادامه داد: بازپرداخت تسهیلات در سایر بخشها اعم از ایجاد بنگاه اقتصادی یا توسعه بنگاه از زمان بهره برداری طرح حداکثر یک سال تنفس دارد و بعد از تمام دوره تنفس این مدت 6 سال است. 
سنجری گفت: عامل پرداخت تسهیلات مشاغل روستایی بانک کشاورزی، پست بانک، بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید هستند. هفته گذشته منابع مربوط به طرح مشاغل روستایی به خراسان رضوی ابلاغ شد و براساس میزان بیکاری هر شهرستان توزیع اعتبارات در قالب جمعیت روستایی، جمعیت عشایر و جمعیت مستقر در مناطق محروم صورت گرفت. 

* ثبت نام 11 هزار و 900 متقاضی 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی همچنین گفت: 'سامانه کارا' به روزرسانی می شود و آمار ثبت شده مربوط به اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی در آن متغییر است. با این حال تاکنون 11 هزار و 900 نفر متقاضی از خراسان رضوی در این سامانه ثبت نام کرده اند. 
وی افزود: از این تعداد 11 هزار متقاضی تسهیلات مشاغل روستایی و 900 نفر متقاضی تسهیلات مشاغل فراگیر بودند. 
سنجری ادامه داد: امیدواریم دستگاههای اجرایی هرچه سریعتر به سامانه کارا ورود پیدا کنند و طرحهایی که به دستگاه اجرایی ارجاع شده را بررسی کنند تا بتوان تا پایان خرداد آتی نسبت به جذب منابع اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی اقدام کرد. 
وی گفت: کارآفرینان، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی می توانند از این منابع برای توسعه کار خود استفاده کنند تا تولید و اشتغال رونق گیرد. 

* اشتغال 2 هزار و 285 مقرری بگیر بیمه بیکاری 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در ادامه افزود: ظرف 10 ماه گذشته امسال اشتغال مجدد 2 هزار و 285 نفر از مقرری بگیران بیمه بیکاری در این استان محقق شد. بیمه بیکاری از قانون های حمایتی محسوب می‌ شود که قانونگذار سعی کرده با پرداخت آن از کارگران بیکاری که به صورت غیرارادی از کار اخراج و طبق قانون واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری شناخته شده‌اند حمایت کند. 
وی ادامه داد: تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان رضوی تا پایان دی ماه امسال 15 هزار و 993 نفر بود. همچنین ظرف 10 ماه گذشته 13 هزار و 24 نفر برای برقراری مقرری بیمه بیکاری به شعب تامین اجتماعی در سطح این استان معرفی شده اند. 
سنجری گفت: در این مدت 11 هزار و 340 نفر نیز از طرق خوداظهاری، نپذیرفتن آموزش، فقدان حضور و غیاب و نیز شناسایی اشتغال پنهان قطع مقرری شدند. همچنین هزار و 438 نفر از مقرری بگیران زن و مرد جهت آموزشهای مهارتی به مراکز آموزش فنی و حرفه ‌ای معرفی شدند. 
وی پیگیری و اجرای طرح اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری از طریق تبصره یک ماده 6 این قانون، مدیریت در پرداخت منابع صندوق بیمه بیکاری و بسترسازی جهت جذب مقرری بگیران توسط کارفرمایان را به عنوان یکی از مهمترین اهداف این اداره کل اعلام و بیان کرد: معرفی مقرری بگیران به دوره های آموزش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای و ترغیب کارفرمایان نسبت به بکارگیری مجدد آنان از طریق سیاستهای تشویقی نیز با جدیت دنبال می شود. 

* جذب سرمایه خارجی برای ایجاد اشتغال 
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال بر اساس ابلاغ سازمان سرمایه‌ گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در خرداد ماه این استان متعهد به جذب یک میلیارد و 50 میلیون دلار سرمایه ‌خارجی شد. 
شکوه میرشاهی افزود: در نخستین اقدام برای تحقق این هدف با تعیین برش دستگاهی تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند با تشویق و حمایت از سرمایه ‌گذاران خارجی امکان جذب و همچنین تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری را فراهم کنند. 
وی ادامه داد: طی امسال نشستهای متعددی با سرمایه ‌گذاران خارجی جهت رفع مشکلات آنها برگزار شد که ماحصل آن صدور 25 مجوز سرمایه گذاری خارجی به میزان 575 میلیون دلار در خراسان رضوی بوده است. 
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی گفت: با جذب این حجم سرمایه گذاری 46 درصد از تعهد استان محقق شد و امیدواریم در پایان سال شاهد تحقق 100 درصدی آن باشیم. 
وی افزود: این سرمایه گذاریها در حوزه‌ انرژیهای تجدید پذیر، فرش ماشینی، زیورآلات و طلا، چاپ و بسته بندی، ساخت و مونتاژ بردهای الکترونیکی، هتل و گردشگری از سرمایه گذاران افغانستانی، عربستانی، چینی و آلمانی بوده است. 
میرشاهی ادامه داد: خراسان رضوی با بهره‌ مندی از ظرفیت‌های فراوان این آمادگی را دارد که پذیرای سرمایه ‌گذاران از اقصی نقاط دنیا باشد. در همین راستا منطبق با تفاهمنامه های موجود بین جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها در زمینه تشویق و حمایت از سرمایه ‌گذاری دو جانبه اقدام به ارسال فهرست فرصتهای سرمایه‌ گذاری به سفارت‌خانه ‌های کشورمان جهت ارائه به سرمایه‌ گذاران خارجی شده است. 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار