وزیر جهادکشاورزی در بازدید از طرح نهال کاری و آبگیری هور منصوره:
حجتی با اشاره به احداث کانال 47 کیلومتری با هدف رسیدن آب به گونه های گیاهی ، مرطوب سازی و آب اندازی به کانون های ریزگرد و تالاب منصوره و شریفی توسط موسسه جهاد نصر ظرف مدت 10 ماه گفت: دو هفته گذشته با تلاش موسسه جهادنصر آب به محل کانون فوق بحرانی ریزگرد در جنوب شرق اهواز رسید.
کد خبر: ۵۶۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹ 15 February 2018

 

14 هزار هکتار از تالاب منصوره آب اندازی و مرطوب سازی می شود

وزیر جهاد کشاورزی به همراه رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، مدیرکل امور استان ها و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی به اهواز سفر کرد.جلسه با مجریان و مشاوران طرح مقابله با ریزگردها، بلافاصله شب گذشته پس از ورود به اهواز با حضور مهندس حجتی برگزار گردید.بازدید از طرح نهال کاری و آبگیری هور منصوره از برنامه های سفر وزیر جهاد کشاورزی است.

 به گزارش "تابناک"؛ محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از کانال آبرسانی ، نهال کاری و آبگیری هور منصوره گفت: از اینکه اقدامات موسسه جهاد نصر در رساندن آب به محل کانون ریزگردهای جنوب شرق اهواز و اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان در غرس نهال در کمتر از یکسال به ثمر رسیده است.

 وزیرجهادکشاورزی با اشاره به ثمرات کاشت نهال در این منطقه گفت: گونه های گیاهی غرس شده در این منطقه کمترین نیاز را به آب دارند. این گیاهان می توانند نقش بادشکن، تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک را در مواقع وقوع پدیده ریزگردها در این منطقه بازی کنند.

 حجتی گفت: از موسسه جهاد نصر و اداره کل منابع طبیعی خوزستان به دلیل به ثمر رسیدن تلاش های آنان در حوزه رساندن آب ، نهال کاری و مرطوب سازی کانون ریزگرد در جنوب شرق اهواز تشکر می کنم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: از اسفندماه سال گذشته کار نهال کاری در این منطقه با حضور رییس جمهور آغاز شده است که هم اکنون شاهد به ثمر رسیدن آنان هستیم. خوشبختانه بعد از یکسال بوته ها به رشد خوب و ثمربخشی رسیده اند.

حجتی با اشاره به احداث کانال 47 کیلومتری با هدف رسیدن آب به گونه های گیاهی ، مرطوب سازی و آب اندازی به کانون های ریزگرد و تالاب منصوره و شریفی توسط موسسه جهاد نصر ظرف مدت 10 ماه گفت: دو هفته گذشته با تلاش موسسه جهادنصر آب به محل کانون فوق بحرانی ریزگرد در جنوب شرق اهواز رسید.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک 3 هزار هکتار از اراضی تالاب منصوره که بیش از سه سال از خشک شدن آن می گذرد آب اندازی و مرطوب سازی شده است. تلاش برای آب اندازی به 14 هزار هکتار این تالاب در حال برنامه ریزی و اجراست. مقدمات آب اندازی به تلاب شریفی نیز فراهم شده است.

حجتی گفت: کار نهال کاری توسط 30 شرکت بخش خصوصی نیز توسط اداره کل منابع طبیعی خوزستان در حال اجراست. عمده کار چاله کنی و تولید نهال کاری توسط روستائیان و نیروهای محلی در حال اجراست.

وزیرجهادکشاورزی گفت: البته نباید انتظار داشت این اقدامات در کوتاه مدت به نتایج لازم برسد. به تبع نهال کاری در 3 سال آینده به ثمر می رسد. همانگونه تخریب محیط زیست در سال های متمادی اتفاق افتاده است بازسازی و احیا تالاب ها و نهال کاری نیز امری زمانبر است.

حجتی بیان داشت: تلاش ها تابرای غرس 30 هزار هکتار نهال در کانون ریزگرد در جنوب شرق اهواز ادامه پیدا خواهد کرد. امیدوارم در سال های آینده این رقم افزایش یابد. کار نهال کاری از جنوب شرق اهواز تا نزدیک هندیجان ادامه خواهد یافت.

وزیر جهادکشاورزی گفت: 300 هزار هکتار از اراضی استان خوزستان جزو کانون های ریزگرد به حساب می آید. امیدواریم با کمک مجلس شورای اسلامی و اختصاص اعتبارات لازم بتوانیم در این سطح کار نهال کاری و مرطوب سازی را برای جلوگیری از پدیده ریزگردها در استان خوزستان را به نتیجه لازم برسانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار